Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Hva med å kjøpe brukt ? Du får et nesten nytt Canon 30D for rundt 6000,- og et Tamron 17-50/f2.8 for rundt 2500,- på foto.no med fortsatt full reklamasjonsrett i flere år fremover. Canon eos 30D har en høyere bildestøy en 40D.. Ikke bra.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hva med å kjøpe brukt ? Du får et nesten nytt Canon 30D for rundt 6000,- og et Tamron 17-50/f2.8 for rundt 2500,- på foto.no med fortsatt full reklamasjonsrett i flere år fremover. Canon eos 30D har en høyere bildestøy en 40D.. Ikke bra.. Veldig få som merker det i daglig bruk. Sees mest i tester. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hva med å kjøpe brukt ? Du får et nesten nytt Canon 30D for rundt 6000,- og et Tamron 17-50/f2.8 for rundt 2500,- på foto.no med fortsatt full reklamasjonsrett i flere år fremover. Canon eos 30D har en høyere bildestøy en 40D.. Ikke bra.. Og 40D har mer bildestøy enn 5D. At du får 40D mye billigere enn 5D er ikke relevant. Vent litt, kanskje det er det? 30D vil dekke alle dine behov, også støymessig, det tør jeg påstå. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Uansett kommer du lenger med et ordentlig lyssterkt objektiv og IS, enn med marginalt bedre støybehandling. Bruk mer penger på optikk, og mindre på hus. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 ok, jeg spurte, og jeg får ta rådet deres alvorlig.. Kommer tilbake etter at jeg har tatt en kikk på 30D Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hva med å kjøpe brukt ? Du får et nesten nytt Canon 30D for rundt 6000,- og et Tamron 17-50/f2.8 for rundt 2500,- på foto.no med fortsatt full reklamasjonsrett i flere år fremover. Canon eos 30D har en høyere bildestøy en 40D.. Ikke bra.. Og 40D har mer bildestøy enn 5D. At du får 40D mye billigere enn 5D er ikke relevant. Vent litt, kanskje det er det? 30D vil dekke alle dine behov, også støymessig, det tør jeg påstå. 30D er meget bra, 40D er glimrende... i mine øyne fullt på høyde med 5D under de fleste forhold. Ellers vil jeg anbefale trådstarter å ta en titt på de forskjellige objektivene til Canon på f.eks hjemmesiden til Canon - siden de jeg nevnte var "ukjente" Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg kjøpte nylig 40D-kit hos Japanfoto. De solgte det for 13.000kr, og siden EOS-serien til canon har jubileum fikk jeg 800kr cashback. Med andre ord, du får Canon EOS 40D + 17-85 IS USM for 12.200kr. Kanskje dette hadde vært noe, Petersk91? Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 muligens! Hva sier dere? Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Personlig har jeg ikke like stort budsjett for kamera og kjøper nok en Nikon d40 med 18-70mm til 4999,- . Kunne også gått for 400d, men grepet var for meg rett og slett ELENDIG! Verken 350d som jeg kikket på før det gikk ut av butikkene eller 400d var i nærheten av å passe mine hender. Valget falt da på det absolutt greie kameraet Nikon d40 med et herlig grep (for meg). Vet det kommer opp minuser og plusser på diverse kameraer i ulike tester, men ikke bry deg. For de aller fleste har slike SMÅ detaljer veldig lite å si i det daglidagse. Får vel også drive litt reklame mens jeg er i gang. Her er Sverrelerres utvidede Oktoberfest side. Jeg synes det er et klart bevis på at gode bilder kan tas med nærmest hvilket som helst kamera. For å bruke en fin klisje "Det er ikke kameraet som tar et godt bilde, det er fotografen bak". For meg er d40 mer enn nok og kan ikke vente. Dessuten vil du nok også kjøpe diverse tilbehør, feks. noen blitzer, veske som er for liten så du kjøper en bag, et par nye objektiver, et stativ (eller kanskje enda bedre og ikke bare et stativ, men en gorillapod), batterigrep, selvutløser, noen filtre, noen minnekort, ekstra batterier OSV. Og vips så er budsjettet ditt på 9000 sprengt selv med en d40. Om du ikke regner deg som proff innen digital speilrefleks-fotografering, gjør det enkelt, og gå for det enkle. Vanskligere er det ikke. Mange vil "lure" deg til å kjøpe det eller det kameraet, ikke det at mange her på forumet har vært uvurdeelige i forhold til mitt valg, og mange holder seg som regel nøytrale i forhold til egne interesser OsV. Men til slutt er det du som velger. Har du penger og mener du trenger det siste og beste, så løp og kjøp" Hvis ikke tenk deg om og gjør et godt valg. MVH. KsG Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Men ok.. Om jeg går for nikon d80 (pakkeløsning. se: http://www.japanphoto.no/product/nikon-d80...-s-18-135mm-dx/ ). Er det et likeså godt valg? Lukkertiden på 40D er jo noe sant som dobbelt (?) av d80, er den ikke? Så begynte jeg å lure; Hvor høy lukkertid trenger man for å f.eks ta bilde av en vanndråpe som faller? Eller en som springer, hopper, eventuelt gjør noe i litt høy hastighet Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Men ok.. Om jeg går for nikon d80 (pakkeløsning. se: http://www.japanphoto.no/product/nikon-d80...-s-18-135mm-dx/ ).Er det et likeså godt valg? Lukkertiden på 40D er jo noe sant som dobbelt (?) av d80, er den ikke? Så begynte jeg å lure; Hvor høy lukkertid trenger man for å f.eks ta bilde av en vanndråpe som faller? Eller en som springer, hopper, eventuelt gjør noe i litt høy hastighet Du henger deg opp i for små detaljer. Om 1/4000s og 1/8000s skal avgjøre hvilket kamera du skal kjøpe bør du tenke deg litt om. En vanndråpe som faller kan man fryse med hvilken som helst lukkertid man vil. 1/200sek holder mer enn nok. 1/30sek ville også fungert. Samme ville 1/4sek. Trenger ikke mer. På en person trenger man sjelden mer enn 1/500sek for å fryse personen. Uansett bør du enten ha et godt objektiv og / eller meget sterkt lys for å få bildet utbrent med 1/4000sek. Uansett kan man bare blende ned 2-3 trinn og få bilde riktig eksponert. Absolutt alle objektiv tjener på å bli blendet ned. 1/8000sek er ubrukelig for en dødelig fotograf, i mine øyne.. (en dødelig person er en normal fotograf som ikke bruker kameraet til spesielle motiv). Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Takk for svar! Men hva synes dere om nikon d80 pakkeløsningen fra japanphoto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Takk for svar! Men hva synes dere om nikon d80 pakkeløsningen fra japanphoto Personlig ville jeg gått får denne istedet. Det er samme pris, som du ser, men mindre brennvidde på max zoom. Fordelen med 18-70mm er bedre bildekvalitet og at det er bedre bygd. Men det er du selv som må bestemme om du vil ha lengre brennvidde eller bedre bildekvalitet. Uansett er 8.449,- et OK tilbud. Tom Endret 5. november 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Ok.. da skal jeg selge litt stuff før jeg gjør noe mer.. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Tror også at du vil ha utbytte av å kjøpe en fotobok, f.eks "Digitalfoto i praksis" av Magnar Fjørtoft. Den tar for seg det meste og passer både for erfaren og uerfaren. Endret 5. november 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 jeg har tenkt å kjøpe noen bøker.. Litt om lyssetting og slikt. Skal ta en titt på den du nemner. Vet du hvor jeg kan kjøpe den online? Eventuelt en fysisk bokbutikk som gjerne har den boken Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Men ok, om jeg skulle gå enda lavere med kamera (som dere tydeligvis sier), og velge nikon d40x, men gå kraftig opp med linse. Hva anbefales da? https://prisguiden.no/product.php?productId=41671 ? La oss si at jeg er villig til å bruke 8500-9000 (det blir 3300 - 3850 kr på linse) kr til sammen. Hva anbefales innenfor den prisklassen? Endret 5. november 2007 av Petersk91 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 D40x er også et godt kamera. Jeg vil faktisk foreslå at du fortsatt går for Nikons 18-70mm; men plusser på en Nikon AF-S 55-200mm VR. (Utgaven med bildestabilsering). Alternativt, så er Sigma 18-50mm f/2.8 HSM et meget godt objektiv, som også passer til 40x. Tom Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Kan du linke til de 2 første objektivene? Tror jeg fant det aller første da https://prisguiden.no/product.php?productId=16210 Men har du noen spesiell grunn til å sette det objektivet fremfor dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=31636 ? Nå lurer jeg bare for å lære noe nytt, om der er noe nytt å hente her ifra da. For i sted sa noen at jo mindre zoom, jo bedre bildekvalitet (tror jeg.. Ikke slakt meg om det er feil) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Kan du linke til de 2 første objektivene? Tror jeg fant det aller første da https://prisguiden.no/product.php?productId=16210 Men har du noen spesiell grunn til å sette det objektivet fremfor dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=31636 ? Nå lurer jeg bare for å lære noe nytt, om der er noe nytt å hente her ifra da. For i sted sa noen at jo mindre zoom, jo bedre bildekvalitet (tror jeg.. Ikke slakt meg om det er feil) Du fant den første. Jeg har ikke link til objektiv #2 - den er av en eller annen grunn ikke i prisguiden. Men Japan Foto har den. En viktig grunn til å ikke velge Tamron vil ikke gi deg autofokus på en D40x. Dette er fordi D40x har ikke autofokus motor i kamerahuset; så den forventer at det en autofokus motor i objektivet. Så kun Nikon AF-S serie og Sigma av HSM typen vil være OK for en D40x. Det samme gjelder D40. Edit: Regelen om at jo mindre zoom, jo bedre er for såvidt rett. Men min erfaring er at så lenge faktoren er rundt 2.5 - 3 så er det muligheter for bra optikk. Men det er fler andre faktorer som gjelder også. En grunn til at vi anbefaler de objektivene vi gjør, er at de har fått gode tester og skryt av folk her som faktisk bruker disse objektivene. Tom Endret 5. november 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå