Gå til innhold

Guide: Dualboot

Anbefalte innlegg

Har dere hørt om Wubi?

http://wubi-installer.org/

"Wubi is an unofficial Ubuntu installer for Windows users that will bring you into the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other application. If you heard about Linux and Ubuntu, if you wanted to try them but you were afraid, this is for you."

Har brukt wubi i flere måneder nå, storfornøyd.

ps: ubuntu 7.10 finnes bare i alpha build av wubi, selv om den funker fett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En enklere måte, Windows OS først, så Linux/Unix som vist på side fem og seks.

Hvorfor Windows OS først, istedet for Linux/Unux? Fordi da slipper du å reinstallere Grub/Lilo.

1. Boot Windows alternativ OS-CD/DVD, installer og gjør ditt behov.
  2. Boot så ønsket Linux/Unix-distro og installer. Grub vil installeres og trenger ikke noe videre konfigurasjon. Restart.
  3. Du er nå ferdig, og slipper å lese igjennom åtte sider med tekst.

Da må man legge inn begge OS ganske samtidig og ha gjort plass til det andre OSet på forhånd. Denne guiden gjør det mulig å legge inn et ekstra OS i tillegg til et man har hatt lenge og vil fortsette å ha. Og selv om man bare har en harddisk med bare en partisjon. (F.eks på en bærbar PC).

Med andre ord ganske idiotsikkert. Glimrende guide abene :thumbup:

Lenke til kommentar

Har både Vista og XP på min pc, og må da under hver oppstart enten velge hvilken jeg vil starte, eller vente 30 sekunder til Vista automatisk blir valgt. Er det mulig å få denne ventetiden ned til f.eks. 5 sekund på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Flott at du fant ut av det. Jeg fjernet innlegget mitt etter at jeg oppdaget at du spurte utfra et Windows-standpunkt. Den forklaringen jeg skrev var fra Ubuntu-standpunkt, så den var dermed ikke relevant for deg. Er nok litt trøtt nå og gjorde feil der, så derfor fjernet jeg hele meldingen. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Har både Vista og XP på min pc, og må da under hver oppstart enten velge hvilken jeg vil starte, eller vente 30 sekunder til Vista automatisk blir valgt. Er det mulig å få denne ventetiden ned til f.eks. 5 sekund på en eller annen måte?

Du har installert Vista etter XP? I så fall må du endre dette fra Vista, f.eks. ved hjelp av programmet EasyBCD, som beskrevet i guiden under XP + Vista. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal innstallere XP i tillegg til Vista som allerede ligger på PC-en. Har et problem fordet: Når jeg starter XP fra CD finner ikke maskinen den tomme partisjonen der jeg skal legge inn XP. Det er kun C: (med Vista) som vises. Windows-CDen jeg har er kun servicepack 1, kan det ha noe å si? Eller er det noen drivere som mangler?

Takk!

Edit: Leif

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Får problemer jeg

Jeg installerte Windows Vista først og partisjonerte disken ved hjelp av gparted. Installerte Ubuntu 7.10 på den andre partisjonen og nå vil ikke Vista engang prøve å starte når jeg velger den fra Grub-menyen.

Det ligger en eksisterende post her, men har ikke fått noe svar som har ført noen vei enda så prøver lykken på en mer aktiv tråd.

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *          63   123780824    61890381    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2       123780825   226918124    51568650   83  Linux
/dev/sda3       226918125   234436544     3759210   82  Linux swap / Solaris

og dette er grub-fila mi:

## ## End Default Options ##

title           Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root            (hd0,1)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=0f60f31d-d814-4cbb-8a87-f61d3c626a35 ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title           Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root            (hd0,1)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=0f60f31d-d814-4cbb-8a87-f61d3c626a35 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title           Ubuntu 7.10, memtest86+
root            (hd0,1)
kernel          /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title           Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Windows Vista
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Lenke til kommentar
Får problemer jeg

Jeg installerte Windows Vista først og partisjonerte disken ved hjelp av gparted. Installerte Ubuntu 7.10 på den andre partisjonen og nå vil ikke Vista engang prøve å starte når jeg velger den fra Grub-menyen.

Kopp, jeg ser ikke noe galt med det oppsettet du lister her. Anbefaler deg å kjøre Grub install om igjen fra LiveCD-en (se guiden i artikkelen). Ingen garanti for at det vil virke, men det er verdt å prøve. Så kan du prøve å reparere Windowsen din fra CD-en (den vil da lage ny MBR og fjerne boot-menyen, så da må du ihvertfall kjøre Grub install etterpå). Hvis intet av dette virker, ville jeg prøvd noen spesialverktøy ala Acronis Disk Editor for å prøve å gjenopprette tidligere MBR eller lage ny MBR basert på de partisjonene du har.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...