Gå til innhold

Ubuntu: Ubrukelig partisjon

Anbefalte innlegg

Har acer 5920g laptop og prøvde å installere Ubuntu på nyopprettet partisjon, etter hw.no's oppskrift.

Den nye disken (nr 3 på listen nede) kom opp som ubrukelig når jeg gikk gjennom installprosedyren i ubuntu.

Har 4 partisjoner som kom med den bærbare fra før:

Disk 0:

1. (Eisa-konfigurasjon) 9.76 gb

2. Acer (c:) 63,91 gb NTFS

3. 5,86 gb utildelt (Den nye partisjonen jeg har delt ut fra partisjon 2.)

4.Data (d:) 66,27 gb

5.Primærpartisjon 3,24 gb

Hva kan jeg gjøre?

Takker for svar!

post-98598-1193944504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du partisjonert med ext3/reiserFS så kan du ikke redigere de partisjonene fra Vista, rett og slett pga manglende støtte for de filsystemene i Vista.

Jeg ser egentlig ikke noe spørsmål i innlegget ditt, funker Ubuntu eller ikke?

@Arne: nei, ikke finn på å prøve å defragmentere ext3/reiserFS i Vista.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Har du partisjonert med ext3/reiserFS så kan du ikke redigere de partisjonene fra Vista, rett og slett pga manglende støtte for de filsystemene i Vista.

Jeg ser egentlig ikke noe spørsmål i innlegget ditt, funker Ubuntu eller ikke?

@Arne: nei, ikke finn på å prøve å defragmentere ext3/reiserFS i Vista.

Får ikke lov å installere på den nye tomme partisjonen. Derfor får jeg ikke kommet videre i installasjonen.

Kan det ha noe med at det er et maks antall partisjoner som er mulig å bruke?

Endret av rhov23
Lenke til kommentar
du kan ha opptil 4 primærpartisjoner, og det ser det ut som du har, i tillegg til den noe merkelige første partisjonen din. uansett, kan du ikke bare la området være upartisjonert og opprette filsystem under installasjonen?

Dette ble litt for avansert for meg, da jeg aldri har vært borti linux før. Hva mener du med "opprette filsystem under installasjon"? Man må vel ha en partisjon å legge det på?

Har Vista, som er helt nødvendig for meg i jobbsammenheng. Den første partisjonen er Acers recoverypartisjon til Vista (fabrikkinstillinger). Det er dualboot jeg må ha.

Blir ikke den nye partisjonen en primærpartisjon også? Og derfor blir det for mange....

Takk for svar så langt!

Endret av rhov23
Lenke til kommentar
Akkurat hva sier installasjonen?

Når jeg kommer forbi installasjon av tastatur, kommer jeg til "klargjør diskplass".

Der får jeg ikke fram valgmuligheten "veiledet- bruk største sammenhengende frie plass"

Prøver så på manuelt: Der står det ved siden av den nye disken min: "Ubrukelig"

Lenke til kommentar

nei, ikke hvis du selv ikke gjør noe feil. personlig hadde jeg aldri turt å bruke noen av de automatiske funksjonene for å partisjonere harddisken, men kanskje det bare er jeg som er paranoid. Velg manuell redigering, og ikke rør partisjonen Vista ligger på, da kan du ikke ødelegge noe.

Lenke til kommentar
nei, ikke hvis du selv ikke gjør noe feil. personlig hadde jeg aldri turt å bruke noen av de automatiske funksjonene for å partisjonere harddisken, men kanskje det bare er jeg som er paranoid. Velg manuell redigering, og ikke rør partisjonen Vista ligger på, da kan du ikke ødelegge noe.

Har prøvd nå, men ubuntu vil ikke. Løsningen som jeg tror nå, er å utvide (c:) partisjonenen , kopiere alt innhold fra (d:) over til (c:). Så fjerner jeg (d:) og har dermed bare 3 partisjoner før jeg lager den fjerde i ubuntu (phew!)

Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar
Hvis den Eisa-partisjonen din er en primærpartisjon er det eneste løsning ja. lager du en extended partisjon kan du ha så mange du vil.

Nå fungerer alt etter at jeg fjernet D: partisjonen!. Mye nytt å sette seg inn i, men det mye av det virker intuitivt!

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...