Simon Aldra Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Blant annet S3IS med sin 0cm lange nærgrense. Blir det ikke litt mørkt da ? Tom Viser til Akam.nos test der de satte en linial av blank plast rett på objektivet og fikk fokusert på den. Fungerte fint det. Uansett er det kjekt å ha, antar jeg. Vet aldri når du kommer over the shot of a lifetime. En gang hvert førtisyvende år, omentrent som Brann og gull. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Blant annet S3IS med sin 0cm lange nærgrense. Blir det ikke litt mørkt da ? Tom Viser til Akam.nos test der de satte en linial av blank plast rett på objektivet og fikk fokusert på den. Fungerte fint det. Uansett er det kjekt å ha, antar jeg. Vet aldri når du kommer over the shot of a lifetime. En gang hvert førtisyvende år, omentrent som Brann og gull. Det er bare 44 år siden det da... Men du har et poeng. Det er jo motiver hvor en så kort nærgrense kan komme til nytte... Tom Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 D300 + sigma 70 mm er mitt valg.Håpe den kommer 1 desember eller noe. Jeg ville ikke nøyd meg med 70 mm... min 100 mm. Det kommer vel an på hva du skal ta makrobilder av? Insekter har jo en tendens til å stikke av, så der ser jeg nytten av lange brennvidder. Men frimerker og mynter - der kan du bruke en kortere brennvidde. Og en 70mm er flott til ansiktsportretter. Tom Sikker ok allround, men her var det spørsmål om makro og ikke portrett. Du kan fint bruke 100 mm til frimerker, mynter og insekter. Lenke til kommentar
jettline Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 D300 + sigma 70 mm er mitt valg.Håpe den kommer 1 desember eller noe. Jeg ville ikke nøyd meg med 70 mm... min 100 mm. Det kommer vel an på hva du skal ta makrobilder av? Insekter har jo en tendens til å stikke av, så der ser jeg nytten av lange brennvidder. Men frimerker og mynter - der kan du bruke en kortere brennvidde. Og en 70mm er flott til ansiktsportretter. Tom Sikker ok allround, men her var det spørsmål om makro og ikke portrett. Du kan fint bruke 100 mm til frimerker, mynter og insekter. Jeg elsker macro og er veldig fornøyd med sigma 105mm 2,8 objektivet. Bruker det til alt mulig, flott til barn på avstand, hunder i action og blir vant til å holde en viss avstand til det som skjer. Blir ofte fin uskarp bakgrunn. Da jeg kjøpte 18-55, ble jeg skuffet over at bakgrunnen ble så mye skarpere, sikkert ulik smak her. Enig i at det er viktig med stativ som er stødig og hvor en får kameraet ned mot bakken når det trengs. Og ofte trengs det blits for å få det skarpt. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå