Gå til innhold

Kamera for macro-fotografering.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gå over fra kompakt-digital, til digitalt speilrefleks. I den forbindelse vil jeg ha et kamera som skårer veldig godt på macro-fotografering. Jeg er helt nybegynner, så jeg håper på et vis at det finnes et kamera der ute, som har denne funksjonen uten at jeg i første omgang behøver å kjøpe ekstrautstyr bortsett fra et mini stativ :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det mest objektivet som gjør at kameraet skårer høyt på macro-fotografering, så kamera er ikke så viktig.

Hvor mye vil du bruke? Mitt råd er å kjøpe et Canon 350D eller Nikon D40 og bruke penger på et godt makro-objektiv (koster fra 3k til 15k). :)

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med Gissan at det objektivet som er viktigst å bruke penger på, når man driver med makro-fotografering.

Men det er mulig at du også bør se på Nikon D80, Canon 40D eller Pentax K10D, da disse har større søkere. Jeg vil tro at det vil være en fordel da man ofte bruker manuell fokus ved makro-fotografering.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig med Gissan at det objektivet som er viktigst å bruke penger på, når man driver med makro-fotografering.

Men det er mulig at du også bør se på Nikon D80, Canon 40D eller Pentax K10D, da disse har større søkere. Jeg vil tro at det vil være en fordel da man ofte bruker manuell fokus ved makro-fotografering.

Tom

Du sier noe der. Det viktigste er hvor mye du skal bruke. Da kan man fordele penger på hus og objektiv fornuftig. Skal du bruke 8000 holder ikke D80 + kit. Skal du derimot bruker 15.000 er det det beste valget.. :)

Lenke til kommentar
Tror ikke man får til å finjustere fokusen med live-view...

Jeg annbefaler Nikon D70s eller D80 med Sigma 105mm f/2.8... Da har du også en kort tele til head-shot portretter.

Jeg kan bekrefte at finfokus kan justeres ved bruk av live-view. Man kan zoome inn og justere veldig godt.

Lenke til kommentar