Gå til innhold

Nokia E61i VS HTC S730 VS Motorola Q9

Anbefalte innlegg

Ja..

3 telefoner, ca samme prisklasse (3700-3900 kr), ca samme spesifikasjoner. Trenger en proffbruker-telefon med fult qwerty keyboard, trenger 3G (ikke nødvendigvis HSDPA, little-to-no gain mot vanlig 3G der jeg bor), trenger WLAN (802.11g med støtte for WPA2 og MS-CHAPv2) og det var det. Blåtann, iR og alt det der er i all hovedsak irrelevant da det som regel er med og alltid funker.

Hva mener dere? Nokiaen og Motorolaen har en fordel ved at de er slim-telefoner. Nokiaen føles fantastisk (har hatt en slik frem til nå, men pga garantisak er den up for questioning), Motorolaen ser digg ut, men S730 er noget tykk i forhold til de andre. Nå spekuleres det jo i om S730 kanskje har innebygget GPS (Les her!), men jeg er generelt skeptisk til telefoner med bevegelige deler. Tåler ikke slark mellom skjerm og tastatur osv.

Nokiaen har etter mitt skjønn best skjerm(?) med 2,8" og 16 mill farger mot de andre som har 2,4" og 65k farger. Noen som veit hvordan man kan forvente at tastene på S730 blir? Hvordan er tastene på Q9? Digger S60 og digger WM så OS spiller ingen trille. "Alt" jeg kan gjøre på WM kan jeg gjøre på S60 (som betyr at forskjellene er så små at jeg ikke bryr meg, så ingen trenger å sette i gang en overtalelsesprosess i noen av retningene).

Hva tror smarttelefon-folket? Kanskje jeg bare skal drite i hele qwerty-opplegget, kjøpe en E51 og spare 1000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg har prøvd alt... Jeg jobber i bransjen og har tilgang på alle modeller.

Etter å ha tatt valget om å gå over til profftelefon prøvde jeg Series60 og UiQ. Begge har helt klart sine fordeler og ulemper. Men etter å ha prøvd HTC og Windows mobile var valget klart for meg.

S710 som jeg bruker nå ga meg både en "standard" mobiltelefon både i størrelse og form. Samtidig har jeg et fullt tastatur når jeg har behov for det.

Jeg bruker Exchange og på akkurat det punktet ble SE og Nokia utklasset av HTC, Søkefunksjonaliteten på WinMobile er i en klasse for seg selv. Alt kan søkes og kategoriseres. Med over 400 kontakter er det en drøm å kunne søke på alt fra nummer, navn, arbeidsgiver osv.

Jeg har blitt avhengig av MSN og nummeropplysning direkte på telefonen. Jeg savner i grunn ikke 3g, men det kommer jo på S730. Batterikapasiteten opplever jeg som mye bedre en på konkurrentene!

Det gjør heller ikke noe at lydkvaliteten er suveren.

Skal jeg trekke frem noe negativt må det bli at lydkvaliteten på blåtann ikke er helt bra! Jeg hører andre bra men får ofte klager på at lyden er dårlig i andre enden. Og dette ser ut til å gjelde alle blåtannheadsett. Også det innebygde jeg har i bilen!

Telefonen kan være litt treg av og til. Men med kraftigere prosessor i 730 regner jeg med at dette løser seg! Og som med Windows generelt må man ta en restart i ny og ne for å optimalisere ytelsen.

Det kan være litt knotete at programmer ikke lukker seg selv etter bruk. Du må inn i oppgavebehandling for å stenge programmer helt!

Lenke til kommentar

Takk for bra svar! :)

S710 har jeg testet og den var litt treg. Til tider tregere enn E61i også faktisk, men de to var ganske like. Men med 400mhz prosessoren fra Samsung i S730 blir det nok bra! Det som hele tiden har vært så flott med Nokiaen har vært at OSet ikke "krøller" på samme måte som WM. S60 bare funker lissom. Men det er et Microsoft-problem jeg har lært meg å leve med. Har ikke hatt WM siden min gamle FSC Pocket Loox 720 med WM2003SE. Der husker jeg det gikk an å legge inn ett tillegg som gjorde at programmene lukket seg ordentlig om du "krysset det ut".

Veit jaggu ikke jeg altså. Har jo Live Messenger (gratis og perfekt fungerende) til S60, QuickOffice (som gikk Pocket Office versjonene på WM2003SE en høy gang) og TomTom N6 osv til E61i. Det har liksom funka så bra. Batteritiden var også upåklagelig.

Men S730 ser digg ut altså. Og den er spesielt interessant om det viser seg at den har GPS. Q9 er ikke verdt å vurdere eller?

Lenke til kommentar
Takk for bra svar! :)

S710 har jeg testet og den var litt treg. Til tider tregere enn E61i også faktisk, men de to var ganske like. Men med 400mhz prosessoren fra Samsung i S730 blir det nok bra! Det som hele tiden har vært så flott med Nokiaen har vært at OSet ikke "krøller" på samme måte som WM. S60 bare funker lissom. Men det er et Microsoft-problem jeg har lært meg å leve med. Har ikke hatt WM siden min gamle FSC Pocket Loox 720 med WM2003SE. Der husker jeg det gikk an å legge inn ett tillegg som gjorde at programmene lukket seg ordentlig om du "krysset det ut".

Veit jaggu ikke jeg altså. Har jo Live Messenger (gratis og perfekt fungerende) til S60, QuickOffice (som gikk Pocket Office versjonene på WM2003SE en høy gang) og TomTom N6 osv til E61i. Det har liksom funka så bra. Batteritiden var også upåklagelig.

Men S730 ser digg ut altså. Og den er spesielt interessant om det viser seg at den har GPS. Q9 er ikke verdt å vurdere eller?

Jeg er også på jakt etter ny proff telefon med qwerty tastatur.

Er ikke for mange å velge mellom og etter å ha lest en del på nettet og her i forumet

så ser HTC S730 ut som en meget bra telefon.

Fullt tastatur og ikke så stor som E61i:

Sjefen min ønsker at jeg skal ha Nokia E61i, men jeg liker den ikke

og den er jo stor sam bare det.

Sjekket litt og fant dessverre ut at ingen har den for salg enda.

Når kommer den for salg?

Det kjipe er at det begynner å haste litt.

Lenke til kommentar

S730 er vel ikke så langt unna tror jeg, men skiftet november/desember er nok sannsynlig. For min del tror jeg qwerty-dagene er talte. Satser ikke på en slik tastematte til, er lei nå. E51 blir min neste. Symbian S60 v3.1, HSDPA, mini-usb, batteritiden til E61i (= fantastisk), 100g tung og solid og fin. Tilbake til "vanlig" mobil igjen på meg med andre ord.

EDIT:

Ja, da er det bestil en Nokia E51 Black her i gården. Kommer midtveis ut i desember en gang tenker jeg? Da må Nokia 3200'n holde en liten stund til.. :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...