Gå til innhold

- Nettet bør oppgraderes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan skal vi greie å huske slike IP-adresser?

Ikke noe problem: En mulighet jeg ser for meg er at hvert land kan få en spesifikk begynnelse på sin IP-range. Da blir det mye mer logisk å huske begynnelsen av ipen. Bassert på hvor det du skal ha tak i er. Videre kan man skille på bedrifts-iper som kan få en range, privat-iper f¨år en annen range og stat/kommune for en tredje range i neste ledd. Dermed er det lett å husker begynnelsen av ip-addressa hvertfall ut i fra hva man er ute etter :)

Dette krever en viss omorganisering av hvordan ip-adresser blir delt ut i forhold til i dag da :)

Lenke til kommentar
Ikke noe problem: En mulighet jeg ser for meg er at hvert land kan få en spesifikk begynnelse på sin IP-range. Da blir det mye mer logisk å huske begynnelsen av ipen. Bassert på hvor det du skal ha tak i er. Videre kan man skille på bedrifts-iper som kan få en range, privat-iper f¨år en annen range og stat/kommune for en tredje range i neste ledd. Dermed er det lett å husker begynnelsen av ip-addressa hvertfall ut i fra hva man er ute etter :)

Dette krever en viss omorganisering av hvordan ip-adresser blir delt ut i forhold til i dag da :)

Hehe, dette er nok litt for sent gitt, RIPE holder allerede på å deler ut subnet, som igjen blir fordelt nedover. Og jeg ser ikke helt vitsen med å gå rundt å "huske" iper. Det er jo en grunn til at det finnes nameservere, begynn å bruk det.

Lenke til kommentar
Hver person sin IPv6-adresse, og blir du tatt for spamming eller andre internettforbrytelser, mister du IP-adressen din og får aldri mer tilgang til internett. Passe straff for disse sosiopatiske svina. :)

Og hva hvis en person vil ha flere PC-er?

Da må man NATe, slik at ipv6 er meningsløst? FOr å ikke snakke om at mesteparten sendes av normale brukere med infiserte maskiner uansett....

AtW

Lenke til kommentar

Eg ser for meg at å dele ut ein masse ip adresser til kvar kunde er å skyte seg sjølv i foten.

Det vert som då dei starta.

"Ok IBM dykk får 12.x.x.x, Aplle 13.x.x.x, 127.x.x.x vert lås av til local host. Microsoft? Syns ikkje det er behov for denslags nei? Aldri bli brukt? Neivell.

Nokre år seinare:

"Ohf detta tok visst litt av det. Skulle aldri ha kasta vekk halve ip rangen på tull, jaja ny standard.

Lenke til kommentar
Eg ser for meg at å dele ut ein masse ip adresser til kvar kunde er å skyte seg sjølv i foten.

Det vert som då dei starta.

"Ok IBM dykk får 12.x.x.x, Aplle 13.x.x.x, 127.x.x.x vert lås av til local host. Microsoft? Syns ikkje det er behov for denslags nei? Aldri bli brukt? Neivell.

Nokre år seinare:

"Ohf detta tok visst litt av det. Skulle aldri ha kasta vekk halve ip rangen på tull, jaja ny standard.

Nei, man bør ikke få tildelt IP-adresse før man faktisk har bruk for det (tenker da på privatkunder). Er ikke for ip-rangering hvor land X får 1000::::, lany Y 2000:::: osv. Deriomt bør man privatkunder få tildelt IP-adresser ved behov - altså må ISP'ene ha noen adresser til overs som de kan dele ut. Men det bør ikke være noe problem, da vi med IPv6 har nok adresser til at man kan ha 4-5 maskiner på hver eneste kvadratmeter på jordkloden!

Større firma vil sikkert ha en ip-range de kan leke seg med, og det er forsåvidt helt greit. Det jeg altså er i mot er oppdeling etter land. Ser rett og slett ikke poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...