Gå til innhold

Nytt kamera. Canon 40d (tidligere nikon d40x)?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har da tenkt å kjøpe meg et nytt kamera!

Så jeg kikket litt rundt, og fant ut at nikon D40 ikke var et så værst valg.. Men så finner jeg ut ved et googlesøk at der er et nytt ett.. Nikon d40x, som forøvrig koster litt over 5000 kroner.

Javel, tenkte jeg.. Hvorfor ikke svi av litt penger når jeg først er i gang?

Jeg er vandt til å ta bilder, og de fleste bildene er meget gode..

jeg har brukt et Canon eos 300v. Ganske gammelt, men det fungerer MEGET(!) bra! Problemet er at det er et kompakt (er det det det heter? Ikke digitalt altså) speilrefleks kamera. Og jeg er dritlei av å fremkalle bilder hele tiden..

Så hvor mye kan jeg få for et Canon eos 300v, med to linser (en vanlig , og en 300mm mark III ) og bæreveske?

Meget pent brukt, og jeg trenger mest mulig penger til det nye kameraet.

Og tilbake til det; Hva annet er bra, og hva er dårlig?

Jeg vil ha et kamera som tar veldig gode bilder, om det ikke har autofokus på noen måte er jeg IKKE interresert, design er en minoritet, men det bør ihvertfall se presentabelt ut. Godt display bør det ha, og nok funksjoner til at du føler at du har kontrollen!

-Peter

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EOS 400D er mer enn god nok; men det er en del som synes den er for liten. I såfall vil en 40D passe bedre. Jeg vil tippe at din 300v er vel midt i mellom disse i størrelse.

Du bør ikke gjøre deg noe store forhåpninger om å få noe særlig med penger for din 300v - det er ikke noe stort marked der ute.

Tom

Lenke til kommentar
men hvilke canon camera kan dere anbefale da? Jeg beholder den store linsen da, og selger kameraet med den vesle linsen for ca 2500-3000?
Canon EOS 300V er knapt salgbart, og i hvert fall ikke for 2500-3000 kr. Hadde det vært EOS 300D (digitalt), kunne du kanskje håpet på 2500. Kan hende du får noen hundrelapper, men ikke regn med mer. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Dette er et vanskelig valg. La oss ta en oppsummering.

Jeg begynner med Nikon; D40 og D40x er egentlig like kameraer; eneste forskjell er bildebrikken. Når man vet at 6MP er nok til et A3 bilde i ypperlig kvalitet, så trenger man egentlig ikke noe mer. Fordelen med 10MP er at man kan croppe mer i ettertid. Det er mulig at bildebrikken i en D40x har andre kvaliteter som gjør at den bør velges; men jeg synes ikke dette har kommet frem i de testene jeg har sett. Kitobjektivet er OK, men det kan lønne seg å bruke litt mer penger å gå for en 18-70mm istedet.

Canon har 400D i samme prisklasse som D40x, men har dårligere kit-zoom. Mange synes den blir for liten også. Men liker man størrelsen, så er det et godt valg hvis man parrer den med en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 eller Tamron 17-50mm f/2.8.

Går man opp en klasse, så står valget mellom Nikon D80 eller Caon EOS 40D; litt urettferdig sammenligning da EOS 40D er et dyrere (og mer solid) kamera. Nikon D80 har også den fordel at 18-70mm er standard kit-objektiv. En EOS 40D bør ha en Tamron 17-50mm f/2.8 eller bedre som makker. Canon 17-40mm f/4 L er passer bra.

Andre gode alternativer er Pentax K10D og Olympus E-510.

Når det gjelder bruktpriser, så tror jeg du skal være lykkelig om du får 1000,- for din EOS 300v med "den vesle linsen".

Det er egentlig 4 forslag jeg vil anbefale deg å se på:

Nikon D40 m/18-70mm

Olympus E-510 m/14-42mm (eventuellt med både 14-42mm og 40-150mm som koster 1000,- mer)

Nikon D80 m/18-70mm

Canon EOS 40D m/17-40mm L

Disse alternativene er i prisklassen 5.000,- til ca 17.000,-

Tom

Lenke til kommentar

Takk for den posten tomsi42!

Problemet mitt er at jeg kan ikke fatte å forstå hva som er et godt valg for meg :(

Jeg vil ha et kamera med meget god oppløsning, og som kan ta mange bilder i sekundet i et godt format (hva er RAW?) Digitalt speilrefleks er noenlunde nytt for meg, men jeg er vandt til photoshop og bruk av speilrefleks kameraer.

Jeg vil at kameraet skal ha en god byggkvalitet (være solid). Prisen bør ligge på 9000 og ned. Om jeg kan bruke 300mm linsen min er det et meget pluss.

Hvordan mener dere at canon eos 400d er?

Jeg har sett på det, men jeg skal ta en større sjekk også.

edit:

etter en brukeromtale av den så jeg dette:

"Har du holdt på med speilrefleks før, bør du vurdere å investere i en større modell"

Hva mener dere?

Som sagt, jeg har holdt på med speilrefleks før..

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
Takk for den posten tomsi42!

Problemet mitt er at jeg kan ikke fatte å forstå hva som er et godt valg for meg :(

Jeg vil ha et kamera med meget god oppløsning, og som kan ta mange bilder i sekundet i et godt format (hva er RAW?) Digitalt speilrefleks er noenlunde nytt for meg, men jeg er vandt til photoshop og bruk av speilrefleks kameraer.

Jeg vil at kameraet skal ha en god byggkvalitet (være solid). Prisen bør ligge på 9000 og ned. Om jeg kan bruke 300mm linsen min er det et meget pluss.

Hvordan mener dere at canon eos 400d er?

Jeg har sett på det, men jeg skal ta en større sjekk også

RAW er et bildeformat som inneholder det sensoren fanget opp - mer eller mindre ubehandlet. Fordelen med RAW er at du har mye større muligheter for rette opp feil i ettertid. f.eks. overeksponeringer.

400D er et OK kamera. Fordelen er at det er kompakt i størrelsen og lett. Ulempen er at den kan være for liten. Bildekvalitet er helt OK. Det er mulig at du kan finne en 30D til en hyggelig pris. Det er et veldig godt kamera som er på vei ut, ettersom 40D er i salg nå. Den selges som hus, og velger du Sigma 17-70mm som normal-zoom, så tror jeg du sprekker budsjettet.

Selger du alt Canon utstyret og begynner forfra, så tror jeg at Nikon D80 er det bete valget. Nikon har en kompakt 55-200m VR tele-zoom som har fått god kritikk, og er rimelig.

Tom

Lenke til kommentar

Men hva vil det for eksempel si at det selges som hus. Bare kamera (med alt inni), men ingen linse?

edit:

Jeg glemte, jeg vet at det selges som hus, men det gikk ikke opp for meg å spørre om det.

edit2:

Men den linsen jeg har, vil den bli ubrukelig etter hvert?

Hvorfor sier jeg det?

"Canon EF-S objektiv kan du altså ikke ta med deg objektivene videre til en modell du senere kjøper med større bildebrikke."

Men linsen jeg har, er vel EF(og ikke en -S), så den skal vel holde ut en stund til?

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
"Canon EF-S objektiv kan du altså ikke ta med deg objektivene videre til en modell du senere kjøper med større bildebrikke."

Men linsen jeg har, er vel EF(og ikke en -S), så den skal vel holde ut en stund til?

Problemet vil du ikke støte på før du kjøper et kamera med fullformatbrikke, som f.eks. 5D. Den koster 20.000.

Lenke til kommentar

Som du selv kom frem til hus er selve kameraet.

EF-S optikk er optikk som er beregnet for kameraer med 2.6x crop faktor (dvs. EOS 350D/400D/30D/40D osv). Du har rett i at objetivene dine, som er EF, vil også passe på de andre kameraene til Canon (f.eks. 5D, 1DMkIII osv).

Det skjer mye med optikken for tiden; slik at du må regne med at selv tele-zoomen din vil henge etter. Det som man oppdaget når man satte "gammel" optikk på et digital kamera, så ble resultatet dårligere enn med film. Det er mange faktorer som spiller inn her. For det første, så reflekterer sensoreren mer lys tilbake i objektivet enn det film gjorde. I tillegg er (som oftest) sensoren mindre, og det stiller større krav til oppløsningen. I tillegg så virker det som om du får mer kromatisk aberrasjon. Så et objektiv som er helt OK på din 300v kan godt vise seg å være søppel på et digital-kamera. Så det er ikke nødvendigvis en fordel å spare på gmale objektiver. 75-300mm'eren er riktignok god nok til at du kan vurdere å beholde. Men jeg ville ikke brukt det som et argument for å velge Canon. Velg Canon hvis du liker de digitale Canon kameraene; hvis ikke kan du likegjeren selge alt og begynne på nytt med et annet merke.

Tom

Lenke til kommentar

Støtter Tom her, men må få legge til én ting om bruk av gamle objektiv på digitale SLR.

Filmen i analoge speilrefleks er konstruert for å ta opp lys fra helt andre vinkler en dagens sensorer i digitale speilrefleks er. Dette er nok den aller største grunnen for at mange speilrefleks designet aSLR blir ubrukelige på dSLR. Jeg har faktisk begynt å merke litt av tendensene selv, da jeg satte min 70-210/4 fra 1987 på 350D'en i dag. Fargene forsvant nesten totalt, og lyset som normalt sett ville gitt fine farger da matte og flate farger. Bildene ble også veldig tåkete, noe jeg forsåvidt ikke kunne se samme tendensene til i søkeren (til en viss grad, men fargene var tydeligere). Dette er dog sammenlignet med 300/4L. L-serien er jo kjent for god fargegjengivelse, høyt kontrastnivå osv. så mitt gamle objektiv stilte i sterk konkurranse i utgangspunktet. Sammenlignet med en Tamron / Sigma 70-300 tror jeg ikke forskjellen ville blitt like dominant.

Lenke til kommentar

Men ville det ha vært en ide å selge alt gammelt utstyr og likså godt kjøpe canon eos 40d med en helt ny linse (ikke telelinse, men en 17-40/17-50 eller noe sant?)?

Men hvilken linse ville da passet best til min stil i følge dere som har peiling på dette området?

Jeg tar gjerne bilder av natur, ting som skjer (kan man si.. Handlinger) og personer. Jeg tar ikke så mange bilder som krever en større linse egentlig, untatt når jeg er på tur i fjellene rundtom her, for her er det mye ørn!

på amazon.com selger de kameraet med linse for 8129 (tror jeg.. $1499,99).

Uten linse så koster det 6687,43.

Hvordan er det med frakt og slikt?

Forresten, bare glem det, så nettop at de kun sender det innom USA.. :(

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar
Men ville det ha vært en ide å selge alt gammelt utstyr og likså godt kjøpe canon eos 40d med en helt ny linse (ikke telelinse, men en 17-40/17-50 eller noe sant?)?

Det er like greit å selge alt det gamle.

Men hvilken linse ville da passet best til min stil i følge dere som har peiling på dette området?

Jeg tar gjerne bilder av natur, ting som skjer (kan man si.. Handlinger) og personer. Jeg tar ikke så mange bilder som krever en større linse egentlig, untatt når jeg er på tur i fjellene rundtom her, for her er det mye ørn!

Sigma 18-50mm f/2.8 og Tamron 17-50mm f/2.8 regnes som veldig gode normal-zoomer. Alternativt Canon's 17-40mm f/4 L. Senere ville jeg satset på en Sigma 50-150mm f/2.8 som er en god (kort) tele-zoom. Da den ikke rekker så langt, kan det lønne seg å investere i Sigma 1.4x konverter ved siden av. Ulempen er at det egner seg lite til ørn, da du bør opp i 400mm hvis jeg har fortstått ekspertene rett.

på amazon.com selger de kameraet med linse for 8129 (tror jeg.. $1499,99).

Uten linse så koster det 6687,43.

Hvordan er det med frakt og slikt?

Forresten, bare glem det, så nettop at de kun sender det innom USA.. :(

Kjøper du fra USA, så må du legge på moms, frakt og et lite tollgebyr.

Ulempen ved å handle fra USA, er at du får vesentlig dårligere garantier. Jeg synes ikke det er verdt det; så jeg handler det meste i Norge.

Tom

Lenke til kommentar
...

EF-S optikk er optikk som er beregnet for kameraer med 2.6x crop faktor

...

1,6x crop faktor mener du vel. ;)

Forøvrig er EOS 400D et fabelaktig godt hus, og at kitobjektivet som følger med vil gi deg elendige bilder, er forholdsvis oppskrytt. Er man heldig, så leverer denne linsen faktisk fullt kapable bilder. Jeg har et eksemplar som jeg er godt fornøyd med, og skjønner ikke helt hvorfor alle bruker denne linsa som grunn for å ikke kjøpe kit-pakken. Er du uheldig, og får et mandagseksemplar, så kan du jo alltids reklamere på det, og kreve et nytt et. 4-500 kroner ekstra for et objektiv er jo uansett skitbillig, og du vil få et objektiv som du kan gjøre mye morsomt med som du ikke ville turt å gjøre med et annet objektiv vært 3-4000 kroner. ;)

Skal man sammenligne Canon EOS 400D vs. Nikon d40/x (here we go again...), så er det alltid et par detaljer som blir utelatt av hver "fanboycamp":

*400D og d40 er tilnærmet lik i størrelse. Proof

*d40 har 3 autofokuspunkter, mens 400D har 9.

*d40 har kun støtte for auofokus på en del av Nikons linseutvalg (siden den ikke har innebygget autofokusmotor i huset, noe som har vært Nikon-standard i alle år, til nå.)

*d40x og 400D er tilnærmet lik i pris i forhold til hverandre. Samme gjelder d40 og 350D.

*Angående funksjoner, så er d40 og 400D veldig, VELDIG like. Her er det nesten bare menyene som skiller dem:

(Føl dere fri til å rette, dette er kun tatt ut fra Akam.no sin sammenligningsfunksjon)

I favør til Canon:

RGB-histogram

Innstilling av fargetemperatur

Intelligent følgefokus

Kan gå ned til ISO100

Valgbare fokuspunkter

Aksepterer ALLE EOS-objektiver som er laget (Av Canon selv)

I favør til Nikon:

Spot metering

Flere tidsmuligheter for selvutløser

d40X har i tillegg ISO3200

"Bedre" kvalitet på kitzoom som følger med (Jeg hadde blitt halshugd om jeg ikke tok med denne detaljen; se mine synspunkter på denne saken lengre oppe i innlegget.)

Eh?

Saklige rettelser tas imot med takk. :)

-MightyTwin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...