Gå til innhold

Aksjon: Anti copy/paste

Anbefalte innlegg

Aksjon: Anti copy/paste

Jeg henger her på forumet fordi jeg liker å hjelpe, men nå begynner jeg å bli ganske lei av folk som spør etter hjelp, forså å kopiere/lime inn eksempel koder.

Hvorfor?

1. Personen lærer ikke en d**t!

2. 99% av gangene kommer personen tilbake fordi han/henne har problemer med koden som han/henne kopierte

3. Har man først valgt copy/paste veien, så er veien tilbake ganske tung.

4. Når man er blitt en copy/paste- monkey, så er det mye lettere å lure ut kode snutter fra folk på diskusjons forumer, enn å google

Løsning!

Det enkleste ville ha vært å ikke hjelpe personer med å gi dem kodesnutter og eksempler, men heller å gi dem en link til google med mulige søkefraser... dessverre ødelegger dette for mange som virkelig vil lære!

Derfor..

Så tenker jeg at jeg skal lage et lite PHP-script som tar en kodesnutt å omgjør dette til et jpg/png bilde. Da må man selv skrive koden. Scriptet blir såklart open source! Så kan vi spre dette rundt omkring, lage en nettside etc..

Hvem er med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår poenget ditt men samtidig ser jeg på dette forumet som et oppslagsverk for meg og andre. Åhh si "google it ffs" i enhver tråd mener jeg er å underbygge dette forumet. Hvis det er så enkelt å finne svaret så be dem heller å bruke søkefunksjonen i dette forumet som vi faktisk er endel av. Er det så enkelt som "google it ffs" så finner han sikkert koden/svaret i forumet her uannsett.

Når det gjelder kopiering av koden og slikt så skjønner jeg at det kan virke frustrerende. Men er det ikke like ille for oss som skal hjelpe når vi ikke har noe kode å gå ut fra? i alle fall jeg føler det blir vanskelig å hjelpe når koden ikke er tilstede.

Det er mulig å linke/skrive kode eksempler på en mer "kryptisk" måte. Men selv velger jeg å skrive det så riktig som mulig for at det skal være lettere å forstå. Når det kommer til læringskurven er det vel egentlig brukeren selv som må bestemme/utvikle. Vi kan ikke påvirke den slik jeg ser det. Hvis vi ikke skal hjelpe da. Å lage et bilde av koden hjelper jo ingenting. Han kan fortsatt skrive det samme som han ser på bildet.

Bortkastet diskplass mener nå jeg.

Kim...

Lenke til kommentar
Jeg forstår poenget ditt men samtidig ser jeg på dette forumet som et oppslagsverk for meg og andre. Åhh si "google it ffs" i enhver tråd mener jeg er å underbygge dette forumet. Hvis det er så enkelt å finne svaret så be dem heller å bruke søkefunksjonen i dette forumet som vi faktisk er endel av. Er det så enkelt som "google it ffs" så finner han sikkert koden/svaret i forumet her uannsett.

Når det gjelder kopiering av koden og slikt så skjønner jeg at det kan virke frustrerende. Men er det ikke like ille for oss som skal hjelpe når vi ikke har noe kode å gå ut fra? i alle fall jeg føler det blir vanskelig å hjelpe når koden ikke er tilstede.

Det er mulig å linke/skrive kode eksempler på en mer "kryptisk" måte. Men selv velger jeg å skrive det så riktig som mulig for at det skal være lettere å forstå. Når det kommer til læringskurven er det vel egentlig brukeren selv som må bestemme/utvikle. Vi kan ikke påvirke den slik jeg ser det. Hvis vi ikke skal hjelpe da. Å lage et bilde av koden hjelper jo ingenting. Han kan fortsatt skrive det samme som han ser på bildet.

Bortkastet diskplass mener nå jeg.

Kim...

I mine dager som elev, hadde jeg en ganske klok lærer. Han som de fleste lærere anbefaler at man skriver notater, stikkord når man leser til prøver etc.. Grunnen til dette er at du tar til deg informasjonen lettere. Derfor, om noen heller tar seg bryet med å skrive koden, isteden for å kopiere/lime inn, kommer han/henne til å lære mer!!

Lenke til kommentar

Enig med han over her. Det må være opp til den enkelte om han vil lære eller klippe og lime. For min del hører jeg til dem som gjerne lager fiks ferdige kodesnutter, men bare på slike problemer som interesserer meg. Det er derfor jeg er her, nemlig, på jakt etter nye problemer som kan løses ved små kodesnutter, fordi jeg liker å programmere, ganske enkelt. At noen så kan ha nytte av disse kodesnutter ved klippe og lime, er bare fint synes jeg. En annen sak er at klippe og lime metoden er langt fra uvanlig blant profesjonelle programmere hvis noen skulle tro det.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med at folk laerer bedre av a skrive av, enn a kopiere.

De som vil laere, burde ihvertfall gjore det.

Alle de andre som bare trenger noe som virker akuratt da, er det vel greitt a kopiere. Selv om de burde kunne litt, slik at scriptene i feks PHP ikke er usikre.

Men nar de kommer tilbake, er det jo ekstra postcount da :p

Lenke til kommentar

Skjønner trådstarter så utrolig godt!

Var selv en som copy pasta i starten, og fikk ting til å funke. Så, etterhvert så begynnte jeg å endre i de kopierte kodene for å selv forstå hvordan ting fungerte. "Hva skjer om jeg tar bort denne? Hva skjer om jeg legger til dette her?" osv. Men nå snakker vi om et veldig amatør-nivå.

Syntes det er to gode forslag som har kommet inn til hvordan vi kan løse saken også. En slik bildegenerator ville gjort at man faktisk må skrive litt selv også. Men, samtidig så bidrar jo dette til mye dobbeltarbeid, og som programerere så er vi vel alle tilhengere av DRY, sant? Og det å da be noen gjøre en jobb som du allerede har gjort, høres litt bakvendt ut for meg. Men en veldig god ide, absolutt!

Lokaltog foreslår å legge inn små enkle feil i koden. Vell, også et knall forslag egentelig. Eneste problemet jeg ser er at folk antagelig da kommer til å copy/paste koden, prøve å kjøre den, nei den funker ikke, og spør om hvorfor den ikke funker. Det blir da for dumt å svare "Du får feilsøke den selv". Svaret kommer da til å bli "Jeg skjønner ikke hva som er feil. jeg trenger hjelp", også er vi igang igjen.

Mitt forslag er at vi rett og slett bare forklarer i litt grovere trekk når vi skisserer en kode. Foreklsempel, en bruker spør om hvordan man kan lage et php script som skriver ut tallene fra en til ti. Da kunne man gitt følgende svar:

for($=0, $i <= 10, $i++) {
//her skriver man ut i
}

eventuelt så kunne man gjort det enda kortere ved å si følgende:

Bruk en for løkke som kjøres ti ganger, og bruk telleren som sier hvor mange ganger for-løkken har blitt kjørt til å skrive ut tallet via echo.

Les mer om bruken av for løkker her:

http://www.tizag.com/phpT/forloop.php

Det er da også veldig viktig at når vi ser at en har gitt en slik forklaring, at vi andre som har lyst til å hjelpe til fortsetter med en slik forklaring, ikke gir koden rett i hånden fordi den som spør ikke skjønner hva posteren tidligere mente / ikke gidder å sette seg inn i dette for å gjøre det selv. Så, hvis en skisserer opp slik som jeg viste tidligere, og en bruker ikke skjønner noe av det, så må man spørre hva brukeren ikke skjønner. Når brukeren sier hva den ikke skjønner, gi en kort forklaring på problemet, og gi noen linker til å lese mer. Dermed får brukeren mulighet til å skjønne hva som faktisk skjer.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Elendig forslag. Det er ikke ditt eller mitt ansvar at folk som vil lære går frem på riktig måte. Det er heller ingen automatikk i at alle som poster her og lurer på noe er på et kunnskapsnivå som tilsier at de har behov for å skrive all kode fra børjan av i læringsøyemed. Det eneste man ville oppnådd med en slik (uskreven) regel er at brukere ville flyktet fra forumet, og heller postet sine spørsmål et sted der de får hjelp i stedet for kronglete omveier fra selvutnevnte pedagoger og guruer.

Endret av pakke
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet? Om man bare bruker copy/paste, så lærer man ikke noe. Men hvem taper på det? Ikke den som poster koden, bare den som ikke lærer noe selv.

En som bare "stjeler" kode vil aldri få seg jobb som programmerer. Kanskje han får litt ufortjent kudos i sin egen krets, men hva gjør vel det?

Og det kan slå begge veier. Jeg selv er motsatt. Jeg skal på død og liv gjøre absolutt alt selv fra grunnen av, og derfor blir jeg aldri ferdig med noe ;)

Lenke til kommentar
Men hvem taper på det? Ikke den som poster koden, bare den som ikke lærer noe selv.

Word!

Men det er ogsa folk som flykter fra skolen.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til...?

Anywho. Hvis man finner det så forferdelig irriterende å måtte hjelpe til kan man jo like gjerne la være å poste. Det er tilogmed mer effektivt enn å gi vage og meningsløse svar fordi man ikke vil dele sin egen kunnskap.

Jeg antar de aller fleste av oss på et eller annet tidspunkt har benyttet oss av et cms eller en annen open source-løsning som vi har bygget videre på, og det går i prinsippet ut på det samme. Det er ikke noe poeng i å måtte finne opp hjulet på nytt hver gang en ide skal settes ut i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...