Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dugg i bil

Gjest Slettet-5U1CsALJ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-5U1CsALJ

Vinterhalvåret nærmer seg med stormskritt, og det er høysesong for duggdannelse i min Mitsubishi Colt '92.

Problemet ligger i det at bakruta er uten varmetråder. Disse ble skrapt vekk da bakruta ble sotet/tonet (gjort av firma). Tingen her er at sotinga/toninga ble gjort av tidligere eier av bilen, og jeg har derav ingen mulighet for å gjøre noe med akkurat dette. Så en må akseptere at bakruta er uten varmetråder..

Så blir spørsmålet om det er noe jeg kan gjøre for å minimere dugget som dannes bak i bilen? Ingen problemer foran! Jeg er ikke særlig keen på å skifte hele bakruta..

Ser i F.A.Q - Bil og dens tekniske duppeditter, Hjelpe Tråd for folk som ikke har peil tråden at:

DUGG I BIL.

Dugger bilen din, kan du ta ut pollenfilteret i vintersesongen. Ofte er filteret fuktig, og hiver dermed fuktighet inn i kupeen.

Jeg faller nok i kategorien "folk som ikke har peil..", og lurer derav på:

1. Hvor man finner pollenfilteret?

2. Hvilken funksjon dette har? (er det så enkelt som at det stopper pollen fra å entre bilen om sommeren?)

3. Og ikke minst hvordan i all verden jeg tar ut dette?

Ikke vet jeg om det vil hjelpe noe særlig i det hele tatt, da faktum er at bilen mangler disse varmetrådene bak!

Noen som har råd?

Endret av Slettet-5U1CsALJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-5U1CsALJ
Du får kjøpt et slikt middel som du kan spraye på vinduet

Har dette middelet ett navn?

Har du sjekket om du ser noe fuktighet eller lekasje innni bilen din?

Det er litt fuktig i bagasjerommet, på den ene siden. Mistenker det for å sive inn litt fuktighet via den ene hjulbuen bak der, da filten blir noe fuktig.. Har planer om å teipe igjen med noe vannavstøtende teip (anbefalt av min broder), samt sprøyte inn "noe" (kommer selvfølgelig ikke på hva i all verden dette var i farten) i hjulbuen, som skal tette igjen der.

Kan dette ha en sammenheng med duggen i bakruta mener du?

Lenke til kommentar

Å skifte bakruta trenger ikke å bli så dyrt, hvis det er pengene det står på. Sjekk rundt med bilopphuggeri om de har en vrak-Colt. Du finner en før eller senere. Tror jeg betalte 300,- for ei frontrute for noen år tilbake, og så fikk jeg den montert på et verksted. Husker ikke hva det kosta, men fyren brukte ca 5 min på å skifte den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5U1CsALJ
Å skifte bakruta trenger ikke å bli så dyrt, hvis det er pengene det står på. Sjekk rundt med bilopphuggeri om de har en vrak-Colt. Du finner en før eller senere. Tror jeg betalte 300,- for ei frontrute for noen år tilbake, og så fikk jeg den montert på et verksted. Husker ikke hva det kosta, men fyren brukte ca 5 min på å skifte den.

Ja, er innom knoksen i ny og ne. Ikke lyktes i å finne noen ny rute der. Foreløbig vel og merke.

Men vil det hjelpe noe da? Med tanke på duggproblemet mener jeg.

- er det en mulighet for at duggproblemet ligger i selve vindusruta?

Lenke til kommentar

Ja, er innom knoksen i ny og ne. Ikke lyktes i å finne noen ny rute der. Foreløbig vel og merke.

Men vil det hjelpe noe da? Med tanke på duggproblemet mener jeg.

- er det en mulighet for at duggproblemet ligger i selve vindusruta?

Poenget med ny rute er vel å finne et med varmekabler. Så selv om du fortsatt har litt dugg, så tar kablene seg av det.

Men i vått høstvær så dugger jo de fleste biler litt da, så dugg på bakruta trenger jo ikke bety at du har noe stort fuktproblem.

Lenke til kommentar
Det er litt fuktig i bagasjerommet, på den ene siden. Mistenker det for å sive inn litt fuktighet via den ene hjulbuen bak der, da filten blir noe fuktig.. Har planer om å teipe igjen med noe vannavstøtende teip (anbefalt av min broder), samt sprøyte inn "noe" (kommer selvfølgelig ikke på hva i all verden dette var i farten) i hjulbuen, som skal tette igjen der.

Kan dette ha en sammenheng med duggen i bakruta mener du?

Ja, fuktighet inne bilen vil gi masse dugg, antagelig vil det bli skikkelig ille til vinteren når du må skrape alle rutene for is både innvendig og utvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5U1CsALJ
Poenget med ny rute er vel å finne et med varmekabler. Så selv om du fortsatt har litt dugg, så tar kablene seg av det.

Ja, det er jo forsåvidt et godt poeng det. Problemet med å skifte rute er at da må/bør den sotes igjen, da de siderutene bak er sotet.. For å opprettholde gjennomføringa tenker jeg.

Men i vått høstvær så dugger jo de fleste biler litt da, så dugg på bakruta trenger jo ikke bety at du har noe stort fuktproblem.

Det er sant. Og jeg kan overleve litt dugg. Men da jeg kan kjøre rundt "i timesvis" uten at det blir sikt i det hele tatt gjennom bakruta, så kan det vel tyde på at det er mulig å redusere duggen?

(Kan hende at det faktum at ruta er tonet, også er med på å redusere utsikten. Men allikevel..)

Tørk over vinduet med en STERK blanding av vann og oppvaskmiddel, f.eks Zalo. Oppvaskmiddlet endrer overflatespenningen i fukten, slik at vannet legger seg i et gjennomsiktig lag i stedet for milioner av dråper (dugg).

Den der var ikke dum du. Det skal definitivt prøves. Er dette noe jeg bør gjøre daglig/ukentlig .. ?

En kupeevarmer er vel kanskje ikke å forakte? Det vil tørke opp litt også hvis du lar den stå på hver natt...

Har vert innom tanken selv. Problemet med dette er det at bilen står parkert ute i gata, uten tilgang på strøm..

Ja, fuktighet inne bilen vil gi masse dugg, antagelig vil det bli skikkelig ille til vinteren når du må skrape alle rutene for is både innvendig og utvendig.

Med andre ord: få slutt på innsiget av fuktighet bak i bagasjerommet kan hjelpe godt på?

Lenke til kommentar

Det er et gammelt fisker-triks. Behandlingen gjentas etter behov. Hvor lenge det holder kommer an på hvor mye vann som må bindes. Ettervært som såpeninna mettes vil det renne ned, så over lengre tid kan det være lurt å legge ei fille langs nedre kant av vinduet for å fange opp såpevannet.

Lenke til kommentar
Tørk over vinduet med en STERK blanding av vann og oppvaskmiddel, f.eks Zalo. Oppvaskmiddlet endrer overflatespenningen i fukten, slik at vannet legger seg i et gjennomsiktig lag i stedet for milioner av dråper (dugg).

Zalo er ikke bra for pakningene, det tørker dem ut.

Husholdningsrengjøringsmiddler skal ALDRI brukes i bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5U1CsALJ

Er det noe jeg kan bruke i stedenfor da ... ?

Lenke til kommentar

Er det noe jeg kan bruke i stedenfor da ... ?

Glassvask beregnet på bil. Autoglym sin er bra, det samme er meguiars sin. På bensinstasjoner selger de også antiduggkluter, og noe antidugg greier som man sprayer på.

Lenke til kommentar
Hva tror du antidugg-produktene består av? ;)

En balnding av diverse remedier og glykol vil jeg anta :p

Her har biltma noe som heter Pre-Icer, vet ikke om det hjelper jeg. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=99294

Har litt dugg på bakruta mi og til tider. Forsvinner etter en stund med kjøring med kupévarmeren på fullt. Er en del fukt i gulvmattene i bilen min, trur det kan være lurt å ha bilen stående i en garasje med åpne vinduer og varm vifte inni kupéen ;)

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...