Gå til innhold

Hvilken "Resolution" bør jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Hei, beklager 2 tråder etterhverandre her, men jeg syns ikke det passet å stille dette spm'et i samme tråd, beklager.

Men som sagt, når jeg starter Photoshop CS3 å skal opprette ett nytt dokument får jeg opp dette bilde:

post-96585-1193876079_thumb.jpg

Her lurer jeg litt på hvilke "Rosolution"-verdi jeg bør bruke når jeg kun skal ha det på dataskjerm, nettet eventuelt, men ikke til utskrift? Og er det 8, 16 eller 32bit jeg bør bruke? Når tid bruker man de forskjellige?

"Color Mode", har alltid brukt "RGB", men til hvilke situasjoner bruker jeg de resterende?

Hvilken "Color Profile" bør jeg bruke? Og igjen, i hvilke situasjoner bruker jeg de resterende?

Samme spørsmål til "Pixel Aspect Ratio", hva velger jeg der? og når brukes de resterende?

Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål her, men har alltid lurt på dette.

Håper på gode svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke dumme spørsmål - kun dumme svar.

Resolution har ingenting å bety før du skriver ut. Det har vært diskurtert på dette forumet tidligere; husker ikke hvor nå. La den stå til default verdien.

Når det gjelder farger, så holder det normalt med 8 bits og RGB. Skal du begynne å leke med HDR, så bør du bruke 16 bits.

Color Profile bør stå til sRGB; endres kun hvis du vet hva du driver med. Med det mener jeg at hvis du trenger noe annet enn sRGB, så vet du også nok til vite hva du skal endre det til og hvorfor (jeg vet ikke, men har en ide... så jeg bruker sRGB).

Tom

Lenke til kommentar

Visst det berre er på ein dataskjerm og/eller nettet så held det med 72-150 ppi.

Visst du skal lagra det endelege resultatet som ein .jpg fil så må du bruka 8bit, men detta kan du endra seinare og.

Color Profile bør vera Adobe RGB (1998) eller sRGB, sRGB er nok den mest brukte så bruk gjerne den. Spørs jo og kva color profile dataen din er stilt inn på.

Pixel Aspect Ratio bør vera Square pixels til vanleg bruk ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Personlig liker jeg å jobbe med høye oppløsninger for da har jeg mer plass til å flytte layers rundt.

Så tar jeg eventuelt å endrer størelse.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...