Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Blir vist noen meldinger i dag :-)

Jeg prøver å skrive til EventLog, men programmet feiler allerede når SourceExists() skal prøve.

Får SecurityException was unhandled, med underteksten "Finner ikke kilden, men kunne ikke søke i noe eller alle hendelsesloggene. Logger uten tilgang: Security.

Jeg tenker jo med en gang at dette har med rettigheter å gjøre, men finner ingen eksempler på dette i MSDN (tror jeg da)

Ser jo at Manfred har en tråd her om Eventlog, men i koden hans er det jo ikek tatt med noe som tilsier at jhan trenger logge på.

Tips mottas som vanlig med takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukern din (den som kjører applikasjonen) rettigheter til eventloggen?

google:

To resolve you need to give the ASP.NET user permission to read from the event log registry entries. And here's how:

Select Start - Run, then enter: regedt32

Navigate/expand to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Eventlog\Security

Right click on this entry and select Permissions

Add the ASPNET user

Give it Read permission

Endret av wolf5
Lenke til kommentar

Svaret ditt hjalp, men dette er jo helt dustete! Det må altså en endring i rettigheter for å skrive til hendelsesloggen. For noe forbaska tull! Ikke er det triviellt å legge inn denne brukeren heller fra et program....... sukk :-( Og jeg som trodde eventloggeren var et ypperlig sted å legge hendelser fra en service. Akk - sånn kan det gå. Får heller lage en egen logger da...

Lenke til kommentar

Så klart, men dette har ingenting med skriving til registeret å gjøre. Det handler om å sette rettigheter til en del av registeret og dette er i aller høyeste grad komplisert fordi vi da kjappt snakker AD og så vidt jeg vet er ikke dette fullstendig integrert før i Framework 3, og kansje ikke engang da er dette triviellt.

En løsning så klart er å si at servicen skal kjøre som local administrator, men av sikkerhetsmessige grunner tror jeg neppe IT ansvarlig på forskjellige steder tillater dette. Bare det å forlange at en service må ha 100% administrator rettigheter for å skrive en event i loggen er etter min mening helt unødvendig og hvorfor dette er slik skjønner jeg ikke. Skulle nesten tro M$ mener man må passe seg for skumle meldinger i eventloggen.

Lenke til kommentar

Tja, strengt tatt er vel dette overkill for mitt prosjekt. En annen ting er at det å bruke EventLoggeren til Microsoft er den optimale veien fordi programmet mit skal tusle på en Win2K3 server og der er det jo kun event loggen som interesserer IT folket. Tror jeg bruker Eventloggeren jeg og gir beskjed til IT folkene rundt om kring at de må gi rettigheter til loggeren i registry. Tross alt bør en IT mann kunne klare dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...