Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, moped vil ikke starte

Markus91

Anbefalte innlegg

Hei, mopeden min (Derbi GPR Nude kjøpt i år) vil ikke starte lenger. El-starten bare lager en lyd som kan minne om en drill (ikke en skremmende lyd). Jeg tror det er lite strøm på den, men det virker som om det er samme problem hver gang jeg har latt den stå i noen timer. Har klart å springe den i gang helt til nå, nå vil den ikke starte lenger.

Har kulda noe å si på dette? Er jo rundt 0 grader her i nord. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt plugg + ha på en skvett kondensfjerner

Da skal den trillstarte(hvis det ikke er noe mere alvorlig problem), men det kan hende du må dytte ett par hundre meter

Ikke bytt batteri før til våren igjen, sessongen er uansett sågodt som over nå for deg som har r-moped uansett så ;)

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Bytt plugg + ha på en skvett kondensfjerner

Da skal den trillstarte(hvis det ikke er noe mere alvorlig problem), men det kan hende du må dytte ett par hundre meter

Ikke bytt batteri før til våren igjen, sessongen er uansett sågodt som over nå for deg som har r-moped uansett så ;)

Hvor får jeg tak i plugg og kondensfjerner? Og hvor skal jeg ha kondensfjerneren?

Mener du at jeg skal dytte mopeden ett par hundre meter i gir?

Lenke til kommentar

Det får du på nærmeste bensinstasjon, ta med den pluggen du har ifra før så du vet at du får lik

Kondensfjerner skal du ha på bensintanken(ikke mere enn ca en kork om du har full tank)

Når du har bytta plugg og hatt på kondensfjerner, og den fortsatt ikke starter, da må du løpe ett par hundre meter med den i gir ja(mindre om den starter selvsagt)

Dette for å dra igjennom evt kondens som har vært inni sylinderen/gasseren

Lenke til kommentar
Men verksteder bruker somregel laaaang tid, å innen han får den igjen da er ihvertfall sessongen over :p

Man drar jo bare ned til verkstedet, de ser på problemet, og vurderer om det er såpass omfattende at den må tas inn til en time. Er det ikke store problemet, løser de jo det der og da.

Er det en garantisak er det jo gratis å få dette utbedret. Ingen vits i å klundre med dette selv og legge ut unødvendige penger da.

Lenke til kommentar
Nå er jo ikke kondens og tennpluggbytte en garantisak da

Så er vel liten grunn til å dra med seg den ned dit når det mest sannsynelig holder å bytte dette

Bytte kondens? :p

Hei, mopeden min (Derbi GPR Nude kjøpt i år) vil ikke starte lenger. El-starten bare lager en lyd som kan minne om en drill (ikke en skremmende lyd). Jeg tror det er lite strøm på den, men det virker som om det er samme problem hver gang jeg har latt den stå i noen timer. Har klart å springe den i gang helt til nå, nå vil den ikke starte lenger.

Er starteren ødelagt er jo dette en garantisak. Det er heller ikke normalt at det skal komme kondens i tanken med mindre noen har fylt den med vann når den kun er noen måneder gammel. Batteriet skal også holde mer enn noen få måneder.

Jeg har hatt min Derbi X-Race i tre og et halvt år nå, og jeg har enda ikke bytta plugg på den. Den starter like fint og lett vær gang. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med kondens. Eneste er at batteriet mitt nå er blitt dårlig, mye på grunn av at den har stått tilnærmet stille siden i mai.

Lenke til kommentar

Bytte plugg og fjerne kondens da :p

DEt med starteren er nesten 100% sikkert pga at batteriet er så dårlig at det ikke greier å dra starteren rundt

Kondens kan det komme på alle sykler uansett hvor gammel sykkelen er!

Å hvis du ikke har bytta plugg på 3 og ett halvt år så har du flaks!

Du burde uansett bytte den innimellom da det er noe som blir dårligere med tiden

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen, håper noen andre kan finne svar her=)

Men det viste seg at en sjalu idiot hadde tatt av tennhetta mi mens den var parkert på skolen, så får se om han er like tøff i morgen!

Lenke til kommentar
Bytte plugg og fjerne kondens da :p

DEt med starteren er nesten 100% sikkert pga at batteriet er så dårlig at det ikke greier å dra starteren rundt

Kondens kan det komme på alle sykler uansett hvor gammel sykkelen er!

Å hvis du ikke har bytta plugg på 3 og ett halvt år så har du flaks!

Du burde uansett bytte den innimellom da det er noe som blir dårligere med tiden

Men et batteri skal holde i mer enn noen måneder. Mange batterier har flere års garanti. Er problemet at det ikke blir ladet opp, er det jo noe feil et annet sted. Og da vil jo også det være en garantisak.

Det er ikke normalt at det kommer kondens på en nærmest ny sykkel, men mindre man da, som sagt, selv har forårsaket at det har kommet vann i tanken. Ellers vil jo det fort komme igjen, og da er det joe noe som ikke er som det skal. Og da bør man utnytte seg av garantien å dra ned til verkstedet.

Vedlikehold og kjørestil er jo også noe som spiller inn. Jeg har brukt mopeden som det den er ment for; et fremkomstmiddel. jeg har fulgt servicer og slikt som skal følges, og ikke hatt noen problemer med den. Eneste var en simring i demperen som røk en gang, men dette ble dekket av garantien. :)

EDIT:

Da var vel problemet løst? Fungerer starteren da?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Tviler på at du får mopedbatterier med flere års garanti gitt

Men uansett, de fleste batteri(både på moped og andre ting) blir ødelagt hvis de står med lite strøm når det er kaldt ute(dette merker du først ved at de holder dårligere på strømmen før de til slutt ikke tar imot strøm i det hele tatt)

I tillegg til dette er mange av batteriene på mopeder som har elstart for små i forhold til det burde være, å de tømmes da relativt ofte og det er ikke bra for de

Lenke til kommentar
Tviler på at du får mopedbatterier med flere års garanti gitt

Men uansett, de fleste batteri(både på moped og andre ting) blir ødelagt hvis de står med lite strøm når det er kaldt ute(dette merker du først ved at de holder dårligere på strømmen før de til slutt ikke tar imot strøm i det hele tatt)

I tillegg til dette er mange av batteriene på mopeder som har elstart for små i forhold til det burde være, å de tømmes da relativt ofte og det er ikke bra for de

Men dette skal uansett ikke skje noen måneder etter at mopeden var splitter ny. Det er jo garanti på mopeden, så da vil jo det også ha dekket batteriet om det skulle ha blitt ødelagt uten unormal bruk (batteriet har sikkert ett år eller mer garanti det også). Grunnen til at batteriet mitt nå er svært dårlig, er som du sier. Men allikevel, det overlevde en og en halv vinter i mopeden da den stod i garasjen.

Lenke til kommentar

Ja man bør vel kanskje få igjen det på garantien(ihvertfall hvis det er mindre enn 6 måneder siden den ble kjøpt)

Ett batteri kan stå lenge uten å bli ødelagt hvis det er mye strøm på det, men det er fortsatt ikke bra for ett batteri å bare stå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...