Gå til innhold

Tenkt å foreta en liten oppgrading av PC-en. Har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jeg er per dags dato i besittelse av en:

- AMD Athlon 64 3000+ 2Ghz cpu

- 1gb DDR minne

- Radeon 9800 pro 128mb

- Chieftec Dragon big/midi (usikker) Tower med medfølgende 360W Chieftec strømforsyning

- 1 120gb 7200rpm HDD og 1 200gb 7200rpm HDD

Jeg fikk nylig et 7800GT skjermkort, men jeg har ikke pci-e på hovedkortet og tenkte derfor på en billig oppgradering av PC-en. Billig er stikkordet og derfor må jeg spørre litt her for å sjekke kompabiliteten på komponentene.

Jeg vurderer:

- CPU: Xeon X3210, C2Q Q6600

- Hovedkort: MSI P965 NEO-F V2, P965, Socket-775, ATX, 1333FSB, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

- Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2x1024MB CL5

*merk at jeg ikke kan noe om hovedkort og minne så jeg tok bare de billigste jeg fant, mer eller mindre. :)

Bruksområdet til PC-en vil være 3ds max, photoshop, generell multitasking (film, photoshop, 3ds, nettleser, eclipse osv. samtidlig), og kanskje litt spilling av spill på medium settings en gang i blant.

Skjermkortet jeg fikk er forresten et XFX 7800GT 256mb pci-e.

Det jeg trenger hjelp med er:

- Hvilken av cpu'ene er best? Har hørt at 2,4Ghz Xeonen og 2,4Ghz Q6600 er helt like, bare at Xeonen har mindre effektforbruk, men så har jeg også hørt at Q6600 er en bedre cpu.

- Valgte 2,13Ghz versjonen fremfor 2,4Ghz versjonen av Xeonen pga. pris. Er forskjellen i ytelse proposjonal med prisen?

- Er mitt valg av hovedkort og minne greit?

- Hvis ikke, kan dere gi meg eksempler på et godt billig-hovedkortet og billig-minne?

- Vil strømforsyning i kabinettet holde?

- Hvis ikke, kan jeg da bytte den ut uten å måtte bytte kabinett?

- Vil komponentene passe i kabinettet? (Blir det nok plass til det nye hovedkortet, skjermkortet, og eventuelt strømforsyningen?)

Tror jeg har dekket det meste nå og håper på noen gode svar slik at jeg får bestemt meg om oppgraderingen blir billig eller ikke. :p

På forhånd takk.

--

TwiiK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er per dags dato i besittelse av en:

- AMD Athlon 64 3000+ 2Ghz cpu

- 1gb DDR minne

- Radeon 9800 pro 128mb

- Chieftec Dragon big/midi (usikker) Tower med medfølgende 360W Chieftec strømforsyning

- 1 120gb 7200rpm HDD og 1 200gb 7200rpm HDD

Jeg fikk nylig et 7800GT skjermkort, men jeg har ikke pci-e på hovedkortet og tenkte derfor på en billig oppgradering av PC-en. Billig er stikkordet og derfor må jeg spørre litt her for å sjekke kompabiliteten på komponentene.

Jeg vurderer:

- CPU: Xeon X3210, C2Q Q6600

- Hovedkort: MSI P965 NEO-F V2, P965, Socket-775, ATX, 1333FSB, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

- Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2x1024MB CL5

*merk at jeg ikke kan noe om hovedkort og minne så jeg tok bare de billigste jeg fant, mer eller mindre. :)

Bruksområdet til PC-en vil være 3ds max, photoshop, generell multitasking (film, photoshop, 3ds, nettleser, eclipse osv. samtidlig), og kanskje litt spilling av spill på medium settings en gang i blant.

Skjermkortet jeg fikk er forresten et XFX 7800GT 256mb pci-e.

Det jeg trenger hjelp med er:

- Hvilken av cpu'ene er best? Har hørt at 2,4Ghz Xeonen og 2,4Ghz Q6600 er helt like, bare at Xeonen har mindre effektforbruk, men så har jeg også hørt at Q6600 er en bedre cpu.

- Valgte 2,13Ghz versjonen fremfor 2,4Ghz versjonen av Xeonen pga. pris. Er forskjellen i ytelse proposjonal med prisen?

- Er mitt valg av hovedkort og minne greit?

- Hvis ikke, kan dere gi meg eksempler på et godt billig-hovedkortet og billig-minne?

- Vil strømforsyning i kabinettet holde?

- Hvis ikke, kan jeg da bytte den ut uten å måtte bytte kabinett?

- Vil komponentene passe i kabinettet? (Blir det nok plass til det nye hovedkortet, skjermkortet, og eventuelt strømforsyningen?)

Tror jeg har dekket det meste nå og håper på noen gode svar slik at jeg får bestemt meg om oppgraderingen blir billig eller ikke. :p

På forhånd takk.

--

TwiiK

ser bra ut, skal være nokk med den strømforsyningen så ta Q6600 :thumbup:

Lenke til kommentar

Var bra å høre at strømforsyninga klarer brasene, men hvorfor sier du ta Q6600? De trådene jeg har lest her på bruket som sammenligner Xeon og Q6600 konkluderer jo med at prosessorene er tilnærmet like bortsett fra at Xeon blir testet litt grundigere.

Dessuten vil jeg ha det så billig som mulig så dersom jeg slipper unna med 2,13Ghz Xeon fremfor 2,4GHz Q6600 eller 2,4Ghz Xeon så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Var bra å høre at strømforsyninga klarer brasene, men hvorfor sier du ta Q6600? De trådene jeg har lest her på bruket som sammenligner Xeon og Q6600 konkluderer jo med at prosessorene er tilnærmet like bortsett fra at Xeon blir testet litt grundigere.

Dessuten vil jeg ha det så billig som mulig så dersom jeg slipper unna med 2,13Ghz Xeon fremfor 2,4GHz Q6600 eller 2,4Ghz Xeon så hadde det vært fint.

Q6600 er mere fremtids rettet en xeon(xeon er mere server cpu)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...