Gå til innhold

Carl I. Hagen både ønsket og uønsket som NRK programleder

Dotten

Carl I. Hagen som programleder  

110 stemmer

1. 1. Ønsker du Carl I. Hagen som programleder?

• Ja
      50
    • Nei
      47
    • Vet ikke/ingen formening
      13
  2. 2. Er det en fordel at seeren vet hvilket politisk standpunkt en programleder har?

• Ja, det er en fordel
      54
    • Nei, det er en ulempe
      15
    • Det er ubetydelig for seeren å vite dette.
      27
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Carl I. Hagen gjorde som så mange andre "pensjonister"; skrev bok. I den boken kom han blant annet med flengende kritikk mot media, da spesielt VG og NRK. Sistnevnte kan vel oppsummeres med at han mente det er en "sosialistreir". Samtidig skrev Hagen at om han skulle arbeide med noe annet enn politikk så ville programlederjobb være noe han kunne tenke seg.

NRK tok utfordringen og tilbød ham jobb som programleder, i første omgang for et program med et politisk tema. Det gikk ikke mer enn en dag før fagforeningslederen i det største forbundet i NRK gikk ut og proklamerte at Hagen var uønsket. Vistnok av de aller aller fleste i NRK. Med unntak av nyhetsredaktør Grethe Gynnild Johnsen da.

Så, vil dette gi Hagen enda mer ammunisjon i sine konspirasjonsteorier mot NRK?

Det som virkelig blir det store spørsmålet er jo om han kan klare seg bra som programleder. I motsetning til de fleste programlederne i NRK så vil man jo her ha en programleder man faktisk vet hvor står politisk så det blir i vel ikke lett for noen å skrive bok og anklage Hagen for det samme som han anklager NRK for....

Vil han ha større vanskeligheter med å styre programmet "objektivt" i forhold til dagens programledere? Liker du å vite hvor programlederen står rent politisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg selv utrolig overrasket da dem inviterte Carl som programleder. Jeg har alltid sett NRK som en rød propagandamaskin med veldig røde programledere. At vi får litt forandring er topp og jeg er sikker på at Carl klarer å holde en nøytral balanse.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg selv utrolig overrasket da dem inviterte Carl som programleder. Jeg har alltid sett NRK som en rød propagandamaskin med veldig røde programledere. At vi får litt forandring er topp og jeg er sikker på at Carl klarer å holde en nøytral balanse.
Tror nok Hagen passer bedre sammen med "partifellene" i TV 2, jeg ;)
Lenke til kommentar

Jeg personlig hadde stor respekt for Carl I. Hagen helt til han slapp boken. Han står i mine øyne fram som ikke mer enn en sutrete guttunge som ikke har fått viljen sin. Og han tar det ut ved å begå grove personhetser mot flere sentrale aktører i det politiske norge.

Kanskje en erstatter for Mina?

Lenke til kommentar

De som tar dette som noe annet enn et mildt humoristisk tiltak fra NRK, tror jeg legger for mye i det. Det er snakk om ett eneste program, ikke en fast jobb. Jeg synes det er fint at NRK viser at de faktisk har litt selvironi og glimt i øyet.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Bare synd at fagforeningen mangler humoristisk sans, da.

Geir :)

Tror jeg også hadde blitt fly forbanna hvis bedrifta mi ansatte en gærning som har æreskjellt meg og kollegene mine generelt og ved navn i 20 år.

:)

Dog, litt spenstig av NRK, håper de sender ham på avpolitiseringskurs først :)

Lenke til kommentar

Om media kun skulle ansett folk som ikke kritiserte media, så ville det vært et hardt slag mot ytringsfriheten. Fagforeningen i NRK burde vel heller vurdert om de har greie på hva jobben deres faktisk er. De sitatene jeg har lest fra boken er faglig kritikk av journalister og programledere og går blant annet på manglende kunnskap hos programledere. Dette burde de nå tåle.

Men om Hagen er den rette mannen å ansette aner jeg fint lite om. Det får jeg dømme når programmet er unnagjort.

Lenke til kommentar

Jeg svarte ikke i undersøkelsen. Mitt svar på spørsmål nr. 2 ville vært "kommer an på," og jeg får ikke svare på bare ett av spørsmålene. I programmer som f.eks. "holmgang" (og den slags møkkaprogrammer) burde det ikke være nødvendig, men når programlederne misforstår oppgaven sin eller ikke klarer å holde seg i skinnet og kanalen er for blind til å gjøre noe med det, frister det jo likevel å få flagget om programlederens politiske orientering. På andre (politiske) TV-programmer er det helt greit at en programleder utfyller rollen sin som programleder med det politiske utgangspunktet vedkommende har.

Jeg sier altså ikke at det er positivt eller negativt at seerne vet om det, og jeg sier ikke at det er irrelevant for seeren, men at det under gitte forutsetninger (programmet må f.eks. ikke gi seg ut for å være nøytralt og passivt i forhold til deltakerne) er greit at programlederen farges av sitt syn.

Carl Ivar som programleder ville blitt norges svar på Fox' Bill O'Reilly, og lite kunne smertet meg mer enn om dét skjedde på et populært "politisk" program.

Lenke til kommentar
Jeg svarte ikke i undersøkelsen. Mitt svar på spørsmål nr. 2 ville vært "kommer an på," og jeg får ikke svare på bare ett av spørsmålene. I programmer som f.eks. "holmgang" (og den slags møkkaprogrammer) burde det ikke være nødvendig, men når programlederne misforstår oppgaven sin eller ikke klarer å holde seg i skinnet og kanalen er for blind til å gjøre noe med det, frister det jo likevel å få flagget om programlederens politiske orientering. På andre (politiske) TV-programmer er det helt greit at en programleder utfyller rollen sin som programleder med det politiske utgangspunktet vedkommende har.

Jeg sier altså ikke at det er positivt eller negativt at seerne vet om det, og jeg sier ikke at det er irrelevant for seeren, men at det under gitte forutsetninger (programmet må f.eks. ikke gi seg ut for å være nøytralt og passivt i forhold til deltakerne) er greit at programlederen farges av sitt syn.

Carl Ivar som programleder ville blitt norges svar på Fox' Bill O'Reilly, og lite kunne smertet meg mer enn om dét skjedde på et populært "politisk" program.

Det finnes da ikke den programleder i verden som ikke er farget av sitt syn? Dette er jo politisk interesserte mennesker og både Holmgang-programlederen og andre har sitt eget politisk ståsted, akkurat som Carl I. har sitt. Forskjellen er at vi vet om Carl sitt politiske standpunkt, men ikke om de fleste andre programledere.

Jeg ser ikke noe som tilsier at et program ledet av en person med kjent politisk ståsted (eksempelvis politiker) vil være mindre "nøytralt" enn et program ledet av en person vi ikke vet hvor står politisk :)

Det er ikke ens politiske farge, eller kjennskap til politiske farge, som avgjør om noen er gode som programledere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det sier vel det meste om Hagen :!: Må alltid gjøre seg selv til et offer... buuhuu

Han og resten av partiet er jo det, dei andre latterliggjør dei heile tida.

Dei latterliggjør dei for deira meiningar, slik som med invandrings politikken. Dei einaste som tørr å sei kva dei meinar er faktisk FRP, men dessverre ødelegger dei alt med skatten sin og offentleg gjøringa.

Foresten er det invandringspolitikken som gjør at FRP er landets nest største parti.

Lenke til kommentar
Det gikk ikke mer enn en dag før fagforeningslederen i det største forbundet i NRK gikk ut og proklamerte at Hagen var uønsket.

Way to prove his point :)

Jeg tror de henger seg mer opp i at de ikke føler at han ville vært flink, at han ikke er kvalifisert, at showet ville blitt dårlig eller at folk ikke ville sett på det, enn at han er fra FrP. Det er ikke bare de røde som hater mannen, han er en kontroversiell fyr som mange ikke har noe til overs for, enten de er røde eller blå. Han er nærmere mitt politiske standpunkt enn folk flest (hvis vi tenker parti), men jeg foretrekker en saklig sosialist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...