Gå til innhold

- Nettet bør oppgraderes

Anbefalte innlegg

Det er bare én ting å gjøre, etter min mening: sett en tidsfrist for når alle må ha nettverksutstyr som takler IPv6 - f.eks. tre år fra nå - og så en dato for når alle går over samtidig. Det blir en supersøndag ala da svenskene gikk over til høyrekjøring. Noen kollisjoner ble det, men siden alle skiftet fil samtidig ble det ikke så ille allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv når ISP-ene går over til IPv6 tror jeg de vil fortsette med å bare dele ut én IP-adresse til hver kunde. Derfor må man nok også etter overgangen ha en router og et LAN hjemme, der kun IP-adressen til routeren er tilgjengelig for omverdenen. Det er mulig routing-reglene for IPv6 er annerledes enn for IPv4 og at dette ikke lenger vil være nødvendig (eller mulig?); i så fall hadde det vært interessant om noen kunne henvise til informasjon om emnet.

Uansett synes jeg ISP-er skal begynne å kjøre IPv4 og IPv6 parallelt så fort som mulig. Det finnes vel ikke nettverksutstyrsprodusenter som enda ikke støtter IPv6?

Lenke til kommentar
Selv når ISP-ene går over til IPv6 tror jeg de vil fortsette med å bare dele ut én IP-adresse til hver kunde. Derfor må man nok også etter overgangen ha en router og et LAN hjemme, der kun IP-adressen til routeren er tilgjengelig for omverdenen. Det er mulig routing-reglene for IPv6 er annerledes enn for IPv4 og at dette ikke lenger vil være nødvendig (eller mulig?); i så fall hadde det vært interessant om noen kunne henvise til informasjon om emnet.
The space for the local identifier in an IPv6 address is 64 bits.

http://ipv6-tips.blogspot.com/

You typically want/need a /64 for your home network. This is because /64 is the required size to use for autoconfiguraiton using radvd etc.. Smaller than /64 prefixes simply don't work with IPv6 autoconfiguration.

Det innebærer 18,446,744,073,709,551,616 adresser per kunde.

http://en.linuxreviews.org/Free_IPv4_to_IPv6_Tunnel_Brokers

http://en.linuxreviews.org/IPv6_subnet_matrix_table

Lenke til kommentar

balletryne: Nå må du huske at ISPen kan dele ut kun ipv6 per kunde om dem selv ønsker det, ingenting i veien for det. Forøvrig er det heller ikke noe problem å få tildelt ipv6 adresser allerede. www.sixxs.net hjelper deg med å registrere deg hos RIPE. Foreløpig har jeg 2x /48 nett, og bruker vel ca 20-30 iper, og har satt opp reverse til alle hoster. Det jeg bare håper etterhvert som ISPene går over til ipv6 er jo at jeg kan ta med meg mitt subnet når dem går over til ipv6, i motsetning til å kjøre tunnel mot en pop slik det gjøres idag.

Lenke til kommentar
balletryne: Nå må du huske at ISPen kan dele ut kun ipv6 per kunde om dem selv ønsker det, ingenting i veien for det. Forøvrig er det heller ikke noe problem å få tildelt ipv6 adresser allerede. www.sixxs.net hjelper deg med å registrere deg hos RIPE. Foreløpig har jeg 2x /48 nett, og bruker vel ca 20-30 iper, og har satt opp reverse til alle hoster. Det jeg bare håper etterhvert som ISPene går over til ipv6 er jo at jeg kan ta med meg mitt subnet når dem går over til ipv6, i motsetning til å kjøre tunnel mot en pop slik det gjøres idag.

Klar over det. Hvis du titter på den ene linken jeg slang opp ser du at SCC tilbyr IPv6-tunneller for norske forbrukere. De gir deg /124, dvs 16 adresser.

Lenke til kommentar

Det fremstilles som at det først er nå IPv4-adressene har blitt brukt opp. Det er jo litt feil - det har vært underskudd på IPv4-adresser alt for lenge allereder. Derfor bruker så og si alle bedrifter og hjem NAT-bokser. Disse boksene fungerer greit om man bare skal sjekke mail og lese vg, men med en gang man har større behov er disse utrolig irriterende!

Om NAT forsvinner automatisk ved å bruker IPv6 vil gjentå å se. Men det blir i alle fall ikke lenger nødvendig med NAT :)

Kan opplyse om at Vista nå er instillt på IPv6 som default, men at det går fint å være på IPv4 nett også. Til XP kan man installere IPv6 manuelt om man føler for det. Hvordan andre OS er, vet jeg ikke. Men dette hjelper ikke så mye når internettilbyderen fortsatt insiterer på IPv4. Tror Uninett benytter IPv6, og kanskje noen andre også? Sjekk selv: http://www.kame.net/

Lenke til kommentar
Burde tatt så mange helt fra starten av, det var jo close-to garantert at det ville bli så populært.

Haha, det der er ganske enkelt et falsum. Forholdsvis langt ut i Internet-historien hadde både eksperter og andre SVÆRT liten tro på at Internet var noe som kom til å brukes av folk flest.

Han her f.eks.

Haha!

"Mengen av informasjon på nettet vil bli så enorm at det vil skape frustrerende store søkeproblemer og dermed frafall av brukere".

Hørt om google? :)

Lenke til kommentar

ikke helt korrekt å si at IPv4 og IPv6 ikke er kompatible.

en kan fint kjøre IP4 adresser som IP6 ved å legge på noen nuller ;)

so i:

IP4: xxx.xxx.xxx.xxx

IP4 i IP6 ham: 0000:0000:0000:0000:0000:xxxx:xxxx:xxxx

presto ;)

problemet slik jeg ser det er at de store router-knutepunktene må fysisk byttes ut. dette fordi cisco routerne som dem gjerne benytter kan gjøre IP4 i hardware, men må gjøre IP6 i software, og disse routerne er ikke akkurat kjent for å ha stor cpu...

dermed blir det en kostnad for operatørene å ta overgangen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...