Gå til innhold

MacBook blir bedre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er veldig enkelt. Er klagen på hastigheten berettiget i forhold til det du skal bruke den til, eller er det et problem fordi du får bedre andre steder for en billigere penge?

Det første.

Tilfredsstillende hastighet/funksjonalitet kommer an på hva man skal bruke den til.

Det er jeg uenig i. Jeg kjøper ikke én laptop for spill, en annen for tekstbehandling, en tredje for internett, en fjerde for videoredigering, osv. En datamaskin er pr. definisjon "general purpose", d.v.s. brukes til mange forskjellige oppgaver. Unntaket er servere, der en del unødvendig funksjonalitet er fjernet, men da er det også en "special purpose" maskin.

Du skulle bruke den til noe som trengte over 667MHz DDR2? Noe som trengte 7200RPM?

Ja.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det er jeg uenig i. Jeg kjøper ikke én laptop for spill, en annen for tekstbehandling, en tredje for internett, en fjerde for videoredigering, osv. En datamaskin er pr. definisjon "general purpose", d.v.s. brukes til mange forskjellige oppgaver. Unntaket er servere, der en del unødvendig funksjonalitet er fjernet, men da er det også en "special purpose" maskin.

Dette håper jeg du selv skjønner er tullball, hvorfor tror du det i det hele tatt finnes andre maskiner enn desktoperstattere? Det finnes mange forskjellige segmenter i markedet, og om ikke du passer inn i et spesifikt av disse, så vil ikke det si at de andre ikke eksisterer.

Jeg skal f.eks. bruke en MB til opptak av lyd. For meg er det fint med 5400RPG HDD og kjøligere komponenter.

En MB legger seg i et spesifikt segment, og her er det ikke snakk om desktoperstattere. Komponentene er helt greie til det de ofte brukes til (en kan jo selvfølgelig argumentere for raskere CPU/RAM, bedre optisk drev (mange vil helst ha brenner med på kjøpet) etc.), og siden det er Apple, så får man litt mindre hardware enn fra andre produsenter for pengene. Likevel er ikke en MB et dårlig produkt fordi den ikke er en desktoperstatter, den er nettopp et godt produkt fordi den ikke er det.

Lenke til kommentar

Prisen på macbook er vel ikke så ille om man sammenligner tilsvarende produkter fra Dell og HP? Det har vel vært en del sammenligninger det siste året der man kommer frem til at prislappen på Apple sine bærbare er på samme nivå som Dell/HP osv på sammenlignbare produkt.

Så klart, om man blir bondefanget og må ha svart lakk og minne fra Apple, så sliter man jo i sammenligningen :D

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig med minne på disse for tiden? Apple har gjort det slik at man kan oppgradere minne og HDD selv, ikke sant? De bruker helt vanlige standarder?

Finnes det noen oversikt over brikker som fungerer? Er vel nytteløse priser på alle «Apple-stores» uansett om man setter inn ting selv.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

uten at jeg er 100% sikker på mine uttalelser så regner jeg med at det ikke er særlig mye som gjør mac spesielle for tiden. de hadde g4-cpu, men det var vel det siste som skilte en m$ fra mac.

så regner med at de bruker helt vanlig harddisk og helt vanlig ram, ddr2 667mhz. der billigste 1GB-brikke faktisk ikke koster mer enn 200kr.

til sammenligning tar apple 1100kr for å oppgradere fra 2x512 til 2x1024..

billigste 80GB harddisk koster 386kr, mens en 160GB koster 730,-

så tror apple tar seg godt betalt for ting, hehe

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hehe, ja, minneprisene er ikke akkurat fantastiske. Det hadde vært kjekt å vite nøyaktig hva disse går på dog, så man kan kjøpe minne av samme kvaliteten (som skal funksjonere på samme timings etc.).

Jeg leste også at man bryter garanti om man ikke bruker Apple-minne, så det er jo noe å ta med i beregningen. Det holder sikkert å bytte tilbake til originalminnet om man trenger å sende den inn, men likevel. Skal visst ikke være lurt å sende inn en MB med uoriginalt minne til service.

Lenke til kommentar

Det blir helt feil å sammenligne 'mest for pengene'-maskinene fra f. eks. HP eller Dell med Mac. Ser man på bedriftsmodellene fra de samme produsentene ser man at man ikke får på langt nær like mye maskinkraft for pengene, men alikevel er disse maskinene foretrukket blant kravstore bedrifter. Det blir litt på samme måte med Mac. Byggekvalitet, skjermen, brukervennligheten og selvfølgelig også designet er alle elementer som gjør at prisen er noe høyere. Det eneste jeg synes er rart er at de fortsatt leverer maskinene med kun 1GB ram. I disse dager får man jo minne kastet etter seg, så den oppgraderingen hadde ikke kostet Apple stort.

Lenke til kommentar

Oppløsning er jo ikke alt når det gjelder skjermer. Det er ikke uten grunn av fotografer ofte heller mot Mac, mye av grunnen ligger i den gode fargegjengivelsen og kontrasten skjermene har. Det gjelder nok i større grad Pro modellene, men de vanlige MacBook-ene er fortsatt langt bedre enn mange av alternativene.

Lenke til kommentar

Hm, vil de nye MacBookene godta 2GB moduler mon tro?

Før så kunne vel ikke MB adressere mer enn litt over 3GB minne (av en eller annen grunn), men med Santa Rosa-platformen (dvs. chipsettet), så skal det kanskje være mulig å lure inn 4GB?

[EDIT: Jepp, det kan de, men «Mac-minne» (moduler som har blitt testet i MB) fra f.eks. Corsair ser ut til å regne med at MB kun støtter 3GB, slik at de kun har pakker med f.eks. 1x1GB + 1x2GB. Noen som har noen gode tips om 2GB-moduler som beviselig fungerer i MB?]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
å si at skjermen er bra er vel å skryte på seg litt vel mye... 1280x800 er ikke akkurat superduperoppløsning på en skjerm på 13"... alle 12" har samme oppløsning, samt noen 10,1" har vel det samme...

hadde den hatt 1440x900 hadde det kanskje vært mer å skryte av

Denslags tviler jeg vi vil se på en macbook med det første - da ville den overgått macbook pro sin PPI ganske kraftig :)
Lenke til kommentar
å si at skjermen er bra er vel å skryte på seg litt vel mye... 1280x800 er ikke akkurat superduperoppløsning på en skjerm på 13"... alle 12" har samme oppløsning, samt noen 10,1" har vel det samme...

hadde den hatt 1440x900 hadde det kanskje vært mer å skryte av

Så du mener høy oppløsning = bra bildekvalitet? :roll:

Lenke til kommentar

Njæ, det er jo en hel del bedre ytelse, men når man allerede befinner seg omtrent på bunnen av skalaen, så kan man jo ikke påstå at det er noe überytelse man får. Jeg er litt usikker på alle forskjellene i grafikkbrikken (mulig det er en del ting utover ren 3D-ytelse), men når det gjelder 3D-ytelse så er det en del bedre, men ikke fantastisk. Det mest interessante er vel det nye chipsettet og raskere FSB. Muligheten for 4GB minne som jeg nevnte over her. Leste på et forum at MB Pro som gikk over til Santa Rosa fikk en del bedre generell ytelse med samme prosessor, så det kan godt hende det er noe å tjene på andre ting enn bare FSB-hastighet også. Det kommer vel tester etter hvert.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jaha

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...mp;esvid=100485

Er ikke helt med på notene dine her, du får da mye mer hardware for denne prisen ved å kjøpe laptop med feks M$

Da sammenligner du i så fall ikke med laptopper med lik formfaktor eller lik byggekvalitet. :) Ja, du får en fin 15.4" laptop med bedre ytelse til langt lavere pris, men det som best kan sammenlignes med en Macbook når det gjelder formfaktor og byggekvalitet er en Dell XPS m1330. Jeg gjorde nettopp en uhøytidelig liten test, der jeg konfigurerte opp en m1330 til samme specs som den mellomste Macbooken (11900,-), og prisen endte på 15 317,-. Myten om at Mac-maskiner er så dyre er ikke mer enn en myte basert på urettferdige sammenligninger. Klager du over prisen på en Macbook Pro, kan du bare ta en sammenligning med tilsvarende Thinkpad og tenke deg om en gang til. :)

Prognatus: Det skal også nevnes at m1330 også kommer med "bare" 1GB minne som standard, med "bare" 5400RPM disk og 667MHz minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...