Gå til innhold

DHCP-client spammer syslog i Vista

enden

Anbefalte innlegg

Jeg var innom systemloggen på en Vista Ultimate, og oppdaget noe jeg er litt usikker på om har betydning eller ikke. DHCP-client spammer loggen hvert andre minutt + noen sekunder. Dette har foregått flere måneder, og jeg er litt usikker på betydning. Så vidt jeg kan se så burde meldingen antyde et problem med DHCP-serveren eller nettverket.

Serveren er det ikke, for ingen andre klienter har noen problemer - inkludert en Vista HP. Dermed regner jeg ikke med at det er en "feature" i Vista heller.

Nettverket har jeg problemer med å tro på. Server og et par andre klienter er på samme switch, og bytte av porter har ingenting å si. Jeg merker heller ingen praktiske problemer som burde være naturlig dersom jeg hadde et nettverksproblem. PC-ene har for det meste reservert IP i DHCP-serveren med lease-tid på standard 8 dager om noen trenger denne infoen.

Er det noen som har forslag til hva som kan forårsake dette? Det er ikke plagsomt i normal drift, men litt irriterende når jeg trenger loggen til noe. Dessuten mener jeg det ikke skal være sånn, så da vil jeg fikse det.

Event:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Loggnavn:	  System
Kilde:		 Microsoft-Windows-Dhcp-Client
Dato:		  01.11.2007 19:44:26
Hendelses-ID:  1103
Oppgavekategori:Ingen
Nivå:		  Informasjon
Nøkkelord:	 Klassisk
Bruker:		I/T
Datamaskin:	Fundings
Beskrivelse:
Maskinen fikk tilordnet en adresse fra nettverket, og den kan nå koble til andre maskiner.
Hendelses-XML-fil:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
 <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Dhcp-Client" Guid="{15A7A4F8-0072-4EAB-ABAD-F98A4D666AED}" EventSourceName="Dhcp" />
<EventID Qualifiers="33007">1103</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>4</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2007-11-01T18:44:26.000Z" />
<EventRecordID>149159</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="0" ThreadID="0" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Fundings</Computer>
<Security />
 </System>
 <EventData>
 </EventData>
</Event>

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Behøver ikke bety noe problem.

Meldingen kommer av at maskinen ber om ny lease på DHCP-adressen den er tilordnet.

Jeg har også vært borti at DHCP-NAP state-change lager disse meldingene.

Hva slags DHCP server brukes? En ruter?

Lenke til kommentar

DHCP kjører på 2003 server. Det ser ikke ut til å skape noen praktiske problemer, men jeg kan ikke se at det skal være nødvendig å verken mase ned serveren eller fylle loggen med DHCP-forespørsler når lease-tid er att til 8 dager.

Pen bump forresten. Hadde helt glemt denne :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Går ut ifra at problemet er der fortsatt - ellers ville du vel oppdatert tråden? ;-)

Kjører du noen andre nettverkstjenester når du får loggene?

F.eks VPN/Bluetooth/etc?

Disse kan ha kortere lease.

Lenke til kommentar

Har faktisk rigget ned alt utstyret i forbindelse med flytting, som ble opppussing, som ble totalrenovering, som tar tid... :)

Har en BT-dongel for sync av mobilen, men er rimelig sikker på at denne ikke brukes så aktiv. Skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...