kallis Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 den ene harddisken min har blitt så treg å rar i det siste, i tillegg er den for liten. derfor skal jeg kopiere alt som er på den over til en annen disk jeg har liggende. tenkte dette ble en lett operasjon, selv i windows. markerer alt og trykker lim inn, selvsagt stopper den nesten med en gang. "brudd på delingstillatelse, filen kan være i bruk ...." ante meg windows kom til å syte om et eller annet. dette går altså ikke på normal måte. noen tips? gratisprogram eller lignende laget for en slik jobb? vil helst se at absolutt alt blir 100% likt så jeg f.eks kan fortsette gående torrent nedlastninger og slikt. det burde vel være mulig? takk for svar! Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Du kan bruke en LiveCD av linux, fks Knoppix eller Ubuntu, og kopiere alt derfra. Det kan hende du ikke får kopiert om du bruker NTFS, men jeg tror siste versjonen av Ubuntu har skrivestøtte for NTFS. Lenke til kommentar
Jeger1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg bruker et program som heter total copy. Der kan en pause og hoppe over filer som er i bruk osv. http://www.ranvik.net/totalcopy/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Total Copy kan jo ikke kopiere Windows. Man må ta en disk image. Det finnes gratis Windows program. http://www.runtime.org/dixml.htm Lenke til kommentar
Jeger1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg trodde ikke han skulle kopiere fra Windowskatalogen han bootet med. Da sier jo det seg selv at det ikke går. Da er det vel bare å boote med annet os eller skru den ut og sette den inn på en diskramme. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Acronis True Image home har en fin funksjon som heter "Bytte harddisk" eller noe sånt. Du kobler til den nye disken, starter programmet, setter igang funksjonen og når prosessen er ferdig kobler du fra den gamle harddisken! Funket perfekt for meg i hvert fall! Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ved hjelp av Norton/symantec Ghost kan ein lage image av disk og legge dette over på ny hdd. edit: dog usikker på om det er gratis/test versjoner av dette.. Endret 1. november 2007 av Akvarius Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 g4u er et gratis verktøy for kloning av harddisker. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Driveimage XML skal kunne klare jobben mens windows kjører. Se omtale her http://www.dinside.no/php/art.php?id=280142 Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vil g4u fungere bra for å kopiere fra OS-disken til en ny? og vil det fungere uavhengig av størrelse/rpm osv? Og er det noen risiko? Disken jeg har windows og alle installerte ting på er bare på 40GB, den er over 6 år gammel og lager stygge lyder, så må få gjort noe med det snart. Har ikke stor nok strømforsyning til en disk til. Lenke til kommentar
kallis Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) lastet ned norton ghost. under installering var det turnoff å få vite at denne helt nye versjonen IKKE støtter win2k. Driveimage XML virket lovende til jeg trykket kjør i gang og fikk et hav av errormeldinger pga. manglende dll filer heh. skal se på det g4u greierne. what. krever FTP server!? Endret 1. november 2007 av kallis Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vil g4u fungere bra for å kopiere fra OS-disken til en ny? og vil det fungere uavhengig av størrelse/rpm osv? Og er det noen risiko?Disken jeg har windows og alle installerte ting på er bare på 40GB, den er over 6 år gammel og lager stygge lyder, så må få gjort noe med det snart. Har ikke stor nok strømforsyning til en disk til. Du bør lese det som står om g4u på sidene der :-) kopiere OS-disk : ja uavhengig av størrelse: ja Er det noen risiko: det er alltid en risiko, uansett verktøy. Ta backup av dataene først.! Og verifiser at backupen virker. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 lskal se på det g4u greierne. what. krever FTP server!? Ja, men se også punkt 4.4 og 4.5 i beskrivelsen: dersom du har flere lokale disker, så kan du kopiere en partisjon eller disk dit, men det krever mer av deg (partisjonene må være like osv.) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 ...Driveimage XML virket lovende til jeg trykket kjør i gang og fikk et hav av errormeldinger pga. manglende dll filer heh. ... Har sant og si ikke prøvd den under windows. Ble igrunn ikke så overrasket, jeg har en grunnleggende skepsis til online-imaging av harddisker. Jeg brukte Driveimage XML til å lage en image-fil av maskinen min mens den var nyinstallert. Det funket helt problemfritt *men* jeg kjørte programmet offline og lagret imaget til fil, kopierte ikke til annen disk... Jeg brukte Ultimate Boot CD for Windows, den har Driveimage XML innebygget. Er litt jobb å bygge den boot-cden men da får du en del andre verkøy med på kjøpet. http://www.ubcd4win.com/contents.htm Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Vil g4u fungere bra for å kopiere fra OS-disken til en ny? og vil det fungere uavhengig av størrelse/rpm osv? Og er det noen risiko?Disken jeg har windows og alle installerte ting på er bare på 40GB, den er over 6 år gammel og lager stygge lyder, så må få gjort noe med det snart. Har ikke stor nok strømforsyning til en disk til. Du bør lese det som står om g4u på sidene der :-) kopiere OS-disk : ja uavhengig av størrelse: ja Er det noen risiko: det er alltid en risiko, uansett verktøy. Ta backup av dataene først.! Og verifiser at backupen virker. Er det mulig da? Å ta en backup av filene(En kopi av filene jeg er sikker på ikke går tapt), når det er OS og systemfiler det er snakk om? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hvis du forutsetter "absolute very worst case ever in the entire multiverse" så er det mulig at backup-programmet ditt sletter data istedet for å kopiere de... Backup/image programmer kan nok feile men det er aldeles uhørt at det påvirker kildedisken. Det værste som skjer er at kopien ikke virker (noe som forsåvidt kan være ille nok) Kan du ikke bare reinstallere på den tomme disken da? Benytte anledningen til å få et nytt oppsett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå