Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nødbluss lovlig klokken tolv?


Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nødbluss brukes da bare på sjøen? Kan ikke skade noen at man fyrer av noen nødbluss langt inne på fastlandet? Eller er det vanlig at folk tar med seg nødbluss sånn for sikkerhetsskyld i tilfelle de snubler når de skal over til naboen?

Kjekt å ha når du er inne på vidda på reinsdyr- eller rypejakt og går deg vill, eller blir overrasket av tåke eller brekker beinet.

 

Edit: Oops..Litt dum den egentlig. Man går jo ikke på rypejakt på nyttårsaften. Men sett nå likevel at du beveger deg fra en hytte til en annen på snøscooter for. eks. og kjører deg vill i snøen i tåka etc...

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Det er ikke så ofte noen har behov for å sende opp nødbluss. derfor er det viktig at dette beholdes som et solid virkemiddel og det ikke kan såes tvil om gyldigheten/alvorligheten ved signaleringen. Det hadde vel ikke vært noe kult å ha behov for å tilkalle oppmerksomhet for så å bare komme til konklusjonene at det er ikke noe poeng å sende opp bluss for det gjør jo folk i hytt og pine uansett så det er det sikkert ingen som reagerer på. Det er mye fint å velge mellom av fyrverkeri på nyttårsaften, men den røde sola som blir hengende bør utvilsomt skape en urolig følelese om at her er det noen som trenger hjelp og ikke "hey, kult noen som har skaffet seg en nødbluss å sende opp."

Endret av Xell
Lenke til kommentar
jeg føler at mitt syn på livet funker meget fint .

Det er ikke så mye ditt syn på livet som din rolle i samfunnet som plager meg.

 

min rolle ?

 

Alle har sine roller å spille vet du :)

Dog ikke alle rollene som er like kjekt for samfunnet. Men i ytterste konsekvens er det jo kjekt å vite hvem jeg kan snakke med hvis jeg har en idiotsikker og ulovlig plan for å bli rik og trenger en makker.

jeg trenger ikke bli rikere jeg :p lever fint som -millioner jeg

Lenke til kommentar

hehe... tenker det kommer til å være hyppig kontroll i romjula.

 

edit: så bare denne nyheten i forbifarta forrige dagen og tenkte ikke så mye over det. tenkte jeg skulle snoke litt rundt å finne ut hva det gjadt. Tror folk kan slappe helt av; Justisdepartementet ønsker forbud mot å sende opp raketter med styrepinne. Dette fodi denne formen for rakketter synes å være den som volder hyppigst skade på mennesker og eiendom. Altså vil bakkebatterier og "bakkemorro" som jeg liker å kalde det fortsatt være lov. Og det er jo de beste fyrverkeriet uansett. ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er veldig vanlig å se nødbluss på nyttårs aften. Tviler på at de rykker ut for noen av de.

 

Det er der problemet ligger. Så lenge man sender opp nødbluss på nyttårsaften, og det er en båt som er i vansker, så vil likevel ingen bry seg. Og det er mange båter i havet, også ved midtnatt på nyttårsaften.

 

Jeg støtter forbudet med nødbluss også på nyttårsaften. Det er jo en grunn for at det er forbudt.

Lenke til kommentar

Man kan teste nødutstyr fra hel til 5 minutter over hel time. Ellers skal nødutstyr kun benyttes ved nødsituasjon.

Når det gjelder settet med nødraketter som det her er snakk om går disse kortere enn nyttårsraketter og kan testes innen tidsintervallet nevnt tidligere og på steder rakettopskyting er tillatt på nyttårsaften.

Når det gjelder nødbluss med fallskjerm av den største typen er brenntiden over angitte 5 minutter og bør således ikke benyttes.

Det er forøvrig fullt tilatt å spørre det lokale politi om saken. Det blir lett dyrt hvis søk setter i gang.

Lenke til kommentar

Dette reguleres av brann- og eksplosjonsvernloven av 2002 (lovdata)

 

Utenfor bestemte forbudssoner er det tillatt å bruke nødbluss, fyrverkeri mv. fra kl. 18.00 til kl. 02.00 på nyttårsaften. All annen oppskyting er forbudt eller krever spesiell tillatelse fra brannvesen og politi. Til opplysning kan det nevnes at brudd på reglene straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

Lenke til kommentar
Dette reguleres av brann- og eksplosjonsvernloven av 2002 (lovdata)

 

Utenfor bestemte forbudssoner er det tillatt å bruke nødbluss, fyrverkeri mv. fra kl. 18.00 til kl. 02.00 på nyttårsaften. All annen oppskyting er forbudt eller krever spesiell tillatelse fra brannvesen og politi. Til opplysning kan det nevnes at brudd på reglene straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

 

 

Dette ble litt mye å lese på. Hvilken paragraf står det at man har lov til å benytte nødbluss mellom klokken 18 - 02?

Lenke til kommentar
Dette ble litt mye å lese på. Hvilken paragraf står det at man har lov til å benytte nødbluss mellom klokken 18 - 02?

 

Loven viser på dette punktet til forskrifter gitt av kommunene. Så vidt jeg kan forstå er dette imidlertid normalordningen i de aller fleste kommuner.

 

Norsk brannvernforening uttaler følgende:

Kommunen kan innføre lokale bestemmelser om bruk av fyrverkeri. Det kan for eksempel være snakk om totalforbud mot bruk av fyrverkeri på steder med vernet bebyggelse eller ekstra stor brannfare. Som regel er det forbudt å bruke fyrverkeri på andre dager enn nyttårsaften uten tillatelse fra politiet.

I tettbebyggelse, nær tørr skog eller andre brannfarlige omgivelser må du i tillegg ha brannsjefens tillatelse. Følg de lokale bestemmelsene om tid og sted for avfyring av fyrverkeri nyttårsaften. Er du i tvil, spør politiet eller brannvesenet.

(klikk her for kilde)

Lenke til kommentar
Reor sitat.

Man kan teste nødutstyr fra hel til 5 minutter over hel time. Ellers skal nødutstyr kun benyttes ved nødsituasjon.

Fint med gode informasjoner, men hvor finner vi hjemmelen til denne informasjonen.

 

Dette reguleres av brann- og eksplosjonsvernloven av 2002 (lovdata)

 

Utenfor bestemte forbudssoner er det tillatt å bruke nødbluss, fyrverkeri mv. fra kl. 18.00 til kl. 02.00 på nyttårsaften. All annen oppskyting er forbudt eller krever spesiell tillatelse fra brannvesen og politi. Til opplysning kan det nevnes at brudd på reglene straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

Kort og konsist, og rett på sak. :thumbup:

Kanskje er det bare meg som ikke har sett godt nok etter, men jeg klarer ikke å finne denne informasjonen i Brannloven. Finnes det i sentrale forskrifter i forbindelse med loven? Kan du rettlede?

 

Edit: Ser at jeg har dobbeltpostet sammen med en del andre brukere. Du besvarer i post 38. Takk for opplysningene. :thumbup:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Dette ble litt mye å lese på. Hvilken paragraf står det at man har lov til å benytte nødbluss mellom klokken 18 - 02?

 

Loven viser på dette punktet til forskrifter gitt av kommunene. Så vidt jeg kan forstå er dette imidlertid normalordningen i de aller fleste kommuner.

 

Norsk brannvernforening uttaler følgende:

Kommunen kan innføre lokale bestemmelser om bruk av fyrverkeri. Det kan for eksempel være snakk om totalforbud mot bruk av fyrverkeri på steder med vernet bebyggelse eller ekstra stor brannfare. Som regel er det forbudt å bruke fyrverkeri på andre dager enn nyttårsaften uten tillatelse fra politiet.

I tettbebyggelse, nær tørr skog eller andre brannfarlige omgivelser må du i tillegg ha brannsjefens tillatelse. Følg de lokale bestemmelsene om tid og sted for avfyring av fyrverkeri nyttårsaften. Er du i tvil, spør politiet eller brannvesenet.

(klikk her for kilde)

Jeg har litt problemer med å se sammenhengen her.

Sier du at det er lov til å sende opp nødbluss på nyttårsaften fordi det er lov til å sende opp fyrverkeri?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...