bjorngb Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg får mountet min disk ved å bruke "mount /dev/sdb /data" , men denne blir ikke mountet når jeg legger "/dev/sdb /data ext3 0 0" i fstab. Får feilmelding "mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb missing codepage or other error" når jeg kjører mount -a og ellers i oppstart. Noen ideer? Jeg begynner å bli litt lei at alt dette og annet er så mye vanskeligere i linux enn windows Redigert: fdisk -l /dev/sdb: /dev/sdb1 1 60801 488384001 83 Linux GParted (program for å formatere og partisjonere disker) viser at /dev/sdb er ext3 Endret 1. november 2007 av bjorngb Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 e2fsck kan brukes til å se om alt er greit med filsystemet og partisjonen Ellers ser en av mine linjer i /etc/fstab slik ut: /dev/sdb1 /home ext3 defaults 0 0 Om du finner løsningen så skriv den gjerne i tråden, så andre med samme problem óg finner feilen! Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) >bjorngb "Noen ideer? Jeg begynner å bli litt lei at alt dette og annet er så mye vanskeligere i linux enn windows" Det er feil, veldig feil! 95% av problemene i Linux er brukerfeil Kan du kjøre sudo fdisk -l i terminalen din og se om den disken du skal legge til har samme oppføring der som det du prøver å legge til i fstab? Endret 1. november 2007 av MarkT Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ah, nå ser jeg antagelig feilen. /dev/sdb er hele disken, mens /dev/sdb1 er partisjonen. Skift ut linja di i /etc/fstab med denne: /dev/sdb1 /data ext3 defaults 0 0 Kjør deretter mount -a Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Jeg får samme feilmelding med /dev/sdb1 Det som jeg synes er merkelig er at det virker å mounte disken "manuellt" men ikke i fstab... Kan det ha noe med at fdisk sier at partisjonen er "Linux" - eller er det ext3 som menes med det? MarkT: Jeg er enig at det er mange brukerfeil, men det er ikke det jeg poengterer. Jeg sier at det er mye som er vanskeligere i linux enn Windows - forøvrig har jeg tatt med info ang. fdisk Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Hey Hey - var litt rask i forrige svar - jeg hadde tatt bort defaults som en del av "hodeløs-kylling-prøv-mange-kombinasjoner-av-ting-og-kanskje-det-plutselig-virker-taktikken". Takk - det var /dev/sdb1 som måtte brukes i fstab, men mount kunne bruke /dev/sdb. Var nok der forvirringen lå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå