Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FØRSTEPOSTEN ER FLYTTET!

http://stale.nl/?p=opera

http://stale.nl/?p=opera

http://stale.nl/?p=opera

 

 

Dette på grunn av at forumet ikke funker. Synd trist leit.

 

Det er bedre for alle at det ligger hos meg.

Listene funker.

Spoilerene funker.

Det er enklere å oppdatere. Det vil si at gammelt stoff forsvinner når det blir utdatert.

 

Tråden forsetter som en kommentartråd. :)

Lenke til kommentar

Jeg failet på nedlastningen første gangen.. Hehe, fikk det til nå :)

 

Hvilket skin bruker dere? Jeg har hele tiden brukt Cherry men oppdaget nå at nyere skins er mer kompakte i 10.51, så nå bruker jeg SSK-Static 1.2. Epost-klienten i Opera er forresten helt konge, tok en stund før jeg oppdaget at den faktisk eksisterte.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål ang. minnebruk på Opera. Nå har det seg slik at eg pleier aldri å lukke Opera når eg er ferdig, pleier bare å minimere den (og så slår eg aldri av PCen, bare putter den i dvale). Og etter en liten stund så bruker Opera det eg vil kalle for enorme mengder minne i forhold til hva den bruker nystartet.

 

Hvor mye minne bruker deres Opera? Er det mye minneforbruk egentlig når eg har nå i skrivende stund 636 000 kb med topp på 793 000 kb, prosessortid på 1 time og 19 tråder? Har 7 faner oppe nå, og ingen av disse inneholder store bilder e.l., og eg tømte nettopp listen over lukkede faner siden det lå litt store dokumenter der.

Vanlig oppstart har jo maks 200 000 kb synes eg å mene....

 

Edit:

Til opplysning: Windows 7 x64 med 4GB RAM og med disse tallene ovenfor er den fysiske minnebruken på 70 %. Vanligvis pleier den å være på 50-60 % selv når Opera bruker mye minne. Og gjerne rett over 25 % når Opera er lukket og ingen andre store programmer kjører.

Og total (både fysisk og virtuelt) minnebruk for systemet er 3315 MB.

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Tja, om du gidder kan du prøve å tolke minnebruken min.

post-70441-1271805473,069_thumb.png

 

Det du glemte å oppgi var totalt minne ledig du har, samt operativsystem. Og opplever du at totalt minne brukt er nærmt 0, eller er det hele tiden litt minne til overs? Hva skjer om du starter minnekrevende oppgaver? Frigir operativsystemet automatisk minne fra Opera til de andre applikasjonene, eller begynner OS'et å swappe? Husk: stor sett er det positivt at et program bruker litt minne i dag, og ikke omvendt ;-)

Lenke til kommentar

Sånn, da la jeg til litt mer info :)

 

Ellers så skjønte eg pent lite av det der :p Kan gjerne også nevne at det er Windows Oppgavebehandling som er brukt for å finne tall.

 

Nå fyrte eg igang CaptureNX2 og View NX, og hvis du ikke bruker Nikon så kan eg si at førstnevnte er RAW-format bildebehandler, mens sistnevnte er en enkel bildeviser/organiserer/grunnleggende redigeringsprogram. I CNX2 åpnet eg 12 RAW bilder på 12MP (som forøvrig nesten drepte prosessoren min :p), og fikk da følgende situasjon:

 

CNX2: 1 GB

VNX: 152 000 kB

80 % fysisk minne brukt, 4206 MB totalt (3200 fysisk).

 

Opera? Gikk visst ned mens eg skrev til 573 000 kB :) Og selvfølgelig: er jo mye bedre å ha mye fysisk minnebruk fremfor å ha alt swappende, men bare lurte på om det var unormalt mye, for det er jo på grensen til at 4 GB RAM er for lite hvis eg skal gjøre litt på PCen uten for mye swapping og uten å lukke Opera hele tiden.

 

Og nei, er ikke i minnekrise enda ;)

 

Edit: Ser at jo mere jeg åpner programmer som skal ha sitt av minne jo mindre bruker Opera, og nå som jeg har lukket alt igjen holder Opera seg på 361 000 kB, så det er ikke noe problem at Opera bruker det den gjør.

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Riktig som du merket at Opera bruker minne basert på hvor mye du har tilgjengelig. Dette er bra, siden det ikke er noe poeng i å ha ledig minne. Det vil da bare være sløst bort. Det er derfor en missoppfatning at det er negativt at Opera bruker så mye minne. Hvis man absolutt vil, kan man også velge hvor mye minne den skal bruke under Preferences -> Advanced -> History (men dette er altså unødvendig, og vil sannsynligvis få mer negativ enn positiv effekt). Opera bruker forresten ca. like mye minne på min PC som på din (har 4GB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...