Gå til innhold

GRUB / linux. Hvorfor vil du ikke dø?

Anbefalte innlegg

Jeg kjører vista til vanlig, men her en dag så bestemte jeg meg for å teste ut linux 7.10.

Etter å ha prøvd ununtu litt så fant jeg ut at det egentlig bare var stress pga at vista bare var mer kompatibelt med alt,og at det var stress å måtte gjennom grub-loaderen hver gang jeg skullt starte PC-en.

Etter å ha lest et sted at det var så enkelt å bare slette linux partisjonene, satt jeg i gang og slettet de.

Og trodde følgelig at det var det, da var linux med grub borte, og da begynte H........

Når jeg fyrer i gang PC-en nå kommer bare "GRUB loading" og et par sek etter det "Grub loading, please wait... Error 22"

Tusen takk linux.

Etter å ha prøvd å fikse booten med xp-cd, vista cd, "fixmbr" og "super grub cd, så begynner jeg å bli skikkelig lei av livet...

Jeg blir ikke kvitt grub - loaderen. Den er som aids, du hater det og blir ikke kvitt det.

At det skulle være så forbannet vanskelig å bli kvitt et operativsystem med tilbehør hadde jeg aldri trodd, og spesielt med ubuntu 7.10 som liksom skal være så brukervennlig.

Er det noen som vet om noe som kan få windows booten tilbake. Hadde vært evig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, kanskje jeg forklarte meg utydelig. Jeg får ikke loaded windows eller linux, PC-en stopper etter "error 22"

Og jeg har fjernet ubuntu, og vil fjerne grub-loaderen og bare få tilbake den "gode gamle vista loaderen" som gjør at det er bare å trykke på PC-en og så kommer du inni vista etter noen sek..

Er det noen som har en spesifik måte å gjøre det på??

Lenke til kommentar
At det skulle være så forbannet vanskelig å bli kvitt et operativsystem med tilbehør hadde jeg aldri trodd, og spesielt med ubuntu 7.10 som liksom skal være så brukervennlig.

Er det noen som vet om noe som kan få windows booten tilbake. Hadde vært evig takknemlig.

Dette har ingenting med om Ubuntu er brukervennlig eller ikke. Du har selv valgt å installere linux, og lagt inn GRUB på MBR. Samme "problem" ville skjedd med et hvilket som helst annet OS.

I tillegg sletter man ikke bootloader fra MBR - man overskriver den med en annen isteden. Og det er en viktig distinksjon, for problemet ditt ligger faktisk hos Windows, siden det tydeligvis er for tungvint å reinstallere NT loaderen. Du bør derfor klage til Microsoft :p

Men fixmbr-trikset skal som sagt gjøre susen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hvor ufordragelige noen må være før hjelpen uteblir. Som mange ganger sagt, fixmbr, med litt høflighet hadde kanskje noen tipset om bruk av Vista CD i tillegg. Med XP var det recovery konsoll fra CD, heldigvis har jeg sluppet unna alt som har med Vista å gjøre så jeg vet ikke om det er samme måte. Du får kose deg videre i det du så treffende selv karakteriserte som helvete, en PC uten linux :)

Lenke til kommentar
hmmm, kanskje jeg forklarte meg utydelig. Jeg får ikke loaded windows eller linux, PC-en stopper etter "error 22"

Og jeg har fjernet ubuntu, og vil fjerne grub-loaderen og bare få tilbake den "gode gamle vista loaderen" som gjør at det er bare å trykke på PC-en og så kommer du inni vista etter noen sek..

Er det noen som har en spesifik måte å gjøre det på??

Har vel kommet en hel haug med svar her, men jeg tenkte jeg skulle utdype litt så du skjønner hvorfor du ikke får kjørt windows atm. mbr ligger på hovedkortet og er en "disk" med meget begrenset plass. Grub tar 32MB, noe som er betdydelig større en plassen på hovedkortet. Det som er på hovedkortet er en peker til der grub ligger. Nemlig /boot/grub på linux-partisjonen din, som du har slettet. Det vil si at pekeren peker på ett tomt område på disken din, og du får dermed grub error 22.

Lenke til kommentar

Hæ? Her surrer du litt, NevroMance. MBR har fint lite å gjøre med hovedkortet, den er en del av harddisken. Harddisken er oppdelt i sektorer på 512 bytes hver, og MBR er sektor nummer null, altså den aller første.

GRUB tar vel heller ikke så mye som 32MB, langt under vil jeg tro, men likevel altfor stor plass til å passe inn i 512 bytes. Resten av det du sier er riktig.

Lenke til kommentar
Åja, sorry, da er det jeg som har misforstått. Har alltid trodd det var en liten del på hovedkortet. Beklager feilinformasjon.

Du har rett i at hovedkortet også har en viktig funksjon i boot-prosessen. BIOS ligger nemlig lagret på en chip på hovedkortet, og det er denne som sørger for at maskinen booter fra harddisk, cd-rom, nettverk eller andre medier. Men deretter overlater den kontrollen videre til bootloaderen (i dette tilfelle GRUB) som ligger lagret på første sektor av harddisken :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bumper denne, har akkurat samme problemet. Slettet linux-partisjonene igår, og når partition magic var ferdig og PC-en restartet, fikk jeg denne feilmeldingen. Problemet er at jeg ikke får skrevet noe.. Må jeg ha XP-cden for å få skrevet inn fixmbr ?

Okei, fant ut at jeg trenger XP cd, men den har jeg 120 mil herfra. Noe jeg kan laste ned og brenne på en cd som gjør samme nytten?

Endret av haakoona
Lenke til kommentar
Bumper denne, har akkurat samme problemet. Slettet linux-partisjonene igår, og når partition magic var ferdig og PC-en restartet, fikk jeg denne feilmeldingen. Problemet er at jeg ikke får skrevet noe.. Må jeg ha XP-cden for å få skrevet inn fixmbr ?

Ja, og vær så vennlig å ikke slenge dritt om linux bare fordi bootloaderen til MS krever at du har installasjonsmediet fra MS tilgjengelig. Posten er som tidligere forklart et rent MS problem fordi dual boot mellom XP og Vista ville gitt deg akkurat samme problem hvis du slettet partisjonen hvor bootloaderen var installert, så dere har faktisk postet på feil sted.

Lenke til kommentar

Ja, og vær så vennlig å ikke slenge dritt om linux bare fordi bootloaderen til MS krever at du har installasjonsmediet fra MS tilgjengelig. Posten er som tidligere forklart et rent MS problem fordi dual boot mellom XP og Vista ville gitt deg akkurat samme problem hvis du slettet partisjonen hvor bootloaderen var installert, så dere har faktisk postet på feil sted.

Hva babler du om nå? Har jeg skrevet et eneste negativt ord om Linux? Og jeg bumper denne posten istedet for å lage nytt innlegg, fordi det er nøyaktig den samme feilmelding og grunn til feilmelding som jeg har.

Lenke til kommentar
Man kan bruke en hvilken som helst XP-CD til å gjenopprette MBR.

Okei.. Men du vet ikke om det er noe jeg kan laste ned og så brenne på en cd? Altså ikke en original XP-cd, men noe som kun er for booting. F.eks disse: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Kan de brennes på en CD og fungere like bra som om de blir bootet fra floppy? Vil jo tro det, men spør for sikkerhets skyld..:)

Lenke til kommentar

Hvordan man reinstallerer Windows' bootloader er ikke et linux-problem. (Eller et BSD, Solaris, MacOS, AmigaOS problem :p ). Så der anbefaler jeg å spørre i Windows-delen av forumet.

Men problemet ditt skyldes av GRUB er blitt "amputert" fordi du har slettet partisjonen GRUB lå lagret på. GRUB er nemlig såpass stor at bare en liten del ligger på MBR, mens resten installeres på en valgfri partisjon (som du tydeligvis har slettet). Derfor stopper GRUB opp, og du får ikke skrevet noenting.

En løsning er å boote opp med en diskett eller cd-rom med GRUB på, f.eks. http://geocities.com/supergrubdisk/

Du kommer mest sannsynlig inn i Windows igjen med GRUB-kommandoene:

rootnoverify (hd0,0)

chainloader +1

boot

Lenke til kommentar
Hvordan man reinstallerer Windows' bootloader er ikke et linux-problem. (Eller et BSD, Solaris, MacOS, AmigaOS problem :p ). Så der anbefaler jeg å spørre i Windows-delen av forumet.

Men problemet ditt skyldes av GRUB er blitt "amputert" fordi du har slettet partisjonen GRUB lå lagret på. GRUB er nemlig såpass stor at bare en liten del ligger på MBR, mens resten installeres på en valgfri partisjon (som du tydeligvis har slettet). Derfor stopper GRUB opp, og du får ikke skrevet noenting.

En løsning er å boote opp med en diskett eller cd-rom med GRUB på, f.eks. http://geocities.com/supergrubdisk/

Du kommer mest sannsynlig inn i Windows igjen med GRUB-kommandoene:

rootnoverify (hd0,0)

chainloader +1

boot

Tusen hjertelig, det skal jeg prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...