Gå til innhold

Er Gothic 3 vert 199kr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gothic 3 har nokre røffe kantar, men eg meiner likevel det var den beste RPG-en som kom ut i 2006, klart betre enn både NWN2 og Oblivion. Men det kjem kanskje litt an på kor høg toleranse ein har for røffe kantar. Mi er ganske høg. Gothic 3 er eit spel med ein del svakheiter, spesielt er kanskje den dårlege ytelsen vanskeleg for enkelte å tolerere, men eg meiner styrkene til spelet lett er verdt det.

 

So, for å svare på spørsmålet ditt: ja, Gothic 3 er absolutt verdt 199 kroner. Eit alternativ, dersom du ikkje har forgjengarane, er å kjøpe Gothic Universe. Då får du G1, G2, NotR, og G3 til rundt 300 kroner.

 

Kay

Lenke til kommentar

Trur so og seie alle har ytelsesproblem med Gothic 3. Eg har det i alle fall. Typisk hos meg er at bileterata er ubehageleg låg kort tid etter oppstart, og første gong eg dreg fram noko med flamme-/lyseffekt. Men på det jamne er det fullstendig spelbart.

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg hadde Gothic 2 (solgte det på qxl) og har Gothic 3. Det andre var greit nok, men slet med for mange ting som dårlig inventory, kjedelig historie, høy vanskelighetsgrad til tider og sånt. Et greit nok spill, men ikke for meg. Dessuten var alle npc'ene "realistiske", så de gikk hjem og la seg om natten, Dette ble utrolig irriterende etterhvert, da jeg måtte vente utenfor butikken i flere minutter i sanntid (vi snakker om ti minutter til tider) for å selge diverse skrap jeg hadde funnet.

 

Gothic 3 er mye bedre på alle områder, men sliter med dårlig optimering og bugs. En del ble løst i en patch, men det er ennå en god del igjen å rydde ut. Dessuten starter du midt i en kamp med en rekke fiender og npc'er, noe som kan være svert forvirrende siden du får opplæring i å styre karakteren, slossing og sånt midt i det hele.

 

Når det er sagt har det definitivt sine fordeler. Slossing føles mer ekte enn i f.eks Oblivion, og du må regne med å bruke taktikk når du sloss. Hopp til siden for å unngå å bli truffet, bruk skjoldet like mye som sverdet, løp inn, deng fienden og hopp tilbake og så videre. Jeg elsker kampene i Gothic 3 og gleder meg enormt til Gothic 4 (det er bekreftet at det kommer). Av diverse grunner som en haug spill jeg bare "måtte" ha og dårlig maskin (før jeg oppgraderte) rakk jeg aldri spille noe særlig lenge, men kan likevel anbefale dette. Det minner mye om Oblivion, men er på mange måter bedre. Men nå er jo Two Worlds ute, Fallout3 rett rundt hjørnet og Dragon Age i horisonten. Gothic 3 var genialt når det kom, men nå har vi nok mer konkurranse. :)

Lenke til kommentar

Må seie meg ueinig i karakteristikken av Gothic 2...synest det er det beste i serien (og dermed òg den beste RPG-en til PC). Historia er mykje meir samanhengande og betre fortalt enn Gothic 3. Sjølv om eg skal innrømme at innhaldet ikkje akkurat er superoriginalt (det kokar ned til "det har dukka opp ein onding, du er den utvalgte som må ta han"). Når det gjeld det at folk gjekk og la seg (noko dei vel òg gjer i Gothic 3), er det berre positivt. Gothic-spela har meir truverdige NPCar enn dei fleste andre rollespel, noko som for min del gjer det lettare å leve seg inn i spelverda. Forstår ikkje kvifor du stilte deg opp utanfor butikkane og venta...du har då tilnærma uendeleg med lagringsplass, ville det ikkje vore betre å springe og gjere noko anna i mellomtida? Eller eventuelt finne ei seng og sove til morgonen?

 

Og til slutt, vanskegrada: den synest eg faktisk er litt for låg. Med Night of the Raven blir det meir passeleg. Spel som Oblivion, og dessverre òg Gothic 3, blir for lette...der er so og seie ingenting du kan møte på som vil ta deg meir enn nokre minutt å overvinne. Gothic 2 med NotR byr på kampar der du kan slite skikkeleg (og derfor må tenke på alternative løysningar og strategiar), eller der du faktisk er sjanselaus, og må springe. Dette er noko av det som gjer Gothic 2 spennande, og tilfredsstillande når du endeleg klarer å komme rundt ei vanskeleg hindring.

 

Kay

Lenke til kommentar

Problemet med butikkene er at det blir for realistisk. Greit det er realistisk at butikkene stenger om natten, men det er ikke morsomt når man står der i flere minutter sanntid og venter på at de skal åpne så man for solgt skrapet man har samlet, så vi kan fortsette eventyrene. Hvorfor skal jeg gidde ta med meg alt sammen ut i skogen igjen bare fordi butikkene tilfeldigvis er stength? Har de ikke hørt om døgnåpent?

 

Til sammenligning er de første Ghost Recon spillene lignende. De satser veldig på realisme, men dessverre gjør det bare at de blir altfor vanskelige til tider. Jeg elsker alt som har med GR å gjøre (unntatt det makkverket vi får på PS2) og ble vant med vanskelighetsgraden, men de kunne med fordel ha latt oss tåle litt mer eller latt fiendene bomme litt mer. Kjedelig å krype gjennom skogen så stille som mulig og likevel bli drept av et eneste skudd når man ikke har peiling hvor det kom fra. Nå har vi jo "fiende radaren", men seriøst, hvem gidder bruke den? Den ødelegger jo hele opplevelsen verre en Easy Mode i andre spill. ;)

Lenke til kommentar

Faktisk så spillte jeg gothic 3 i dag (føste gang), og etter 2 timer holdt jeg på å kaste opp av lydene.

At gothic er bedre en NwN2, er noe pisspreik..

 

Det er sikkert ett fint spill, om du ser bort ifra:

-Lydene

-Tåpelig system ang. leveling og skills (jeg har faktisk ikke funnet ut hvordan man skaffer seg skills, men tror det er i rebel camp hos en av folkene)

-Animasjonene

-Den absolutt tåpelige starten som får deg til å synes synd på harddisken din siden spillet er installert.

-100% mongo questlog

-kart som forsvinner

-plutselige kræsj

-og at alt detter er i patch 1.12

Lenke til kommentar
-Tåpelig system ang. leveling og skills (jeg har faktisk ikke funnet ut hvordan man skaffer seg skills, men tror det er i rebel camp hos en av folkene)

So, med andre ord...du veit ikkje korleis systemet fungerar, men påstår likevel at det er tåpeleg?

 

Å utvikle karakteren din i Gothic-spela fungerar som følgjer:

* Ved å gjere oppdrag og overvinne fiendar, får du erfaringspoeng.

* Når du har nok erfaringspoeng, går du opp i nivå. Du får då eit antal lærepoeng (i utgangspunktet 10).

* Desse poenga kan du bruke for å utvikle karakteren din, vanlegvis hos ein trenar (altso ein person som har noko å lære deg, det finst massevis av dei rundt omkring i spelverda), eller ved eit alter.

 

Sjølv synest eg dette systemet er glimrande, det er både logisk og gir stor fridom til å utvikle karakteren som du vil.

 

NWN2 er eit bra spel, men Gothic 3 slår det lett. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
-Tåpelig system ang. leveling og skills (jeg har faktisk ikke funnet ut hvordan man skaffer seg skills, men tror det er i rebel camp hos en av folkene)

So, med andre ord...du veit ikkje korleis systemet fungerar, men påstår likevel at det er tåpeleg?

 

Å utvikle karakteren din i Gothic-spela fungerar som følgjer:

* Ved å gjere oppdrag og overvinne fiendar, får du erfaringspoeng.

* Når du har nok erfaringspoeng, går du opp i nivå. Du får då eit antal lærepoeng (i utgangspunktet 10).

* Desse poenga kan du bruke for å utvikle karakteren din, vanlegvis hos ein trenar (altso ein person som har noko å lære deg, det finst massevis av dei rundt omkring i spelverda), eller ved eit alter.

 

Sjølv synest eg dette systemet er glimrande, det er både logisk og gir stor fridom til å utvikle karakteren som du vil.

 

NWN2 er eit bra spel, men Gothic 3 slår det lett. :)

 

Kay

 

 

Jaha.. Det motsier all logikk!

Selvsagt, om det hadde vært realistisk hadde man jo selvsagt kunne få muskler av å denge løs på horder av orker, men så kommer gothic og sier: "Neida, jeg må snakke med en fyr".

Ja, greit nok. En trener kan nok sikkert lære deg noen knep, men det hadde nok vært logisk at du kan finne dem ut SELV!

Det er jo ett drittspill jo!

da stakk jeg tilbake til HGL

Lenke til kommentar

De gamle Might & Magic spillene (blandt annet) hadde et lignende system. Det er jo greit nok at du får sterkere muskler av å svinge øksa eller sverdet, men du må snakke med en trener for å bli flinkere til å bruke det og lære nye knep. Det blir som å herje med ildkuler og plutselig hive en komet i hodet på folk uten å lære hvordan først. Helt tåpelig.

 

Når det gjelder NWN2 synes jeg det var en stor skuffelse. Selve kampanjen var en kjedelig affære, uten at jeg gadd avslutte kapittel en engang. Jeg sovnet lenge før. Dessverre kjøpte jeg det først og fremst for å få editoren, men den var et makkverk. Den er kraftigere og enklere å bruke en den første, men hva hjelper det når det ikke er noe i den? To drager (som ikke engang kan skifte farge), to tile-sets forkledd som fem, seks og en del vanlige standard-monstre. Jeg snakket med Obsidian om det, og de sa det var for å la oss utnytte modeller og sånt laget av brukerne. Kanskje det bare er meg, men jeg synes det blir helt feil. Jeg kjøpte spillet og forventet å få med en editor jeg kunne bruke, ikke en editor jeg må oppdatere selv. Forbanna Obsidian.

Lenke til kommentar
De gamle Might & Magic spillene (blandt annet) hadde et lignende system. Det er jo greit nok at du får sterkere muskler av å svinge øksa eller sverdet, men du må snakke med en trener for å bli flinkere til å bruke det og lære nye knep. Det blir som å herje med ildkuler og plutselig hive en komet i hodet på folk uten å lære hvordan først. Helt tåpelig.

 

Når det gjelder NWN2 synes jeg det var en stor skuffelse. Selve kampanjen var en kjedelig affære, uten at jeg gadd avslutte kapittel en engang. Jeg sovnet lenge før. Dessverre kjøpte jeg det først og fremst for å få editoren, men den var et makkverk. Den er kraftigere og enklere å bruke en den første, men hva hjelper det når det ikke er noe i den? To drager (som ikke engang kan skifte farge), to tile-sets forkledd som fem, seks og en del vanlige standard-monstre. Jeg snakket med Obsidian om det, og de sa det var for å la oss utnytte modeller og sånt laget av brukerne. Kanskje det bare er meg, men jeg synes det blir helt feil. Jeg kjøpte spillet og forventet å få med en editor jeg kunne bruke, ikke en editor jeg må oppdatere selv. Forbanna Obsidian.

 

 

Nå er det mulig jeg er treg i oppfattelsen, men når ble magi og muskler det samme?

Etter min forstand består muskler av det fysiske. Magi består av viljestyrke, intelligens, ki, hellgidom og visdom alt ettersom hva du spiller som.

 

Derfor mener jeg at det er tull at du må SNAKKE med noen for å lære hvordan man får muskler.

Det er greit nok at det bare et pisspreik at en magiker kan plutselig sende en meteor i skallen på noen etter å ha drept 10-20 stykker med en flamme, men det forandrer ikke på det jeg snakket om i første avsnitt av denne posten.

 

 

 

edit:

 

Nå har jeg spillt gothic siden jeg laget denne posten. Altså, nesten 20 min..

Og nå er jeg så vanvittig sur! Det spiller eier ikke noe følelse av engasjemang. Det får deg ikke lyst til å fortsette å spille, tvert imot.. For jeg avinstallerer det nå, og spillet skal brennes på en stake!

 

 

 

edit 2:

Jah, dette blir bare bedre og bedre! Det vil pokker meg ikke avinstalleres heller, så jeg måtte til å slette det manuelt!

 

CCleaner har vært en stor hjelp i dag for å få fjernet dritten fra PC-en min

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

Gothic 3 er veldig bra for de som liker slike type spill (utvikling av personen+++)

mens de som ikke liker det, nesten aldri kommer til å like det...er som oftest enten eller.

 

likte personlig might and magic serien veldig godt (nesten like godt som Gothic) og jeg synes NvN er dårlig, men det er bare min mening å mange kommer nok til å si noe rart om det snart:P

Både MaM og Gothic har gode levlingsystem som jeg liker veldig godt, man strever å strever for å bli bedre, når man går opp level drar man til treneren man vil lære noe av å blir bedre;)

Lenke til kommentar
Jaha.. Det motsier all logikk!

Selvsagt, om det hadde vært realistisk hadde man jo selvsagt kunne få muskler av å denge løs på horder av orker, men så kommer gothic og sier: "Neida, jeg må snakke med en fyr".

Ja, greit nok. En trener kan nok sikkert lære deg noen knep, men det hadde nok vært logisk at du kan finne dem ut SELV!

Du KAN faktisk snakke med folk om korleis du trenar styrke i den verkelege verda òg...og for dei andre tinga du lærar (t.d. sverdteknikk, trolldom, alkymi, våpenlaging, diverse jakt- og tjuve-teknikkar), er konsept med trenarar i alle fall naturleg.

 

Uansett, fakta er at du gjekk ut og dømte systemet nord og ned, før du i det heile teke visste korleis det fungerte. Kanskje du ikkje burde vere so rask til å avfeie uttalelsar frå folk som faktisk veit korleis det fungerar?

 

Forøvrig, om du hadde brukt eit halvt minutt på å slå opp i manualen, ville du ha funne ut korleis karakterutvikling fungerar.

 

Det er jo ett drittspill jo!

da stakk jeg tilbake til HGL

Ja, der er vel ting som tydar på at dette ikkje passar for deg. Du får selge det då, veit du. :)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er Gothic 3 vert 199kr? selges til den prisen på Elkjøp her i byn.Men har lest at det er uspillbart, gider ikkje bruke penger på noe eom er det.Husker eg kjøpte det dagen det kom, men bytta det inn igjenn for det var jo helt fucka.

 

 

Det jeg syns at spillet gothic 3 er verdens beste rollespill. De kunna ha jobbet mere med buggene, men jeg bryr meg ikke så mye om dem. Uansett det er ikke verdt 199 kr her på elkjøp på steinkjer koster det 499 kr å den prisen er vert det. Det er alltid sånn hvist du ikke er god til noe så liker du det ikke, men hvist du har kjønt spillet har du likt det veldig godt du ville ha sagt: "Det her er det beste rollespillet jeg noen gang har prøvd".

Lenke til kommentar

Når man endelig får Gothic3 til å kjøre någenlunde bra. Da tenker jeg på ytelse og at det ikke kræsjer, så er det et meget bra spill. Såfremt man liker denne typen spill. Men for min del har det tatt lang tid før jeg liksom har begynt å like det. Har tvunget meg selv til å spille det mange, mange timer. Og nå endelig har jeg virkelig begynt å kommet inn i spillet og begynner å trives.

 

Akkurat dette momentet med at man bruker lang tid på å like det, og må tvinge seg selv til å spille den første tiden, det minner meg litt om Two Worlds. Dette var også et spill som jeg begynte å like bedre og bedre. Men Two Worlds er ikke så veldig langt. Tror nok man kan spille Gothic 3 mye mye lenger.

 

199,- Kroner er det absolutt verdt. Men man må regne med å lese litt rundt i forumer før man får spillet til å funke skikkelig. Det har også en masse bugs. Men nå er Community patch 1.52 kommet ut. Denne fjerner en god del bugs og man slipper også å bruke DVD-en.

 

Jeg er vel på Level 12 eller var det 13 nå. Og kommer nok til å kose meg mye med dette spillet i jula :)

Lenke til kommentar
Lider fortsatt G3 av horribel ytelse?. Var helt uspillbart på min pc og jeg kan fint kjøre de fleste nye spill.

 

Ja, med Community Patch 1.5.2 endel Tweaks i ini fila og Shadows av og resten på high så får man meget bra ytelse. Man må i tillegg kjøre en sånn batch fil for å tillate spillet å bruke over 2GB RAM om man kjører Vista. Ellers kræsjer det iløpet av kort tid. Jeg kjører 1600x1200 og får vel mellom 30 og 60 bilder i sekundet. V-sync på.

 

Men det kommer visst en ny offisiell patch 1.6 liker etter nyttår. http://forum.jowood.com/showthread.php?t=150124

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...