badseeds Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har litt problemer med å se sammenhengen her. Sier du at det er lov til å sende opp nødbluss på nyttårsaften fordi det er lov til å sende opp fyrverkeri? Så vidt jeg kan forstå er det ingenting i lovverket eller kommunenes forskrifter som regulerer spesifikt spørsmålet om nødbluss. Uansett så blir det jo det samme som å fyre opp fyrverkeri med rød farge., så jeg kan ikke forstå annet enn at dette er lov på lik linje med fyrverkeri. Hvor smart det eventuelt måtte være er et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det er godt mulig at det ikke finnes noen spesifikke regler for nødbluss, men de brukes for å varsle om ulykker, og derfor er det like selvsagt at man kan bli straffet for å sende dem opp når ikke man er i nød, som hvis man tulleringer til brannvesenet og sier at det brenner et sted. Jeg tror jeg nokså trygt kan love deg at selv om ikke du finner en regel du synes passer, vil politiet gjøre det hvis det blir startet en leteaksjon. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har litt problemer med å se sammenhengen her. Sier du at det er lov til å sende opp nødbluss på nyttårsaften fordi det er lov til å sende opp fyrverkeri? Så vidt jeg kan forstå er det ingenting i lovverket eller kommunenes forskrifter som regulerer spesifikt spørsmålet om nødbluss. Uansett så blir det jo det samme som å fyre opp fyrverkeri med rød farge., så jeg kan ikke forstå annet enn at dette er lov på lik linje med fyrverkeri. Hvor smart det eventuelt måtte være er et annet spørsmål. Jamen, det er jo nettopp nødbluss (spesifikt) vi diskuterer her. Du har jo henvist til lov og forskrifter som altså bare gjelder fyrverkeri. Du har altså intet regelverk som for å bakke opp dine tidligere opplysninger. Utenfor bestemte forbudssoner er det tillatt å bruke nødbluss, fyrverkeri mv. fra kl. 18.00 til kl. 02.00 på nyttårsaften. Og neida, nødbluss er slettes ikke bare fyrverkeri med rød farge. Det er et varsel om nødsituasjon og intet annet. Det vil altså si at vi er like langt i diskusjonen. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har lyst til å vise til straffelovens § 349. Jeg tror den kan være anvendelig her. § 349. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som ved ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller uaktsomt volder skrekk blant et større antall mennesker, sammenstimling eller utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller den væpnete makt, eller som medvirker hertil. På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å framkalle frykt for noens liv eller helbred eller alminnelig forbitrelse eller fare for den alminnelige fred og orden, eller som mot bedre vitende eller uten å ha rimelig grunn til å anse ryktet for sant, offentlig utbrer et falsk rykte som er skikket til å framkalle slik virkning, eller som medvirker hertil. Her snakker vi vel "misbruk av nødsignal". Jeg kan umulig tenke meg at denne faller bort mellom 18:00 og 02:00 på nyttårsaften. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har lyst til å vise til straffelovens § 349. Jeg tror den kan være anvendelig her. § 349. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som ved ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller uaktsomt volder skrekk blant et større antall mennesker, sammenstimling eller utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller den væpnete makt, eller som medvirker hertil. På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å framkalle frykt for noens liv eller helbred eller alminnelig forbitrelse eller fare for den alminnelige fred og orden, eller som mot bedre vitende eller uten å ha rimelig grunn til å anse ryktet for sant, offentlig utbrer et falsk rykte som er skikket til å framkalle slik virkning, eller som medvirker hertil. Her snakker vi vel "misbruk av nødsignal". Jeg kan umulig tenke meg at denne faller bort mellom 18:00 og 02:00 på nyttårsaften. Endelig et klokt hode som klarte å hoste opp en hjemmel for forbudet. Bravo Plomma2. Nå gjenstår det for tvilerne å hoste opp hjemmleme for å angi lovligheten av de påståtte unntakene. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg ville ikke brukt nødsignaler annet enn i nødverge av respekt for deres primære intensjon, man om man ser bort i fra at privatpersoner har dispansasjon fra forbudet mot fyrverkeri mellom 18.00 og 02.00 på nyttårsaften gjelder vel fortsatt regelen om at nødutstyr skal kunne testes mellom hel og 5 minutter over hel time. Ut fra denne regelen skulle man kunne bruke nødbluss som en slags salutt på slaget tolv. Men gitt usikkerheten i denne situasjonen skjønner jeg ikke hvorfor man absolutt skal tøye grensene. Jeg tror mye av atraksjonen er at det er på kanten av hva som er lov. blir litt sånn; "se på meg, jeg har fyrt av ikke kommersielt tilgjeneglig, muligens ulovlige, eksplosiver." woohooo kuuult. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg ville ikke brukt nødsignaler annet enn i nødverge av respekt for deres primære intensjon, man om man ser bort i fra at privatpersoner har dispansasjon fra forbudet mot fyrverkeri mellom 18.00 og 02.00 på nyttårsaften gjelder vel fortsatt regelen om at nødutstyr skal kunne testes mellom hel og 5 minutter over hel time. Ut fra denne regelen skulle man kunne bruke nødbluss som en slags salutt på slaget tolv. Men gitt usikkerheten i denne situasjonen skjønner jeg ikke hvorfor man absolutt skal tøye grensene. Jeg tror mye av atraksjonen er at det er på kanten av hva som er lov. blir litt sånn; "se på meg, jeg har fyrt av ikke kommersielt tilgjeneglig, muligens ulovlige, eksplosiver." woohooo kuuult. Hvor finner du den regelen? Nødbluss skal kun testes når man virkelig trenger hjelp. Husk at det faktisk er båttrafikk også ved midtnatt på nyttårsaften. Men får du godkjennelse ifra ditt politidistrikt til å fyre opp en på nyttårsaften, så går det greit. Hvis ikke, så kan du ikke bare få en bot, men du kan få en kjemperegning på en redningsakjson. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) om man ser bort i fra at privatpersoner har dispansasjon fra forbudet mot fyrverkeri mellom 18.00 og 02.00 på nyttårsaften gjelder vel fortsatt regelen om at nødutstyr skal kunne testes mellom hel og 5 minutter over hel time. Ut fra denne regelen skulle man kunne bruke nødbluss som en slags salutt på slaget tolv. Jamen, det er jo dette som er hele diskusjonstemaet her. Hvor står denne regelen som du snakker om. Det er liten vits i å si at det finnes en regel hvis du ikke forteller oss, eller viser oss hvor den regelen finnes. Endret 30. november 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Xell Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det ble snakket om at dette var lov tidligere i tråden, men ser at det var helt uten noe referanse. Personlig ser jeg ingen grunn til å bruke nødutstyr annet enn i nødverge så jeg gidder ikke bruke tid på å finne ut om det er lov eller ei. Strengt talt burde diskosjonen skille mellom nødbluss og fallskjermlys. Det settes ikke i gnag noen leteaksjon fordi om du står midt på en åker og vifter med en nødbluss. Det er vel egentlig bare irriterende for andre som er i nærheten. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det ble snakket om at dette var lov tidligere i tråden, men ser at det var helt uten noe referanse. Det stemmer det. Det var reor som påsto dette. Man kan teste nødutstyr fra hel til 5 minutter over hel time. Kanskje han kan hjelpe med hjemmelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå