Ducki Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Etter jeg kjørte en vanelig (treg) NTFS Formatering på min Dell Dimension 5100 så er explorer.exe fryktelig treg. PC-en generelt er treg, i oppstarten når jeg slår på er det et sort bilde som skal vare i 5 sekunder, nå tar den opp i mot 1 minutt. Og når jeg skal logge meg inn får jeg innloggingslyden men det tar 1 minutt ca før jeg får opp skrivebordet og div. programmer starter opp. Jeg har kjørt msconfig og deaktivert div programmer som ikke trenger å være i oppstarten men det hjalp lite. Er det noen som kan hjelpe meg? - btw. Det gamle skjermkortet er byttet ut med det som står på listen under. System; Intel® Pentium® 4 CPU 3.00GHz Dell 550 W strømforsyning NVIDA GeForce 8600 GT Creative SB Audigy ZS (WDM) Intel® PRO/100 VE Network Connection Maxtor 7L250S0 320GB Harddisk Windows XP SP2 Home ed. Endret 1. november 2007 av Ducki Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Så, formaterte du C: disken der windows lå, og la inn windows på nytt av? Eller formaterte du en annen disk, og har samme gamle windows instalasjonen? Uansett, problemet her kan være IDE eller ATA kontrolleren din. Disse styrer overføringshastigheten hardisken har. Hadde mye trøbbel med dette selv en gang i tiden. Hvis det er dette, så kan det være flere grunner til at det har oppstått. Hvis du har en helt fersk instalasjon av windows, så kan det være noen drivere som mangler for å få de til å funke perfekt. Hvis du har SMART aktivert, så kan det være at en av diskene dine synger på siste verset, og at windows derfor automatisk senker overføringshastigheten slik at du skal kunne redde ut dataene før den tar kvelden. Så, for å finne ut av dette så gjør du slik: 1. Trykk: Win + Pause/break 2. Maskinvare -> Enhetsbehandling 3. Finner IDE eller SATA kontrollerene som er instalert. Dette kan være litt kinki da dette er forskjellig fra PC til PC. 4. Så dobbeltklikker du på de, og blar deg frem til en av fanene der du kan se DMA eller no sånt... husker ikke helt hva det heter. Der ser du ihvertfall hvor fort dataene overføres fra hdd. Det kan godt være at dette ikke går på din PC. Kommer helt ann på hardware. Beskrivelsen jeg ga her var slik jeg gjorde det på en eldre PC med IDE harddisker. Vet ikke om det er likt på SATA disker. Men det kan fortsatt være overføringen fra harddiskene som er problemet ditt Kan du si noe mer om hva du har gjort i tiden fra det funket bra, til det ikke funket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå