Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan jeg legge inn dato i en spørring? Jeg mener at spørringen gir meg dagens dato fra maskinen f.eks? Denne datoen skal brukes i rapporten og må oppdatere seg selv. Jeg har en stor database bak meg, men vet ikke hvilket felt jeg skal bruke her, og lurer derfor på om der er en funksjon som gir meg dagens dato uten å ta den fra database...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg legge inn dato i en spørring? Jeg mener at spørringen gir meg dagens dato fra maskinen f.eks? Denne datoen skal brukes i rapporten og må oppdatere seg selv. Jeg har en stor database bak meg, men vet ikke hvilket felt jeg skal bruke her, og lurer derfor på om der er en funksjon som gir meg dagens dato uten å ta den fra database...

Det spørs litt hva slags database du har.

MSSQL:

SELECT getDate() AS dagens_dato

mysql:

SELECT NOW() AS dagens_dato

...som et eksempel av mange. Da du kan bruke CURRENT_TIMESTAMP osv også, for den saks skyld, i alle fall i mssql.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Takk så mye! Dette skal jeg prøve på i morgen. Akkurat nå er arbeidsdagen over for i dag! :) (Jeg mente jeg hadde lest noe om noe lignende som getDate, men jeg har ikke klart å finne tilbake til det...

Det spørs litt hva slags database du har.

MSSQL:

SELECT getDate() AS dagens_dato

mysql:

SELECT NOW() AS dagens_dato

...som et eksempel av mange. Da du kan bruke CURRENT_TIMESTAMP osv også, for den saks skyld, i alle fall i mssql.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er også blant de som er drittlei at folk ikke gidder å gi essensiell informasjon, så hvis det ikke fremkommer noe annet løser jeg alltid problemet i MSSQL. ALDRI MySQL. Folk må forstå at det finnes mer enn en databaseserver, og de fleste er bedre enn MySQL. Egentlig burde jeg lært meg Progress eller noe sånt, og løst problemstillingene der isteden :)

Lenke til kommentar
Er ørten omtrent lik 2? Skulle du tatt med postgresql og oracle, så hadde det blitt 4! oioioi, nå kommer vi opp i STORE tall her!

Hvis du ikke har annet å gjøre enn å skrive lange innlegg om alle mulig løsningsforslag så vel bekomme.

Svaret til trådstarter kunne vært på 30 tegn i stedet for dine 200. Men for all del, du skal få gjøre som du vil.

Er du forresten klar over at avataren din likner litt på en av "gutta" i karius og baktus? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...