Gå til innhold

MacBook blir bedre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg leste også at man bryter garanti om man ikke bruker Apple-minne, så det er jo noe å ta med i beregningen. Det holder sikkert å bytte tilbake til originalminnet om man trenger å sende den inn, men likevel. Skal visst ikke være lurt å sende inn en MB med uoriginalt minne til service.

Dette stemmer ikke, det er bare å kjøpe det billigste minnet så fremt det er stabilt. Når apple har valt å ha minnet som user serviabble part kan de ikke kreve at folk skal kjøpe et spessielt minne selv om alt minne passer og er stabilt.

PS. Det er ikke noe problem å bestille på nettbutikken nå, selv om maskinene ikke har blitt oppdatert på den norske siden, så pleier alltid folk som bestiller de siste dagene før en oppdatering få de nye maskinene. Så hvis noen ønsker å bestille en ny macbook skal det være helt kurant å bestille den i dag, og orderen din vil bli oppdatert til ny modell i løpet av de nærmeste dagene.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Fristende. Meget fristende. Jeg er likevel skuffet over at Apple ikke har gjort 2 GiB RAM til standard. At SuperDrive ikke er standard på alle maskinene er rett og slett hårreisende tatt i betraktning at vi lever i år 2007 og ikke 2002.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Ja, ganske rart at ikke minstemann også fikk det, men de må jo ha en eller annen form for separering mellom de ulike MB-ene, siden de faktisk organiserer det slik som de gjør (fremfor f.eks. én konfigurerbar MB). Det er jo et soleklart kunstig skille mellom disse her, så om de klarer å lure inn noe litt mer konkret, så er jo det positivt i en forstand.

Mellom de to øverste modellene av MacBook er det jo enda verre. Der er det snakk om en marginalt større harddisk og en annen farge for 1500kr. Jeg håper inderlig de tar til fornuften og setter ned prisen på den svarte noe. Det gir ingen mening å ha den priset så mye høyere.

Hm, ser at den amerikanske Apple Store har blitt oppdatert. Man har fortsatt en god forskjell mellom de to øverste MacBook-ene. Tåpelig greier.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Prisen på macbook er vel ikke så ille om man sammenligner tilsvarende produkter fra Dell og HP?

jo

Grunnen til at den er sikkrere som noen er inne på er pga Nazi driver systemet dems, kurant for brukeren i "gata"som har til vane å innstalere alt h*n kommer over(hvem her har ikke ryddet opp for noen på et M$ system fyllt til randen av det meste). Men for dem som vet hva de gjør blir ikke dette en fordel, snarere tvært imot har jeg funnet ut som må ha support på Mac (at drivere ikke funker på leopard feks for vi skylden for, dette kun grunnet at Mac må godkjenne dem på nytt)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
jaha, da gjør ikke jeg det (betaler tusen lapper for 1 tomme og får dårligere ytelse på kjøpet)

Det eneste som gjør at HP-maskinen har bedre ytelse enn en Macbook er minnet og grafikkortet. Alt det andre i maskinen er enten likt eller veikere enn en MacBook. Dessuten koster en Macbook det samme som maskinen du linket til (enda mindre med studentrabatt), så du kan ikke si at du betaler tusenlapper mer for en Macbook. :) Og jo, én tomme har ofte veldig mye å si på prisen. Bare sammenlign en 13.3-tommer med en ultraportabel 12.1-tommer (eller enda bedre, en 10.1-tommer), så ser du at det har _mye_ å si.

Tro det eller ei, men det finnes mennesker som har behov for maskiner som er noenlunde kompakte. Hvis det var bare spesifikasjoner og pris det gikk på, hadde jeg kjøpt meg en 15-tommers laptop på Coop istedet for en MacBook. En Macbook er liten nok til å passe nedi en vanlig skolesekk, og solid nok til å tåle mishandlingen den får der. Alternativet var å kjøpe noe billig møl, og ende opp med å gå rundt med polstret PC-veske, og være livredd for å skade maskinen inni.

Lenke til kommentar

La inn link i posten min. :) Det er jo ikke allverdens med forskjell på papiret, men brikkesettet, skjermkortet og prosessoren yter bedre enn på de gamle modellene. Jeg synes fortsatt det er rart av Apple at de utstyrer maskinene med såpass liten harddisk og kun 1 GB med minne. 160 GB harddisk og 2GB minne burde vært standard på den biligste modellen iom at prisforskjellen nesten ikke er merkbar på de komponentene.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Det at skjermene til Apple er så vanvittig bra er å ta litt hardt i. Og det at fotografer og grafisk bransje bruker Mac pga skjermen, er etter min 10 års erfaring i bransjen ikke helt korrekt. F.eks ingen på min arbeidsplass som driver med fargebehandling/justering/korrigering og annet arbeid som krever at farger gjengis korrekt på skjerm, sitter med Apple-skjermer, dette på grunn av begrensede skjermjusteringsmuligheter. Det går i Eizo og Lacie.

Lenke til kommentar

Altså, det er kunstige grenser i alle markeder, og i når det gjelder bærbare så er det ikke noe unntak. Apple er minst like ille på dette som andre, men selv om maskinene er generelt sett litt overpriset, får man det man betaler for (i alle fall med studentrabatt)). Som nevnt av meg og flere her, så finnes det mange segmenter innenfor bærbare, og Apple har sitt på det rene ved å ta den prisen de tar for MB fordi de er til spesifikke bruksområder som prises omtrentlig slik som MB prises. Der de feiler er interne prisgrenser (som f.eks. forskjellen mellom den beste hvite MB og den svarte), de holder alltid litt for mye igjen på hardware, de overpriser oppgradering av komponenter hos Apple selv, og de er generelt sett litt overprisede (men ikke veldig mye, som mange later til å tro).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...