Gå til innhold

Romfergen Colombia eksplodert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor terper dere på terrormuligheten? Det har jo vært avkreftet fra høyeste hold i USA hele kvelden! Kan ikke se hvorfor vi amatører skal kaste bensin på bålet, bare fordi vi skal mobbe Bush ekstra mye når han bomber...

En slik/tilsvarende ulykke har faktisk vært spådd av eksperter i lengere tid. (jeg leste om den relativt store fare for romulykker allerede for 5 år siden) Jeg ble ikke det minste overrasket da jeg hørte om dette.

Lenke til kommentar

Man må huske på at det er en million ting som kan gå galt under en slik ferd. Hver gang det går bra, og menneskene kan spasere ut av romfergen er det faktisk ganske imponerende. Men menneskelige feil kommer aldri til å bli eliminert. Dette er mannskapet selvfølgelig klar over når de går inn i romfergen.

Lenke til kommentar

Raketten kan ikke ha blitt truffet av noen missil/rakett. Dette fordi Columbia hadde så høy hastighet og var så høyt oppe at det rett og slett ikke var mulig. Man ville også sett missilen på radarskjermer. Tror man kan avkrefte den teorien.

Det med at romfargen var gammel, har ikke mye å si. En romferge er bygget for å tåle 100oppskytninger. Denne hadde bare gått 21. Dessuten er det vel ganske mye bedre service på disse romfergene enn for eksempel fly. :-?

Tipper også at det var teknisk eller menneskelig svikt som ver feilen.

Lenke til kommentar

Er nok ikke terror , synes det er tragisk at slikt skjer , men det

gaar ikke akkurat innpaa meg .

Astronautene vet hva dem gaar til naar de har slike farlige

jobber og gjoer det frivillig .

Naar man jobber med selve " spydspissen " av mennesklig teknologi

saa maa man regne med at det blir endel offer opp gjennom aarene

kall meg gjerne kynisk , men jeg synes det er utrolig bare at

vi ikke har hatt andre stoerre ulykker siden " Challenger " i 1986 naar

man tenker paa all teknologien som er i bildet .

Lenke til kommentar

LOL@Tråden ....

De har allerede utelukket at det var terrorister ...

Den "Sprengte" ikke .. den brannt opp ..

Det skjedde ikke over palestina .. det skjedde over Texas..

Den reiste ikke i 20 ganger lydenshastighet .. men 6 ganger...

SnowDOG_: det bilder ble tatt noen sekunder før "Challenger" sprengte i 86..

vel .. ja!

Lenke til kommentar

Den reiste ikke i 20 ganger lydenshastighet .. men 6 ganger...

Den gikk i 18.3 mach når ulykken inntraff

Tenk  om de 7 ombord visste at de skulle dø!!! Det måtte jo være forferdelig!!! Da jeg så hva som hadde skjedd på TV, ble jeg sjokka!! Det er liksom helt urettferdig!!!

Etter det jeg har lest fra NASA sine sider og diverse andre sider, så mistet bakken kontakten med fire temperatur sensorer fra venstre innvendig og utvendig hydraulik systemer.

Deretter rapporterte sensorer om økt trykk og temperatur i venstre landingshjul.

Så mistet de kontakten med tre temperatur sensorer i venstre vinge.

Til slutt mistet de kontakt med temperatur og trykk sensorer fra et hjul på venstre side, en av de siste sensorene advarte mannskapet og det var mens mannskapet bekreftet denne advarselen at kontakten ble fullstendig brutt med Colombia.

Bakkemannskapet valgte å ikke informere om problemene med de første sensorene fordi romfergen på tross av dette fungerte normalt, og fordi de ikke ville bekymre mannskapet (de kunne jo ikke gjøre noe for å rette feilen uansett).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er utrolig at det ikke har skjedd flere ulykker i romfarten. Hvis man ser bare 30 år tilbake i tid, så klarte kanskje 2 av 20 raketter en oppskytning uten å eksplodere. jeg tror at den generelle oppfatningen blant folk flest er at det "bare er å skyte opp en rakett" og vel så det. Det har skjedd flere ulykker på nittitallet, men da med ubemannede raketter (det burde ikke komme som noen overraskelse da disse utgjør majoriteten) b.la med en Ariane-rakett og en russisk.

Likevel så er det uvanlig at det skjer en feil på hjemreisen. Hvis noe skulle gå galt hadde det vært overhengende sannsynlig at det skulle skje når man tente motoren (nå gikk vel noe galt her hos colombia), at raketten enten eksplodere på rampen eller etter noen minutter.

Å være astronaut er utvilsomt et av de farligste yrkene man kan ha, men utforskningen av verdensrommet er noe av de viktigste hendelsene i menneskeheten. Faktisk så har tapene av disse syv menneskene reddet mange hundre i fremtidige eksepedisjoner. Jeg håper virkelig at NASA har tatt lærdom av dette, da det er andre gangen de driter i åpenbare forvarsler som får alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Ja, dette må være en terroraksjon, ja for det er jo ikke mulig at det kan skje en ulykke når man med 20 gangers lydens hastighet er på vei inn i atmosfæren.

Ehh, virker på en del poster over som om enkelte her tror at jeg mente det var en terroraksjon. Noen som har hørt om sarkasme? Eller ironi?

Latterlig med amerikanske tv-kanaler (CNN, Fox) som klarer å kaste frem teorien om det var terror mens det ennå var mulighet for liv i astronautene:

Timeline (EST):

Approximately 9 a.m.

All vehicle data is lost. The shuttle is 207,135 feet over north-central Texas and is traveling about Mach 18.3. NASA officials try to re-establish communication for several minutes.

Texas and Louisiana residents report a loud noise and bright balls – shuttle debris -- in the sky.

9:16 a.m.

NASA Administrator Sean O'Keefe contacts President Bush and Homeland Security Director Tom Ridge when the shuttle does not land on schedule. O'Keefe later says Bush "offered full and immediate support."

9:29 a.m.

NASA declares an emergency.

9.25-40 a.m. CNN og Fox reportere spekulerer i om det kan være et terrorangrep. Min tidsangivelse

9:44 a.m.

NASA warns residents of affected area to stay away from debris.

[mener å ha lest et sted at romfergene bruker å ha 18 til 22,5 Mach i det de går inn i atmosfæren, avhengig av tyngde.]

Lenke til kommentar
Skaff deg en bit historie...

"Men trass i advarsler fra myndighetene er enkelte biter fra romferja stjålet. Noen av dem dukket til og med opp på auksjonsnettstedet e-bay på internett, melder NTB-DPA"

Den tok jeg ikke... Det der er jo gammelt nytt.

Hva er poenget ditt?

Og de fleste gjenstandene som ble lagt ut var fake.

Lenke til kommentar
Blir nok en stund til dem tar med seg en israeler neste gang da.

Er frimurerne mot joeder, forresten?

Å hvorfor det da, og hva er galt med jødene?

Tror ikke han mente at det var noe galt med jødene.

Tror ikke heller at frimurerne er mot jøder, og dersom de skulle være i mot jøder så gjør det vel egentlig ingenting ettersom Frimurerne bare er en halv religiøs klubbforening av et supperåd.

Bilderbergerne derimot, de er onde de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...