Gå til innhold

Den store Opera-tråden

Ståle

Anbefalte innlegg

hmm, men da åpner speeddial seg i egen tab... der vil jeg ha re-use

Det er nok ikke mulig, annet enn ved å gjøre som Torbjørn T. sier, holde inne shift når du trykker på søk. Det at den åpna søk i en ny tab var egentlig en bug, fordi søk ikke fulgte det man hadde valgt i "reuse current tab".

Når er det egentlig du mener speeddial åpner seg i ny tab? Man åpner jo stort sett speed dial ved å åpne ny tab.

Noen som får gmail til å funke med "Bruk av programtillegg" på?

Hva heter det på engelsk, eller hvor finner du det?

Kanskje ikkje eit alternativ for alle, men om du held inne Ctrl når du klikker på Søk, opner den seg i ny fane, og med Ctrl + Shift i ny bakgrunnsfane.

Er vel shift for å åpne i ny tab, ikke ctrl. Ctrl funker hvertfall ikke for meg (på linker funker både ctrl og shift).

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikkje eit alternativ for alle, men om du held inne Ctrl når du klikker på Søk, opner den seg i ny fane, og med Ctrl + Shift i ny bakgrunnsfane.

Likevel en irriterende endring. Dette er en typisk about:config konfigurasjon i Firefox, hvor dyptgående er egentlig Opera:config?

Lenke til kommentar

hmm, men da åpner speeddial seg i egen tab... der vil jeg ha re-use

Det er nok ikke mulig, annet enn ved å gjøre som Torbjørn T. sier, holde inne shift når du trykker på søk. Det at den åpna søk i en ny tab var egentlig en bug, fordi søk ikke fulgte det man hadde valgt i "reuse current tab".

Når er det egentlig du mener speeddial åpner seg i ny tab? Man åpner jo stort sett speed dial ved å åpne ny tab.

nei, bruker ctrl+1 etc for og bruke speddial. Åpner bare ny tab når jeg skal bruke høyere enn ctrl+9

Lenke til kommentar

Likevel en irriterende endring. Dette er en typisk about:config konfigurasjon i Firefox, hvor dyptgående er egentlig Opera:config?

Den har ganske mange innstillinger, men det er selvfølgelig en del man ikke kan stille på. Det hadde nok vært ganske vanskelig/tungvindt å lage alt konfigurerbart. Det er jo tross alt mulig å velge om den skal åpnes i ny tab eller ikke, men det påvirker også speed dial shortcuttene, som etter min mening er ganske logisk (men forstår jo også at ikke alle vil ha det sånn).

Man kan endre mer avanserte ting enn opera:config også. Man kan endre alle menyer, f.eks. legge til eller fjerne ting fra høyreklikk-menyen ved å redigere en ini fil i profilmappa. Det kan være det er mulig å oppnå det dere vil ved å gjøre det, men jeg vet ikke hvordan.

Forresten så fant jeg ikke noen mulighet for å endre så søk i høyreklikk-menyen i firefox ikke åpna en ny tab, men det kan være det bare er jeg som er dårlig til å lete.

Lenke til kommentar

Endring? Opera har ikke nylig innført noen endring når det gjelder søk-boksen. Hvorvidt søket popper opp i ny fane eller ei, er avhengig av instillingen "reuse current tab / gjenbruk eksisterende fane". Og slik har det vært i et par år nå, altså lenge før versjon 10 kom..

Lenke til kommentar

Vis menylinje, da?

Skjønner ikke hva du mener, på min file meny har jeg opsjonene:

New Tab

New Window

Open

Close Tab

Save As

Sessions

Import and Export

Print

Print Options

Print Preview

Synchronize Opera

Work offline

Exit

Også er det vel en hake ved siden av.

Ellers så kan du prøve å kjøre en ren install.

Nei takk, for mange custom ting jeg ikke vil miste.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Da har du nok ikke versjon 10.5x av Opera. Hvilken versjon står det i opera:about?

Det er forresten mulig å skjule menylinja i tidligere versjoner også, bare litt mer tungvindt.

Selfølgelig har jeg det. Har 10.52.3370

Defaulten er skjult, men trykka på den røde opera knappen, og vil gjemme den igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha Opera-knappen

1. Trykk Shift + F12

2. Trykk på Opera-knappen

3. Trykk Toolbars i vinduet som kom opp ved 1.

4. Velg Placement: Off

Ja men da forsvinner bookmarks menyen, som var grunnen til at jeg viste hele meny linjen...

nå har jeg ett ekstra klikk for og kunne se bookmarks menyen. klikk opera knapp, klikk bookmarks menyen

har nå bare lagt inn en bookmarks knapp, og fjernet operaknappen igjen.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar
Opera ligner mer og mer på en dårligere versjon av firefox, og det irriterer meg.

Dessuten er ytelsen helt latterlig. Hvis jeg skal se på flashvideoer må jeg bruke firefox, for det takler ikke opera. Ellers så finner den titt og ofte ut at den skal kræsje. Blæ

Det er vel snarere Firefox som ligner mer og mer på Opera.

Ytelsen er forsåvidt utelukkende når det er flashvideoer av ymse slag inne i bildet. Youtube eller proprietære løsninger. Men det gjelder i både XP, vista og win7, på tre maskiner. Og de samme maskinene kjører de samme videoene uten problem (og uten at resten av nettleseren/maskina går i sirup) med firefox.

Ellers så kræsjer jo nettleseren med ujevne mellomrom fordi opera virker ekstremt kresen på kode. En haug med nettsider opera ikke liker.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener krasjing og problemer med visning av sider henger sammen. Det er to helt forskjellige ting.

Opera er nok stabil for de aller fleste, men for noe krasjer Opera. For andre krasjer Firefox. Slik er det bare.

Når det gjelder nettsider så er Opera skrevet helt fra bunnen av for å være så kompatibel som mulig. Som regel er det ikke Operas feil, men nettstedet som sender feil kode til Opera fordi den ikke er IE eller "Netscape". Hvis du setter Opera til å identifisere som Firefox, fikser det 99% av sideproblemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...