Gå til innhold

compaq bærbar datamaskin og skjermkort

hagvag

Anbefalte innlegg

hei. jeg er ganske ny på dette, men jeg har fått en bærbar data av merke compaq contura 410. Når jeg slår på maskinen får jeg et sort hvitt skjermbilde. ER skjermkortet defekt og går det an og skifte skjermkort og hvor får jeg kjøpt det. Maskinen har lite ram (16) går det an å øke dette. Den er liten på alle størrelser går det an å oppgradere den,

Jeg håper at det er noen som kan svare meg. :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg hadde en slik en gang... Stemmer det at det er en gammel 486??

Hvis den heter Contura 410c skal den ha farger, hvis ikke navnet er etterfulgt av en "c" er den med svart/hvitt skjerm..

Hva har du planer om å bruke maskinen til da? Hvis antakelsene mine stemmer er det en 486 DX2 med 40 eller 50mhz som nok ikke kan brukes til så mye annet enn skrivemaskin...

Tviler litt på at du fårs stappet inn noe særlig mer minne også.. er ganske mye i den allerede da standard er 4mb... Tviler på at du får tak i noe som helst å oppgradere den med, har liten hensikt også. (Du vil uansett ikke få farger heller da skjermen bestemmer dette) Koble til en ekstern skjerm og du vil få farger!

Lenke til kommentar

Sjekket opp litt til, tror det var en Contura 400 med 40 mhz cpu jeg hadde en gang.. Dette er nok specsene på din maskin:

Type

Compaq Contura 410

Processor

486DX2 with 50 MHz

RAM

4 MB on System Board

Screen

9.5" Monochrome STN, 640*480

Sorry, men dette er nok en mer enn 10 år gammel maskin som passer best på museum.. :roll:

Lenke til kommentar

Screen

9.5" Monochrome STN, 640*480

...Til orientering hvis du ikke visste det fra før: "monochrome" betyr her to-farge-skjerm. Altså svart-hvit. Ikke sikkert folk som lærte å bruke PC etter at de gikk over fra dampdrift til strøm er klar over dette :)

Forøvrig er jo dette en ganske kul dings å eie, selv om du ikke kan bruke den til så mye fornuftig.

Noen som vet om det finnes noen "ferdig" Linux-distro med passende desktop/GUI som kan kjøre på en maskin ala dette? (Jada, jeg KAN finne et eller annet pingvinforum å spørre på :D ... Er bare litt nysgjerrig )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...