Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig problemet med Opera og minnebruk? Dette er ikke på det verste til og med. Kun facebook og forumet som er åpent.

post-174682-1275918257,2011_thumb.png

Dessuten er Opera fullstendig ille når det gjelder Youtube og andre medieavspillere (tv2 sin f.eks). Lagger i eningen. Får ikke samme problemet i Chrome.

Tips?

Dette temaet har vært oppe tidligere, se dialogen mellom Arve og meg. Håper det forklarer ,-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort oppsummert så gjør ikke dette noe så lenge Opera frigjør minnet ved behov. Opera er "storsluker" her og men det tar nok en stund før mine 8GB med ram blir oppspist. Alle sidene du har surfet på, alle bildene som blir lastet ned mens du surfer etc.. blir lagret i ram, når du lukker en side fjernes ikke bildene fra minnet men blir lagret i tilfelle du åpner samme siden igjen, derfor går det raskt å åpne samme sidden om igjen.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ha 2gig ledig minne til enhver tid siden Opera vil frigi så mye minne du trenger når du trenger det. Det er bare så synd at så alt for mange har missforstått. Det er jo egentlig logisk om man tenker seg om.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ha 2gig ledig minne til enhver tid siden Opera vil frigi så mye minne du trenger når du trenger det. Det er bare så synd at så alt for mange har missforstått. Det er jo egentlig logisk om man tenker seg om.

Går det ikke med litt tid til og frigjøre minne, istedenfor og straks bruke det som allerede er ledig?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet med Opera og minnebruk? Dette er ikke på det verste til og med. Kun facebook og forumet som er åpent.

post-174682-1275918257,2011_thumb.png

Dessuten er Opera fullstendig ille når det gjelder Youtube og andre medieavspillere (tv2 sin f.eks). Lagger i eningen. Får ikke samme problemet i Chrome.

Tips?

Hvor mye minne har du da?

Har ingen lagging på YouTube her, så mulig du har problemer med PCen din.

500 mb er for mye når Firefox bruker ti ganger mindre.

Nei, for Opera tilpasser minnebruken dynamisk. Firefox har en mer primitiv minnehåndtering som gjør at den rett og slett ikke kan utnytte minnet like effektivt, så de har vel bare satt en hard grense.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg bryr meg i det hele tatt er fordi prosessoren er så skakkjørt at den bråker pga enkel surfing med Opera, nettopp pga mye minne-bruk. Med en ny pc hadde jeg ikke brydd meg. :p

Det er nok ikke sånn det fungerer, kjære deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...