Gå til innhold

kjøp av ny mp3spiller

Anbefalte innlegg

Bruker den allerede lagde malen for ny mp3-spiller.

Harddisk/Minnebrikke størrelse:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Minnebrikke: 64-128-256-512-1024-2048-4gb-8gb

Harddisk: 1-5-10-15-20-30-60 Gb

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her skriver du ned det som passer deg best med plass: minimum 40Gb, ingen begrensinger opp

Hvis ikke du skal ha harddisk eller minne spiller.

Da er cdspiller som kan spille av musikk/mp3 filer alternativet for deg.

Funksjoner:

Har du behov for lydutganger? ja

Skal du bruke den til å ta opp med? nei

Trenger den radio? nei

Hvis ja innebygd radio eller som ekstra tilbehør?

Skal den kunne spille av film? nei

Hvil du kunne vise bilder på den? ja helst

Skal den kunne spille av cd/mp3cd? trenger ikke putte en cd i disken, men må kunne spille av musikk lagt fra cd til pc og så over på spiller!

Har du behov for analog/digital opptaker? nei

Skal spilleren ha display? ja

Hvis ja vanlig skjerm eller farger? farger

Trenger du equalizer på den? nei

Er det nok med de EQ innstilingene som er på spilleren eller vil du kunne stille inn dette selv? nok med innstillingene på spilleren.

Vil du kunne bruke spilleren som ekstra harddisk? ja helst

Hvilke musikkfiler MÅ spilleren kunne spille av? en som har støtte for de fleste, trenger ikke noe til redigering osv.

skal bare høre på som vanlig bruker, men trenger å kunne spille av alle musikkfilene fra PC-en. stort sett mp3 og wmv. en jeg kan spille av musikkfiler jeg har rippet av CD-er til PC-en

-------------------------------------------------------------------3-------------------------------------------------------------

Vil du ha driverløs spiller? helst, men ikke nødvendig

--------------------------------------------------------------------3------------------------------------------------------------

Syntes du det er viktig å ha bra support mp3 spiller? nei3

Er det viktig for deg åssen du kan sortere mp3`ene på spilleren? Ja

Strøm og Batteri:

Trenger du spiller du du kan bytte batterier? nei

Har du behov for oppladbare batterier? ja

Har du behov for strøm adapter til spilleren? ja

Er det greit for deg om mp3 spiller må lades i usb port? nei

Utseende:

Vektlegger du design på spilleren? nei

Vil du ha mulighet til å sette inn minnekort i spilleren? nei

Hvilken prisklasse skal den ligge i: 2000-4500 kr

Er medfølgene software og andre ting viktig for deg? nei

Overføring:

Hvilke grensesnitt er krav for overføring av data og musikk??

Skriv opp ditt behov.

usb.2.0

Diverse:

Er det viktig at den tåler litt juling? nei

Er størrelsen på disken viktig for deg? nei

Er merket viktig for deg? nei

har brukt den fine malen dere har lagt ut til valg av mp3 spiller...

håper dere har noen forslag. er klar over at en del av svarene er litt uklare, men håper på svar!

gjerne mer enn et forslag/alternativ! :)

Endret av unhammer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

den malen burde slettes, er egentlig bare irriterende når folk bruker den fremfor å bare si hva som er viktigst.

Du har ikke skrevet hvor mye plass den skal ha, hvor god lyd den skal ha, id3 eller filbrowsing, ums/mtp/crappy itunes aktig møkk etc, så har ingen anbefalinger før du kommer med den infoen ;)

Lenke til kommentar
den malen burde slettes, er egentlig bare irriterende når folk bruker den fremfor å bare si hva som er viktigst.

Du har ikke skrevet hvor mye plass den skal ha, hvor god lyd den skal ha, id3 eller filbrowsing, ums/mtp/crappy itunes aktig møkk etc, så har ingen anbefalinger før du kommer med den infoen ;)

alt fra 40 gb og oppover...

jeg har ikke så mye greie på sakene derfor jeg spør her...så hvor god lyd jeg skal ha vet jeg ikke...skal ha lyd som gjør at jeg kan koble den til et anlegg å spille der, selv om den vil bli mest brukt med høretelefoner...

vet ikke hva du mener med id3, filebrowsin, ums/mtp?/crappy itunes ting tang...

neste innlegg anbefalerr en ipod classic, men er ikke så super fan av itunes... er det sånn at jeg ikke kan spille av musikk jeg har rippet fra CD-er på en ipod? i forhold til lisens osv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

alt fra 40 gb og oppover...

jeg har ikke så mye greie på sakene derfor jeg spør her...så hvor god lyd jeg skal ha vet jeg ikke...skal ha lyd som gjør at jeg kan koble den til et anlegg å spille der, selv om den vil bli mest brukt med høretelefoner...

vet ikke hva du mener med id3, filebrowsin, ums/mtp?/crappy itunes ting tang...

neste innlegg anbefalerr en ipod classic, men er ikke så super fan av itunes... er det sånn at jeg ikke kan spille av musikk jeg har rippet fra CD-er på en ipod? i forhold til lisens osv?

Jo du kan det... uansett, hold eg unna ipod og itunes.

id3 er slik at du kan sortere etter artist, album, etc etc. filebrowsing sorterer etter filnavn. ums er at den dukker opp som ekstern disk, mtp er at den dukker opp som en medieenhet i windows og kan synches med windows media player (irriterence, og hindrer deg i å legge andre typer filer på spilleren). itunes aktige programmer er spesielle programmer tilknyttet kun en produsent, altså du trenger det programmet for å overføre musikk.

Lenke til kommentar

Jo du kan det... uansett, hold eg unna ipod og itunes.

id3 er slik at du kan sortere etter artist, album, etc etc. filebrowsing sorterer etter filnavn. ums er at den dukker opp som ekstern disk, mtp er at den dukker opp som en medieenhet i windows og kan synches med windows media player (irriterence, og hindrer deg i å legge andre typer filer på spilleren). itunes aktige programmer er spesielle programmer tilknyttet kun en produsent, altså du trenger det programmet for å overføre musikk.

så ipod kan spille av det jeg har lagt over fra cd...uansett om det er lisensproblemer...

bruker mobilen min som mp3 spiller nån...og der sliter jeg med at de fleste album jeg har lagt over fra CD-er kan jeg ikke spille av!

vil gjerne ha id3...det er vel det mest pratiske...

men ja...ser det du mener med itunes...ikke noe greit å skulle bruke det...

jeg skal ut å reise og vil veldig gjerne ha en enhet jeg bare kan putte i hvilken som helst pc å legge over musikk om dette er mulig å kombinere med de andre tingene jeg ønsker...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

altså, da lurer jeg på hva du har rippet som. normale er å rippe til mp3, eller eks flac for null kvalitetstap... veldig få rspillere som er UMS, bransjen synes mtp er en så super ide -.- stort sett digre videospillere som archos sine og cowon a2 som har så mye lagring og har ums

Lenke til kommentar
altså, da lurer jeg på hva du har rippet som. normale er å rippe til mp3, eller eks flac for null kvalitetstap... veldig få rspillere som er UMS, bransjen synes mtp er en så super ide -.- stort sett digre videospillere som archos sine og cowon a2 som har så mye lagring og har ums

har brukt wmp til å rippe med...og format var bare wmp audio...

ser jo at på den listen kunne jeg tatt på mp3 men regner med at jeg i fler år bare har hatt på wmp audio i min uvitenhet!

hvordan funker det tror du?

har lenge vurdert å slette all musikken min for så å laste den ned fra nettet i stedet...i å med det lisens greiene...men er mye stress, og har enda ikke funnet en respektabel torrentsiden for hele album...der de har alt mulig! men er en fristende tanke da sikkert halvparten av de ca. 10k sangene er i dag noe jeg ikke har interesse av!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

har brukt wmp til å rippe med...og format var bare wmp audio...

ser jo at på den listen kunne jeg tatt på mp3 men regner med at jeg i fler år bare har hatt på wmp audio i min uvitenhet!

hvordan funker det tror du?

har lenge vurdert å slette all musikken min for så å laste den ned fra nettet i stedet...i å med det lisens greiene...men er mye stress, og har enda ikke funnet en respektabel torrentsiden for hele album...der de har alt mulig! men er en fristende tanke da sikkert halvparten av de ca. 10k sangene er i dag noe jeg ikke har interesse av!

ikke noe rart alt går til helvete da, windows media player burde vært forbudt (og litt moro at microsoft er åplagt å selge windowsversjoner uten den i framtida ), den ødelegger for folk mer enn den gjør nytte.

Selv bruker jeg en gammel versjon av cdex til å rippe CD-er, spytter dem relativt fort over i MP3 filer - absolutt ingen lisenser eller restriksjoner. finnes masser av forskjellige programmer som gjør slikt. Å rippe en cd er også veldig fort gjort, i alle fall med cdex, så har du orginalcdene er det det lureste. Mediamonkey kan automatisk tagge CDene for deg med artist, tittel, album og albumcover (som de fleste spillere i dag viser på skjermen).

Forøvrig har jeg et par alternativer til med tanke på selve spillere: toshiba's gigabeat serie tror jeg er ums, kenwood har også en veldig høyt verdsatt serie med spillere som jeg vil tro er ums. Å få tak i disse i norge dog kan være vanskelig. Det aller beste tipset jeg har, og et du bør kaste deg over om du finner noen (siden spilleren er av markedet) - er iaudio x5. ums, usb host (kan koble til eks kamera og overføre til spilleren), fargeskjerm (dog en dårlig en, så det er sagt), og bedre lyd enn du noengang vil få med noe som kommer fra apple :p

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

ja finner mer og mer ut at det formatet jeg i noen år har brukt bare er tull! så vurderer sterkt å slette alt av musikk og legge inn på nytt..men som du er inne på så har jeg ikke orginalcdene...så sliter litt der...har en del CD-er, men blir nødt til å laste en del ned fra nettet...og da må jeg finne meg en grei måte å få tak i album! !

skal se om jeg finner noen av de du nevner...iaudio x5. ums, usb host vierket meget interessant i forhold til at jeg kan overføre bnilder rett fra kameraet!

så litt på ipod 160gb...og der er det jo støtte for bilder også...men må jeg legge bildene inn via samme pc som jeg fører over musikken?

må bare spør(sånn siden jeg har liten peiling): når jeg fører over musikk til en ipod...så kan jeg bare føre over fra den PC-en...har hørt jeg kan bruke andre programmer enn itunes...til å med winamp...men er det sånn da at når jeg har lagt musikk over fra min pc til en ipod...så kan jeg ikke plugge den i en annen pc uten at jeg mister den musikken jeg allerede har?

så om jeg er ute å reiser så må jeg belage meg på å legge inn all musikken jeg vil ha før jeg reiser ut!

og om det stemmer...er det da samme med bilder...vil jeg kunne koble til ipoden til enn pc for å legge over bilder uten at jeg mister musikk...

du skjønner sikkert hvor jeg går...kan egentlig fint klare meg med en spiller som jeg bare kan legge inn musikk hjemme for så å reise ut...men om jeg først skal ha bilder på den så er jeg interessert i å kunne legge inn bilder underveis? funker dette på en ipod...

har lenge sagt til meg selv at jeg ikke skal hive meg på en ipod...men samtidig så er det så lett å enkelt å hive seg over det! om du skjønner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ipoder selger bra, og det er mange fanboys. Keg anbefaler vanligvis det jeg mener er riktig valg for folk, og ikke den samme spilleren om igjen og om igjen slik mane på forumet her gjør. Har selv vurdert ipod siden jeg er glad i å modde tilleggsutstyr, men det er en rekke faktorer som har fått meg til å velge andre ting:

-itunes: du MÅ ikke bruke, itunes, det finnes andre programmer, men ipoden er fprtsatt veldig sær på det og er ikke akkurat det mest brukervennlige som finnes. Jeg kunne levd med itunes, men det legger inn så satans mye brask i tillegg til selve programmet, og det aksepterer jeg overhodet ikke.

-Nytt tilbehør: som sagt er det tilbehøret jeg var interessert i, muligheten til å kjøpe skitbillig tilbehør fra kina og gjør akkurat hva jeg vil med det. De nyeste modellene krever at utstyret har en såkalt authentication chip, for at eks tv ut skal fungere. Det setter en stopper for alle billiggreier, og betyr at du må holde deg til orginalutsyr - som er opptil (og jeg tuller ikke) 20 ganger dyrere.

-spesifikasjoner: uansett hva fanboys sier, de tekniske spesifikasjonene til ipod er labre. De har en bred formatstøtte - MEN den støtten er kun for apples egne formater. Dvs at en normal bruker som har mp3 filer kan klare seg, men mer avanserte brukere som har eks ogg og flac kan glemme det (uten rockbox, men det er en annen sak). Batterikapasiteten er forstatt sugen i forhold til mange konkurrenter, selv om den er forbedret i de nyeste modellene. Av film tar den mpeg4 og x264 aka h.264, siustnevte er et supert format og å fortrekke av de to - men konverteringer går TREGT. Skjermnne er også dårligere enn det man får hos mange konkurrenter.

Forøvrig finnes det en tilbehørssak som skal gi USB on the go funksjon, men ikke sikker på om denne er tvilsom slik apples løsninger på andre tin ger

Et alternativ sidne du tydeligvis liker bilder og USB on the go (overføre på farten) - creative zen vision m 60 GB. Den er også på vei ut, så det er tvilsomt om du får tak i den til fornuftig pris.

Om du klarer deg med middels lyd, og kan leve med svakhetene, så kan ipod classic være et av de eneste reelle alternativene nå for tiden, spesielt om du liker tanken på 80 eller 160 GB. Det er et kompromiss, men det kommer helt an på hva du selv synes

Lenke til kommentar

takk for meget informative innlegg!

ja er usikker og skal fremdeles kikke litt...men det ser muligens ut som jeg går for ipod classic...

ser veldig klart svakhetene, men føler samtidig det er eneste som strekker til på visse andre områder!

liker egentlig ikke å hive meg på bølgen, men den er så greit lagt opp at det frister stort!

vet at jeg begrenser meg til en datamaskin når jeg legger inn musikk og at jeg blir "stuck" med den musikken jeg har lagt inn fra den PC-en...men vet du hvordan det er med bilder? muligheter for å legge det inn underveis, eller funker det på samme måte som med musikken at alt forsivnner om jeg plugger den i noe annet? og at det må legges inn fra samme pc hele tiden?

i hvertfall takk for info! :)

har ikke tilfeldigvis noen supre forslag til steder å laste ned album!? nå som jeg skal til på denne artige oppgaven! :p

Endret av unhammer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...