Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hybelproblemer og hybelvert

femftifem

Anbefalte innlegg

Vel, nå har det seg slik at jeg har tenkt å flytte ifra den nåværende hybelen jeg bor på fordi jeg rett og slitt ikke trivs og har tenkt til å flytte. Jeg har fått tilbud av bestekompisen min av å hyble sammen med ham siden hans andre kompis nettopp flytta ut.

Jeg sendte en tekstmelding til min nåværende hybelvert, og han ringte tilbake og fortalte meg at jeg var bundet til leia på 3 måneder, altså oppsigelsestid. Men det har seg slik at jeg ikke har skrevet under noen kontrakt, så da kan ikke han ha krav på det?

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Edit: beklager hvis jeg postet i feil kategori.

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som påstår noe, vær så snill å sett dere inn i gjeldende rett før dere svarer. Slik spekulasjon som dere kommer med her kan fort bli ganske katastrofal hvis man følger slike råd.

Siden det ikke er avtalt noe mellom partene, vil husleielovens deklaratoriske (og preseptoriske) regler komme til anvendelse.

Her gjelder det en oppsigelsesfrist på tre måneder som starter fra den første i neste måned. Slik at hvis man sier opp andre januar, løper det en tre måneders oppsigelse fra første februar, jfr. husleiel. § 9-6 (1).

For en likenende tråd med nogenlunde samme problemstilling, se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849740&st=0

Lenke til kommentar

Som nevnt over så tok jeg over for en kompis som flytta ut og jeg fikk hybelen hans, når jeg flytta inn for han så slapp han å betale oppsigelsestiden. Men han hadde skreve under kontrakten, så hvis jeg sier opp og nekter og betale, blir han innblandet i saken da?

Lenke til kommentar
Som nevnt over så tok jeg over for en kompis som flytta ut og jeg fikk hybelen hans, når jeg flytta inn for han så slapp han å betale oppsigelsestiden. Men han hadde skreve under kontrakten, så hvis jeg sier opp og nekter og betale, blir han innblandet i saken da?

Igrunnen så gjør han ikke det. Du har jo inngått en muntlig avtale om akkurat det du beskriver ovenfor. Denne muntlige avtalen er det som er forholdet mellom utleier og deg. Din kompis er ute av det hele. Utleier kan ikke gå på din kompis. Det har du jo avtalt både med ham og utleier. Så rent faktisk så er han ikke involvert i denne leieavtalen din. At din kompis sin avtale var skriflig og din ikke, spiller ingen rolle.Det følger av husleielovens §1-4

§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Lenke til kommentar
Til dere som påstår noe, vær så snill å sett dere inn i gjeldende rett før dere svarer. Slik spekulasjon som dere kommer med her kan fort bli ganske katastrofal hvis man følger slike råd.

Siden det ikke er avtalt noe mellom partene, vil husleielovens deklaratoriske (og preseptoriske) regler komme til anvendelse.

Her gjelder det en oppsigelsesfrist på tre måneder som starter fra den første i neste måned. Slik at hvis man sier opp andre januar, løper det en tre måneders oppsigelse fra første februar, jfr. husleiel. § 9-6 (1).

For en likenende tråd med nogenlunde samme problemstilling, se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849740&st=0

Har aldri påstått noe som helst, derfor jeg har et spørsmålstegn bak...

Forøvrig, er det ikke kameraten som har avtalt noe med huseier, dvs at kameraten vil forstatt stå under kontrakt dersom trådstarter flytter ut? (<- spørsmålstegn som signaliserer at det ikke er en påstand, men et spørsmål)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...