Gå til innhold

Kamera for macro-fotografering.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gå over fra kompakt-digital, til digitalt speilrefleks. I den forbindelse vil jeg ha et kamera som skårer veldig godt på macro-fotografering. Jeg er helt nybegynner, så jeg håper på et vis at det finnes et kamera der ute, som har denne funksjonen uten at jeg i første omgang behøver å kjøpe ekstrautstyr bortsett fra et mini stativ :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det mest objektivet som gjør at kameraet skårer høyt på macro-fotografering, så kamera er ikke så viktig.

Hvor mye vil du bruke? Mitt råd er å kjøpe et Canon 350D eller Nikon D40 og bruke penger på et godt makro-objektiv (koster fra 3k til 15k). :)

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med Gissan at det objektivet som er viktigst å bruke penger på, når man driver med makro-fotografering.

Men det er mulig at du også bør se på Nikon D80, Canon 40D eller Pentax K10D, da disse har større søkere. Jeg vil tro at det vil være en fordel da man ofte bruker manuell fokus ved makro-fotografering.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig med Gissan at det objektivet som er viktigst å bruke penger på, når man driver med makro-fotografering.

Men det er mulig at du også bør se på Nikon D80, Canon 40D eller Pentax K10D, da disse har større søkere. Jeg vil tro at det vil være en fordel da man ofte bruker manuell fokus ved makro-fotografering.

Tom

Du sier noe der. Det viktigste er hvor mye du skal bruke. Da kan man fordele penger på hus og objektiv fornuftig. Skal du bruke 8000 holder ikke D80 + kit. Skal du derimot bruker 15.000 er det det beste valget.. :)

Lenke til kommentar
Tror ikke man får til å finjustere fokusen med live-view...

Jeg annbefaler Nikon D70s eller D80 med Sigma 105mm f/2.8... Da har du også en kort tele til head-shot portretter.

Jeg kan bekrefte at finfokus kan justeres ved bruk av live-view. Man kan zoome inn og justere veldig godt.

Lenke til kommentar

Jeg annbefaler Nikon D70s eller D80 med Sigma 105mm f/2.8... Da har du også en kort tele til head-shot portretter.

Jeg kan bekrefte at finfokus kan justeres ved bruk av live-view. Man kan zoome inn og justere veldig godt.

Tror nok det vil bli for vanskelig... å zoome inn samtidig som man skal komponere bildet...

Men ok, er vel de som klarer det...

Lenke til kommentar

Tror nok det vil bli for vanskelig... å zoome inn samtidig som man skal komponere bildet...

Det er ikke objektivet du zoomer i dette tilfellet. Det er bildet på skjermen bak (som i PS) - og med en skjerm på det nivået som D3/D300 får, så tror jeg dette vil være en særdeles fin måte å sjekke manuell fokus på. Men det kan du selv selv prøve en gang på nyåret tipper jeg ;) , og så kan du komme med tilbakemelding om det bra eller ikke :thumbdown: eller :thumbup: .

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Synes ikke det er en utfordring med min 40D. Smak og behag. Har du prøvd live-view?

Lenke til kommentar

Det er ikke objektivet du zoomer i dette tilfellet. Det er bildet på skjermen bak (som i PS) - og med en skjerm på det nivået som D3/D300 får, så tror jeg dette vil være en særdeles fin måte å sjekke manuell fokus på. Men det kan du selv selv prøve en gang på nyåret tipper jeg ;) , og så kan du komme med tilbakemelding om det bra eller ikke :thumbdown: eller :thumbup: .

Tom

Snakket ikke om å zoome med objektivet heller.

Om man skal finjustere fokus ved å zoome inn på skjermen ser man ikke hvordan kompen blir, og da tror jeg ting går gale.

Nei jeg har ikke prøvd, tenker bare utifra ren logikk.

Lenke til kommentar
Snakket ikke om å zoome med objektivet heller.

Om man skal finjustere fokus ved å zoome inn på skjermen ser man ikke hvordan kompen blir, og da tror jeg ting går gale.

Nei jeg har ikke prøvd, tenker bare utifra ren logikk.

Tja, du kan finne den avstanden du skal bruke, og den endrer du ikke så radikalt mye, så kan du gå ut.

I alle tilfeller er en stor skjerm kanskje litt bedre for manuell fokus under makrofotografering. Den er rett og slett større. Dessuten er det ofte pleint umulig å gjøre noe som helst med manuell fokus om du holder kameraet i en vinkel der du rett og slett ikke kommer til søkeren. Da vil jo skjermen være gull verdt? ;)

Lenke til kommentar

Et kompaktkamera eller et ultrazoomkamera har ganske gode makrofotograferingsmuligheter (iallfall mange av dem). Skal du bruke speilreflekskamera til samme formål, trenger du å investere penger i et nogenlunde dyrt objektiv, og jeg vil garantere at du vil føle behov for et godt stativ, kulehode og en makroblits eller et trådløst blitssystem. Du kan fort ende opp med å bruke titusener (men du verden så gøy det er! ;) ).

Lenke til kommentar
Et kompaktkamera eller et ultrazoomkamera har ganske gode makrofotograferingsmuligheter (iallfall mange av dem). Skal du bruke speilreflekskamera til samme formål, trenger du å investere penger i et nogenlunde dyrt objektiv, og jeg vil garantere at du vil føle behov for et godt stativ, kulehode og en makroblits eller et trådløst blitssystem. Du kan fort ende opp med å bruke titusener (men du verden så gøy det er! ;) ).

Blant annet S3IS med sin 0cm lange nærgrense. :)

Lenke til kommentar
D300 + sigma 70 mm er mitt valg.

Håpe den kommer 1 desember eller noe.

Jeg ville ikke nøyd meg med 70 mm... min 100 mm.

Det kommer vel an på hva du skal ta makrobilder av? Insekter har jo en tendens til å stikke av, så der ser jeg nytten av lange brennvidder. Men frimerker og mynter - der kan du bruke en kortere brennvidde. Og en 70mm er flott til ansiktsportretter.

Tom

Lenke til kommentar

Blant annet S3IS med sin 0cm lange nærgrense. :)

Der tror jeg jammen jeg fant kameraet for meg. Takk for godt tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...