cowai Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har dere hørt om Wubi? http://wubi-installer.org/ "Wubi is an unofficial Ubuntu installer for Windows users that will bring you into the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other application. If you heard about Linux and Ubuntu, if you wanted to try them but you were afraid, this is for you." Har brukt wubi i flere måneder nå, storfornøyd. ps: ubuntu 7.10 finnes bare i alpha build av wubi, selv om den funker fett Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Bra at dere hadde med begge veier, altså både XP->Vista og Vista->XP Komplett guide Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 En enklere måte, Windows OS først, så Linux/Unix som vist på side fem og seks. Hvorfor Windows OS først, istedet for Linux/Unux? Fordi da slipper du å reinstallere Grub/Lilo. Boot Windows alternativ OS-CD/DVD, installer og gjør ditt behov. Boot så ønsket Linux/Unix-distro og installer. Grub vil installeres og trenger ikke noe videre konfigurasjon. Restart. Du er nå ferdig, og slipper å lese igjennom åtte sider med tekst. Da må man legge inn begge OS ganske samtidig og ha gjort plass til det andre OSet på forhånd. Denne guiden gjør det mulig å legge inn et ekstra OS i tillegg til et man har hatt lenge og vil fortsette å ha. Og selv om man bare har en harddisk med bare en partisjon. (F.eks på en bærbar PC). Med andre ord ganske idiotsikkert. Glimrende guide abene Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Installere Vista med XP installert først var lekende lett, nå er det bare drivere som mangler Takk igjen abene! Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Veldig bra guide. Det er mange som lurer på dette rundt omkring. Nå har vi en guide og vise til. Lenke til kommentar
rhov23 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Kjempebra guide! Dere fortjener skryt! Lenke til kommentar
O.J Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Smart guide. Skal garantert prøves når jeg får tid til det Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vil bare føye meg inn i rekken av postere som ønsker denne artikkelen velkommen. Utmerket guide Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Denne passet meg aldeles utmerket, da jeg har installert XP, Vista og Ubuntu, og hadde akkurat bestemt meg for å rydde i bootmenyen, noe jeg ikke visste helt hvordan man gjør. Inntil nå. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Fin guide ja,men den hjelper ikke de som sitter med en bærbar pc med ferdiginnstalert Vista og som så ønsker å innstalere XP . Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har både Vista og XP på min pc, og må da under hver oppstart enten velge hvilken jeg vil starte, eller vente 30 sekunder til Vista automatisk blir valgt. Er det mulig å få denne ventetiden ned til f.eks. 5 sekund på en eller annen måte? Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) -- fjernet -- Endret 1. november 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Skjønte ikke helt hva du mente Prognatus, men las over artikkelen nå og fant svaret. Takk skal du ha, og beklager for at jeg ikke leste artikkelen grundig nok. Trodde ikke det ville stå noe om det der. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Flott at du fant ut av det. Jeg fjernet innlegget mitt etter at jeg oppdaget at du spurte utfra et Windows-standpunkt. Den forklaringen jeg skrev var fra Ubuntu-standpunkt, så den var dermed ikke relevant for deg. Er nok litt trøtt nå og gjorde feil der, så derfor fjernet jeg hele meldingen. Endret 1. november 2007 av Prognatus Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Har både Vista og XP på min pc, og må da under hver oppstart enten velge hvilken jeg vil starte, eller vente 30 sekunder til Vista automatisk blir valgt. Er det mulig å få denne ventetiden ned til f.eks. 5 sekund på en eller annen måte? Du har installert Vista etter XP? I så fall må du endre dette fra Vista, f.eks. ved hjelp av programmet EasyBCD, som beskrevet i guiden under XP + Vista. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg skal innstallere XP i tillegg til Vista som allerede ligger på PC-en. Har et problem fordet: Når jeg starter XP fra CD finner ikke maskinen den tomme partisjonen der jeg skal legge inn XP. Det er kun C: (med Vista) som vises. Windows-CDen jeg har er kun servicepack 1, kan det ha noe å si? Eller er det noen drivere som mangler? Takk! Edit: Leif Endret 1. november 2007 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Får problemer jeg Jeg installerte Windows Vista først og partisjonerte disken ved hjelp av gparted. Installerte Ubuntu 7.10 på den andre partisjonen og nå vil ikke Vista engang prøve å starte når jeg velger den fra Grub-menyen. Det ligger en eksisterende post her, men har ikke fått noe svar som har ført noen vei enda så prøver lykken på en mer aktiv tråd. Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 * 63 123780824 61890381 7 HPFS/NTFS /dev/sda2 123780825 226918124 51568650 83 Linux /dev/sda3 226918125 234436544 3759210 82 Linux swap / Solaris og dette er grub-fila mi: ## ## End Default Options ## title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=0f60f31d-d814-4cbb-8a87-f61d3c626a35 ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic quiet title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode) root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=0f60f31d-d814-4cbb-8a87-f61d3c626a35 ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic title Ubuntu 7.10, memtest86+ root (hd0,1) kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title Other operating systems: root # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda1 title Windows Vista root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Dette skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Fin guide! Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Har en firma-pc, med XP proffessional, og ønsker å installere en privat XP proffessional. Kanskje på en ekstern USB-disk... Kan jeg bruke noen av guidene dere har lagt ut til det? Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Får problemer jeg Jeg installerte Windows Vista først og partisjonerte disken ved hjelp av gparted. Installerte Ubuntu 7.10 på den andre partisjonen og nå vil ikke Vista engang prøve å starte når jeg velger den fra Grub-menyen. Kopp, jeg ser ikke noe galt med det oppsettet du lister her. Anbefaler deg å kjøre Grub install om igjen fra LiveCD-en (se guiden i artikkelen). Ingen garanti for at det vil virke, men det er verdt å prøve. Så kan du prøve å reparere Windowsen din fra CD-en (den vil da lage ny MBR og fjerne boot-menyen, så da må du ihvertfall kjøre Grub install etterpå). Hvis intet av dette virker, ville jeg prøvd noen spesialverktøy ala Acronis Disk Editor for å prøve å gjenopprette tidligere MBR eller lage ny MBR basert på de partisjonene du har. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå