tradhtare Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har en diskusjon på gang med samboeren min:p Hun skulle sette noe i stekeovnen på en rist, men sa at hun trengte bakepapir; "fordi det ryr sånn av baguetten". Jeg bare: "hæ? hva betyr det?" Og så hadde vi diskusjonen gående:p Jeg mente det måtte være dialekt, og at jeg aldri hadde hørt det brukt før. Hun sa at det er et helt vanlig norsk ord. Jeg slo opp "ry" i ordlisten, og jommen fant jeg ikke denne forklaringen: "ry v4 (norr hrjóða 'kaste utover, spre') drysse blomstene ryr / det rydde penger ut av lommene hans / ry fra hverandre falle fra hverandre " Jeg lurer fortsatt på om det er vanlig å bruke dette ordet i denne sammenhengen, og eventuelt hvor dette er vanlig. Speak up hvis du bruker det og fortell i samme slengen hvor i landet du bor. Si gjerne også fra hvis du ikke bruker det, og hvor du bor. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 haha, lærte meg et nytt ord -Skien Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Aldri hørt det i den sammenhengen:P Trodde det betydde noe som rykte eller noe jeg. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Jeg bruker "ryr" på samme måte som samboeren din. Endret 2. november 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg bruker RY når jeg mener rykte innimellom men ikke i den sammenhengen. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Ry/ryr er et vanlig ord i veldig mange dialekter i norge. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Sett opp en poll, så skal du se at det ikke så mange som du tror. Aldri hørt ordet "ryr" før. Arendal Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Her (i Lofoten, og Nordland) så bruker veldig mange ordet "ry". F.eks. "Det ryr snø ned fra taket". Eventuelt; "Det kan ry snø ned fra taket". Hvorvidt det er et dialekt ord eller ikke er ikke godt å si, da det er ganske utbredet i hele nord-norge. Endret 2. november 2007 av Snorre. Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Jeg bør vel kanskje nevne at hun er fra henholdsvis Levanger og Alta, mens jeg er fra Ålesund. Jeg vet at ry brukes for ordet rykte, men hadde aldri før hørt det i en sånn sammenheng. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Bruker det på samme måte som samboeren din. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har hørt ordet brukt mange ganger, men aldri av folk fra den sørlige halvdelen av Norge. Tror det er et Nord-Norge fenomen. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Bruker det til vanlig jeg Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok for bokmål, 9. utgave, betyr substantivet ry "omdømme, berømmelse", mens adjektivet ry betyr "ujevn, hes, harsk" og verbet ry betyr "gli, drysse, kry, telgje, hogge til". Så ry kan være så mangt. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hører det hist og her i Trøndelag, og bruker det titt og ofte selv også. Norsklærerne mine på påbygning brukte ordet, hu ene kom fra Skaun (Trøndelag) og han andre fra et sted i Romsdal. Jeg bruker det både som rykte og å ry. Klager ofte over at det ryr smuler av brødskivene mine når jeg skjærer de opp og når jeg tar i de i det hele tatt >< Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg kommer fra Vesterålen og der sier vi "ry" hele tiden. At noe smuldrer er nesten et synonym. Vanskelig å finne en god definisjon... Lenke til kommentar
Paull Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg kommer fra Vesterålen og der sier vi "ry" hele tiden. At noe smuldrer er nesten et synonym. Vanskelig å finne en god definisjon... Kan kanskje si at det nesten er som å "rause", bare i litt mindre grad? Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Det er vel mulig å definere det slik, ja Redigert pga tull med maskin Endret 6. november 2007 av hawaii2k Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok for bokmål, 9. utgave, betyr substantivet ry "omdømme, berømmelse", mens adjektivet ry betyr "ujevn, hes, harsk" og verbet ry betyr "gli, drysse, kry, telgje, hogge til". Så ry kan være så mangt. Ja, jeg vet at ordet ry kan bety forskjellige ting:) Men her lurte jeg spesifikt på hvor det er vanlig å bruke verbet "å ry". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå