Gå til innhold

Nytt kamera. Canon 40d (tidligere nikon d40x)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

d80/40d har begge to 2x lcd display. Et der du kan se på bildene, samt menyer, og et som viser instillingene du har, samt brukes til å bytte instillingene uten at du trenger å se på skjermen bakpa, eller se i søkeren. Dette er ganske så bra f. eks når du har kamera på et stativ som det heter på godt norsk. De har også to kommandohjul som du velder instillinger med. Vet ikke hvordan det er med d40/x men canon sine rimelige har ihvertfall ikke det. Der har du istedet et system der en knapp har flere funksjoner, og du må holde inne knapper for at de knappene du velger med skal få ønsket funksjon.

d40 er vel appåtil byggel i en slags metalllegering. Om ikke annet så føles det nå ihvertfall veldig rorbust.

Og. Da jeg byttet ut 300d`en min med 20 for tre år siden, var disse små enkle forskjeldene himmel og hav når det gjalt brukervennlighet av kamera.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å lese det vi skriver, for så å ta en liten egenvurdering på om de enkeltes preferanser er noe som du tror vil bety noe for det i fotograferingssammenheng. Forskjeldene i kamera på bildene som kommer ut vil ikke være de største med det første nødvenigvis, så hovedsakelig vil det være alt det andre du betaler ekstra for å få, i form av bedre displayer, bedre kontroller, bedre ergonomi osv.(og nei jeg undergraver ikke fullstendig at billedkvalitet har større potensiale oppover også.)

Hvis du leser rundtom på forumet her så får den linsen du har med d80en der mye skryt for kitobjektiv å være.

Endret av tommie2k
Lenke til kommentar
det er jo 2500kr dyrere!

Hva vil dere andre si.. Nå er jeg litt lei av å bli forvirret her.

http://www.japanphoto.no/product/nikon-d80...f-s-18-70mm-dx/

Den linsen som følger med der er 18-70.. Hvordan er det da?

Hvor mange ganger må du spørre?

Du har fått mer tips enn det du bør forvente når du stiller slike spørsmål.

Enig med Gissan. Synest folk har vært mer enn tålmodige med å svare på mer eller mindre banale spørsmål. Det er kanskje ett fett hva du velger siden det er mannen(gutten) bak kameratet som teller. Du har jo et utgangspunkt de fleste av oss ikke har :

Sitat fra din første post : "Jeg er vandt til å ta bilder, og de fleste bildene er meget gode.."

Du kan jo spørre på foto.no hvis du ikke får tilstrekkelig hjelp her. Folk på forumet der er generelt tålmodige i forhold til spørsmål av denne art :thumbup:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
nå må dere bestemme dere!

Her inne får du aldri alle til å bli enige :whistle: Det er DU som må bestemme deg....

Dersom du ikke har helt spesielle ønsker og behov, men kun vil ha et kamera som fungerer godt i de aller fleste situasjoner. Da kan du velge hvilket som helst dSLR. Rett og slett fordi alle er veldig bra. Det er riktignok noen små forskjeller, men dette har i praksis svært liten betydning for bildekvaliteten. Til syvende og sist er det fotografen som UTEN et snev TVIL er den aller viktigste faktoren for å få gode bilder.

Derfor er mitt beste råd gå i butikken og prøv, ta det kameraet som ligger best i hånda og gir deg den beste følelsen. Ta hensyn til at du skal ha penger til et godt objektiv. Tamron 17-50mm f2.8 (3500) er et godt utgangspunkt. Da har du ca 6000 å bruke på kamera.

Du skriver at du har et Canon kamera fra før da ville jeg sjekket ut Canon.

Dersom Canon EOS D400 eller D350 tiltaler deg, ser jeg ingen grunn til at du skal velge andre alternativer. Er du litt usikker kan du også sjekke.

Nikon D40 eller D40x til disse må du ikke kjøpe Tamron 17-50mm siden kameraene ikke har innebygd fokusmotor. Nikkor 18-70mm 3,5-4,5 kan være gode alternativer.

Pentax K10D med 16-45 F/4 FotoVideo har dette som en kit pakke til 10000,-

Sony A100 med nevnte Tamron 17-50

Olympus har også kameraer som jeg ikke kjenner altfor godt.

Du kan ikke bestemme deg på et forum, men gå i butikken Uansett hva du velger vil det være brukere som har gode og dårlige ting å si om alle alternativene, jeg er sikker på at du vil bli fornøyd uansett dersom du sjekker i butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...