Gå til innhold

har huseieren lov til dette?(ang depositum)

Anbefalte innlegg

for snart et år siden flyttet jeg og en kompis sammen i en leilighet som en advokat leide ut, og som de fleste skulle han ha 3 mnd leie i depositum.

siden det bare var jeg som hadde sparepenger til overs var det jeg som måtte legge ut det. selve leiekontrakten ble skrevet med både meg og kompisen min som de ansvarlige(eller no sånt). kontrakten fra banken til depositumskontoen var det drimot bare jeg som skrev under på.

for et par mnd siden flyttet jeg ut og en kompis av han jeg bodde med har flyttet inn i stedet og de har tegnet en ny kontrakt. men huseieren nekter å gjøre så jeg kan ta ut depositumet før de to andre har ordnet sin egen depositumskonto.

er dette egentlig lov, i og med at den depositumskontoen kun står i mitt navn? finnes det noe "leietakeres landsforbund" el lignende som jeg kan få hjelp fra?

blir veldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for snart et år siden flyttet jeg og en kompis sammen i en leilighet som en advokat leide ut, og som de fleste skulle han ha 3 mnd leie i depositum.

siden det bare var jeg som hadde sparepenger til overs var det jeg som måtte legge ut det. selve leiekontrakten ble skrevet med både meg og kompisen min som de ansvarlige(eller no sånt). kontrakten fra banken til depositumskontoen var det drimot bare jeg som skrev under på.

for et par mnd siden flyttet jeg ut og en kompis av han jeg bodde med har flyttet inn i stedet og de har tegnet en ny kontrakt. men huseieren nekter å gjøre så jeg kan ta ut depositumet før de to andre har ordnet sin egen depositumskonto.

er dette egentlig lov, i og med at den depositumskontoen kun står i mitt navn? finnes det noe "leietakeres landsforbund" el lignende som jeg kan få hjelp fra?

blir veldig takknemlig for svar

Har du kontaktet banken? Kanskje de kan hjelpe deg et steg videre.

Men om du har sagt opp avtalen, så skal depositumet tilbakeføres husleier når leiligheten er blitt godkjent for utflyttet. Men leiligheten ble jo ikke helt uflyttet.

Lenke til kommentar

nei det er nettopp det.... det er det som gjør at jeg frykter at han har rett til å holde på pengene. men depositumskontoen står tross alt kun i mitt navn, og det gjør at jeg har et lite håp om at han ikke har lov til det, men bare satser på at jeg ikke veit så mye om det.

Lenke til kommentar

Dette er en litt kinkig sak, og vel så mye en sak mellom deg på den ene siden, og kameraten din og han nye leietakeren på den andre siden.

Jeg må jo si at det er dårlig gjort av de å ikke ordne med dette slik at du får utbetalt pengene dine.

Her bør/burde det gjøres på følgende måte;

Pkt 1: Den gamle leieavtalen sies opp og legges til side - det skulle allerede ha vært gjort siden det er nye leietakere

Pkt 2: Du får utbetalt depositumet ditt

Pkt 3: Huseier skriver ny leieavtale med de to nye leietakerne - dette skulle allerede vært gjort, jmfr Pkt 1

Pkt 4: De to nye leietakerne ordner med nytt depositum

Klarer de ikke betale inn depositum er det deres problem og huseier vil nekte å inngå en ny leieavtale.

Ta kontakt med Forbrukerrådet om du ikke kommer noen vei med dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

muligens litt treigt å svar på dette nå,men....

tusen takk for svar,alle sammen. men er disse organisasjonene/bedriftene eller hva man skal si gratis eller koster det penger å benytte seg av dem? virket som ihvertfall den ene skulle ha penger for å se på en sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...