Singh tha king Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg har en bærbar datamaskin, acer 5920G, en tv -> tatung 32" MCGI (lcd), og G51 som er pc-høytalersettet mitt (5.1). Jeg har fire løse ledninger som er: - "front" - "Bak" - "Center/sub (?)" - "mirkofon" Nå har jeg bare puttet "front" kabeln i PC-en, og jeg får lyd i alle høyttaleren, men mener det ikke er 5.1. Ikke sånn det skal være. Er problemet at jeg ikke har ett eksternt lydkort? Hvis ja, vil jeg gjerne ha en med dolby og dts(?) støtte hvis det går. Pris ca: 400 +-100 Jeg har ellers 3 inngangr foran på PC-en, hvor den ene er tilkoblet "front", en som jeg ikke vet hva er og det siste er mirkofonen. Går det an å gjøre de to andre slik at de blir innganger for "bak" og "center/sub"? Har sett på denne, er den noe bra? Skal spille, se en masse på film/programmer og høre en del på musikk: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=3761342 ( AUX Audio in, SPDIF out ------hvorda vet jeg om jeg trenger dette eller ikke?) og denne http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=3761342 sistevnte har jeg aldri hørt om før....altså merket. Jeg kan ingenting om lyd! Takk for svar! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Har nå bestilt det creative lydkortet fra pcutstyr.no Håper den funker med G51 og laptopen! Hvis noen vet at den ikke vil funke med systemet mitt eller noe annet så si ifra! Kostet med 583,- inkl. frakt. Er bare ekstrakostnader for meg =/ Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 som sagt har jeg bestilt dette lydkortet: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=3777319 Men ser at det står "spdif out", mener jeg har det på den bærbare også.....hvilken kabel trenger jeg for å få kontakt melllom laptopen og lydkortet? har 1x 3m 3.5mm Minijack. Noen andre eksterne lydkort dere vil anbefale. orderen min står til "plukking", så jeg tror jeg kan angre bestillingen til og med søndagen. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Vis jeg ikke husker feil så kobler du lydkortet til PC-en med usb-kabel. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 oi oi, hvor dum går det an å være? Det må selvfølgelig være usb. Takk, da avklarte du det sprøsmålet ett annet spørsmål. Jeg har 3 ledninger som passer inn i lydinngangene på min laptop, er det slike innganger på lydkortet? eller så må lydkortet i retur =/ Vet du eller noen andre om det? Vet noen også helt sikkert om det følger med en kontroll? http://www.emarket.cz/obr/CCB5195_5669.jpg http://img.ktr.pl/m/muzsbaud2nx/db.jpg og er 24-bit lyd noe bra? hva er bedre enn det? Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 noen? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) og er 24-bit lyd noe bra? hva er bedre enn det? Bitdybden i lyd forteller bare hvor stor tilgjengelig dynamikk det er i formatet. Det vil si antallet 'steg' en lydbølge til enhver tid har tilgjengelig for å etterligne amplituden i en analog lydbølge mest mulig korrekt. Oppløsningen på digital lyd bestemmes av sampleraten (den horisontale aksen, tid) og bitdybden (den vertikale aksen, dynamikk), og kan illustreres slik: Jo høyre bitdybde, jo flere vertikale posisjoner er tilgjengelig for å etterligne volumet/dynamikken/amplituden i den analoge kilden mest mulig korrekt. 16-bit lyd har 2^16 = 65535 antall vertikale 'steg', mens 24-bits lyd har hele 2^24 = 16,7 millioner steg. Det mest vanlige i semi-profesjonelle musikkstudioer er å bruke 24-bit ved 96 KHz, men en del studioer bruker også 32-bits bitdybde. Når det gjelder hva som er så bra med 24-bit vs. 16-bit er det i hovedsak (med mindre jeg har misforstått noe) at 24-bits brukes i musikkstudioer for å kunne gjøre opptak med stor dynamikk. Det vil si at man kan gjøre opptak av lyd som har et stort spenn av volum, uten at man risikerer at lyden blir høyere enn hva formatet takler og at man derfor får irreversibel clipping. Etter man har gjort opptak er det vanlige å komprimere dynamikken slik at volumet blir mer jevnt, og da vil støy bli mer dominerende om man har gjort opptak med lavt volum og/eller dynamikk. Dette fordi at lyden man vil gjøre opptak av vil ha et (teoretisk) høyere volum i forhold til støyen i opptaket på et 24-bits opptak enn et 16-bits opptak. Se også fakta om lyd. Endret 5. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 takk for svar! Da ble det klart. Men har nå fått det eksterne lydkortet mitt. Det fra creative. Jeg har instalert programvaren, koblet til PC-en med usb-kabel, de 3 ledningen passet inni. Men jeg har fortsatt bare 2.1 lyd. Har vista forresten. Når jeg gi høyreklikket på høyttalerikonet trykket jeg på "avspillingsinnstillinger", så trykket jeg konfiguer og da kan jeg ta en test av alle hlyttalerene. Men det kommer bare lyd i de to framme høyttalere. Altså ikke fra center, bak høyttalere og heller ikke bassen (men den funket når jeg slo på film). Jeg har restartet maskinen. Noen som vet noe? Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 jeg får lyd i alle høyttalerene, men det er fortsatt 2.1. Alle høyttalerene blir brukt nå jeg ser på en film f.eks. er det noe man må gjøre i vista kanskje? Det som kobler lydkortet og PC-en sammer er bare en usb-kabel.....har også en coxial kabel(tror jeg), men har ikke inngang på laptopen min (Acer 5920G). Trenger svar fort eller så rekker jeg ikke å bruke angrefristen på høyttalerene mine. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Du må mest sannsynlig velge å bruke 5.1 i kontrollpanelet til lydkortet. Om du bruker digital tilkobling må du sette på å bruke AC3 pass-through via S/PDIF i programmet du bruker til å spille av film. Om filmen ikke har lyd i AC3 (Dolby Digital) eller DTS, eller et annet surroundformat forsterkeren din støtter, så vil du kun få 2.0-lyd. 5.1 via S/PDIF fungerer kun om materialet du spiller av er forhåndenkodet i et surroundformat forsterkeren din støtter, eksempelvis Dolby Digital. Du kan ikke få 5.1-lyd i spill med mindre du installerer et Dolby Digital-enkoderprogram e.l. Om du har koblet til analogt med 3 kabler må du bare velge at AC3-filteret ikke skal redusere lyden til 2-kanals stereo. Analog tilkobling vil gi surroundlyd uansett såframt det er tilgjengelig, uten behov for enkoding/dekoding. Endret 8. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 hmm, skal teste det snart. Men hvor finner jeg "AC3-filteret"? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det finner du under lydinstillingene eller lyd-dekoderen i programmet du spiller av film med. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 ahh. Det rarer er at når jeg ser på 300 så hører jeg lyden av hva som skjer, musikken, MEN ikke når de snakker. Endrer jeg til 2.1 hører jeg alt....står i hvertfall at denne filmen støtter 5.1 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Da er det ett eller annet som er feil. Pratinga er som regel i senterkanalen, mens all annen lyd er i de 4 andre kanalene. Helt sikker på du har koblet riktig? Sikker på du har satt opp for riktig konfigurasjon (om du har f.eks 5.1-anlegg med har satt på 7.1)? Er det noen innstillinger for antall høyttalere i AC3-filteret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå