Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte bryter i radiator pga vifta går hele tiden

Gjest Slettet-5U1CsALJ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-5U1CsALJ

Min Mitsubishi Colt '92 var nettopp inne på 15års service. Etter endt service ble jeg tilbudt et servicetilbud, angående "mangler" som ikke var blitt rettet, men som antageligvis ville blitt påpekt under en EU-kontroll.

Ett av punktene på dette servicetilbudet var, som det står skrevet i mine papirer (og som emnetittelen sier):

"Skifte bryter i radiator pga vifta går hele tiden".

Cluet er at jeg ikke ønsker å betale den prisen de skal ha for å utføre dette arbeidet. I tillegg ser jeg det som en nyttig erfaring å undersøke saken selv. Har begynt å gjøre en liten hobby ut av bilen min.

Spørsmålet mitt er som følger: Er det vanskelig å skifte slike radiatorbrytere?

- Jeg er ikke bilkyndig selv, så dere må ordlegge dere så enkelt som overhodet mulig.

Begynner bli litt lei av å høre på vifta som konstant tuter og går..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis sitter bryteren foran på radiatoren. Pleier og sitte ganske langt nede så det renner ut mye frostveske. Se etter en klump på radiatoren som det går 2 eller 3 ledninger inn på.

På mitsubishi mener jeg at bryteren til viftene pleier og sitte på termostat huset. Motoren sitter jo feil vei i forhold til vanlig på disse. Pleier og sitte bakkant motor. Du må ut med luftfilterboksen. Husker ikke helt åssen bryteren ser ut så jeg ville kjøpt den først og bytta etterpå. Mulig det sitter en lufteskrue for kjølesystemet oppå radiatorhuset.

Sjekk om det sitter noen i radiatoren først...

Hva skulle dem ha for jobben?

Lenke til kommentar

At en vifte på bilen går konstant, kan ikke jeg helt se skal ha noe som helt påpekning ved PKK. Uansett er det jo greit å fikse dette. Det burde være fint overkommelig for hvermansen.

Siden du skal starte en hobby med bilen din, kan du begynne med å kjøpe Haynes boka for bilen din. Der finner du det aller meste du trenger å vite med bilder og tekst. Finnes for ca 200kr på Biltema, Torshov, Bilextra osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5U1CsALJ
Vanligvis sitter bryteren foran på radiatoren. Pleier og sitte ganske langt nede så det renner ut mye frostveske.

Derfor de har inkludert to enheter med frostvæske i tillegg. Lurte litt på det ser du.

På mitsubishi mener jeg at bryteren til viftene pleier og sitte på termostat huset. Motoren sitter jo feil vei i forhold til vanlig på disse. Pleier og sitte bakkant motor. Du må ut med luftfilterboksen. Husker ikke helt åssen bryteren ser ut så jeg ville kjøpt den først og bytta etterpå. Mulig det sitter en lufteskrue for kjølesystemet oppå radiatorhuset.

Har ikke fått anledning til å sjekke dette enda. Men er du av samme oppfatning som sesteen? At å skifte en radiatorbryter er mulig for de fleste? Eller er det mye som kan gå gale i forbindelse med ett slik bytte?

Hva skulle dem ha for jobben?

Selve arbeidet ligger på halve tusenlappen. Så kanskje ikke all verden i seg selv? Men sett i sammenheng med resten av tilbudet, så hjelper det godt på å spare inn der jeg kan!

Siden du skal starte en hobby med bilen din, kan du begynne med å kjøpe Haynes boka for bilen din.

Ikke sikkert det er så dumt nei. Skal definitivt sjekkes ut!

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at du kan fikse dette selv. Skaffer du deg en haynes bok vil alt bli mye lettere.

Er ikke så mye som kan gå galt. Det kan begynne og lekke av den nye bryteren hvis du f.eks glemmer en pakning eller at du ikke får lufta kjølesystemet ordentelig. Tror ikke det skulle være noe problem på disse.

I værste fall er det jo bare og ta et bilde og legge ut her så får du hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5U1CsALJ
Ja jeg mener at du kan fikse dette selv. Skaffer du deg en haynes bok vil alt bli mye lettere.

Er ikke så mye som kan gå galt. Det kan begynne og lekke av den nye bryteren hvis du f.eks glemmer en pakning eller at du ikke får lufta kjølesystemet ordentelig. Tror ikke det skulle være noe problem på disse.

I værste fall er det jo bare og ta et bilde og legge ut her så får du hjelp.

Ja, men da tar jeg meg en tur på biltema og skaffer meg Haynes boka. Så legger jeg ut et bilde og to her i tråden, dersom den enda lever, og dersom jeg skulle stå fast.

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...