Gå til innhold

Hvilket zoom-område er egnet til hva?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne likt å visst hvilke zoom områder som egner seg til hva, fra 14mm til 600mm. De områdene jeg oftest ser er 14, 28, 50, 70, 100, 200, 300, 400, 500, 600. Altså, hvilket passer best for portret, macro, landskap, innendørsarkitektur, fuglefotografering (og flere hvis dere kommer på). Jeg regner med at det finnes en guide her som noen kan referere til.

Det nevnes også at crop-faktor på 1,5/1,6 vanskeliggjør objektivvalg. Kan noen sette dette i sammenheng med de vanlige zoom objektivene 15-30 / 24-70 / 70-200. Hvorfor f.eks 24-70*1.6 = 38,4-112 er mindre beleilig enn uten 1,6*?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skulle gjerne likt å visst hvilke zoom områder som egner seg til hva, fra 14mm til 600mm. De områdene jeg oftest ser er 14, 28, 50, 70, 100, 200, 300, 400, 500, 600. Altså, hvilket passer best for portret, macro, landskap, innendørsarkitektur, fuglefotografering (og flere hvis dere kommer på). Jeg regner med at det finnes en guide her som noen kan referere til.

14mm = Innendørs og landskap.

28mm = Innendørs (portrett kanskje)

50mm = Ofte ganske lyssterk. (tenker på 50mm f/1.2, f/1.4 og f/1.8) Funker derfor bra innendørs, f.eks. i kirker o.l. Kan bli litt trangt hjemme, men det er en smakssak egentlig.

70mm = Fin til portretter utendørs. Begynner å bli trangt innendørs.

100mm = Fin til portretter utendørs, for trangt til å bruke innendørs (annet enn hvis du har et lyssterkt objektiv som kan brukes i kirker)

200mm = Grei til fugler. Også fin til portretter da stor brennvidde gir mer blurret bakgrunn.

300mm = Bra til fugler. Mange bruker dette (evt. i kombinasjon med 1.4 eller 2x konverter) til profesjonell fuglefotografering. Grei også til portretter, men kan bli ganske mye så man må stå langt ifra.

400, 500 og 600mm = Ekstrem tele. Brukes som oftest bare til fugler og dyr på langt hold. Ofte fastopptikk i denne brennvidden (har ikke sett så mange zoomer med 600mm som største brennvidde, men det finnes sikkert.) 600mm kan også brukes til astronomisk fotografering (kort sagt verdensrommet).

1200mm = Superekstrem tele. Brukes til stort sett .... ingenting annet enn å briefe. :)Canon 1200mm f/5.6L USM (vi Canonister er heldige som har 1200mm å rutte med..) Hoho.. :roll:

Kan også legge til at 10mm er fin til landskapsfotografering og at Sigma 8mm fisheye gir 180 graders synsvinkel på et fullformatkamera.

Til makro har brennvidden egentlig ikke noe å si for bildet i seg selv. Et objektiv med forstørrelse 1:2 eller 1:1 kalles for makro. Man kan ha et makro-objektiv med makroforhold 1:1 på 50mm og oppover. Det "største" (brennviddemessig) makro-objektivet jeg har sett er Canon 180mm f/3.5L. Insektet blir like stort på dette som med Sigma 50mm f/2.8, da de har like stor forstørrelse, men fordelen med 180mm er at man kan stå lenger ifra enn med 50mm, og derfor forstyrre insektet mindre slik at det ikke flyr sin vei.

Ellers er dette bare min oppfatning av de ulike brennviddene, så hvis noen er uenig så er det bare å kommentere. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...