Gå til innhold

Hente filer fra windows til linux-server i text-mode. how?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har akkurat satt opp en ubuntu 7.10 server. Har den i text-mode og sånn skal den være. Men så skal jeg kopiere inn filene fra en windows-server som står og går. Finnes det en lett måte å gjøre dette på?

Sett opp samba filserver på linux-boksen.

Lenke til kommentar
Har akkurat satt opp en ubuntu 7.10 server. Har den i text-mode og sånn skal den være. Men så skal jeg kopiere inn filene fra en windows-server som står og går. Finnes det en lett måte å gjøre dette på?

Sett opp samba filserver på linux-boksen.

Han skal ha filer fra Windows til GNU/Linux, da er vel det enkleste å bruke smbclient eller smbmount, selv om det så klart også funker å sette opp en sambatjener.

Lenke til kommentar

Den vil bare koble seg til anonymt. Uansett om jeg bruker --user=brukernavn

btw så ligger den gamle serveren på domene, mens den jeg prøver å hente med ikke gjør det

edit: kom inn med "smbclient \\\\<ip>\\c$ -U brukernavn"

edit2: hvordan henter jeg inn mapper? "get Mappe" fungerte heller dårlig :\

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Med mindre digital signering av protokollen er deaktivert på windows serveren eller smbmount også bruker cifs, så kan windows share mountes med

mount -t cifs -o uid=<bruker>,user=<bruker>,password=<pwd> //<server>/<windowsshare> /mnt/<mount katalog>

Windowsshare blir da en del av Linux filstrukturen.

Hvis jeg husker riktig så er uid den brukerid/brukernavn som Linux skal "tro eier" filene, og user/password er et brukernavn/passord som gir tilgang til filer og share på windowsserveren.

Edit: jeg husket ikke helt riktig ang. / eller \ og windowsshare. fikset. :)

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...