Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HD vil ikke formateres på 2nd IDE channel.

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har nettopp kjøpt meg en ny 500GB Western Digital harddisk. Denne er koblet til alene som master på den sekundære IDE kanalen på et PCI IDE-kontrollerkort av typen "Silicon Image SiI 0680 ATA/133 Controller".

Når disken er koblet til den sekundære IDE-kanalen, klarer jeg ikke å formatere den. Disken vises i enhetsbehandling og i diskbehandling. Jeg klarer å få initialisert disken, men når jeg skal formatere den med NTFS, kommer det bare opp en feilmelding der det står "Windows kan ikke fullføre formateringen".

Om jeg velger hurtigformatering kommer feilmeldingen opp omtrent med en gang, mens når jeg bruker full formatering, virker det som om den formaterer hele disken (tar over 1 time), men gir samme feilmelding når den er ferdig. Når jeg prøver å gå innpå stasjonen fra Min Datamaskin, får jeg bare opp meldingen "Disketten i stasjon Z er ikke formatert. Vil du formatere den nå? Ja/Nei"

Jeg hadde samme problemet da jeg prøvde å koble en maxtor 250GB disk på samme IDE-kanalen. Den gangen koblet jeg bare harddisken til den primære IDE kanalen istedet, og det fungerte med en gang. Som en nødløsning kan jeg sikkert koble den nye disken til som slave på primærkanalen, men jeg mener at dette reduserer ytelsen, derfor ønsker jeg helst å ha hver disk på hver sin kabel, dessuten kommer jeg sikkert til å skaffe meg flere disker senere så jeg trenger den andre kanalen.

Jeg har ikke prøvd å koble en harddisk som allerede er formatert på den sekundære kanalen for å se om windows klarer å lese den. Problemet kan jo kanskje være at windows ikke klarer å "mounte?" stasjonen, men at filsystemet er i orden?

Kan det ha noe med noen innstillinger i BIOS å gjøre, eller noen RAID-innstillinger?

Specsene er:

RAM: 1.5GB

CPU: AMD Athlon 64 3000+ (2GHz)

IDE kontroller på HK: (NVIDIA nForce3 Parallel ATA Controller (v2.6))

Primær master: 80GB HD

Primær slave: 200GB (western digital?) HD

Sekundær master: Philips CD-brenner

Sekundær slave: NEC DVD-brenner

PCI IDE kontroller: (Silicon Image SiI 0680 ATA/133 Controller)

Primær master: 250GB Maxtor HD

Primær slave: Ingen

Sekundær master: 500GB western digital HD

Sekundær slave: Ingen

Håper det er noen der ute som har peiling og vet hvordan jeg kan fikse dette irriterende problemet. Det er veldig irriterende med feil som egentlig ikke skal være der, men som bare er der uten noen grunn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg velger hurtigformatering kommer feilmeldingen opp omtrent med en gang, mens når jeg bruker full formatering, virker det som om den formaterer hele disken (tar over 1 time), men gir samme feilmelding når den er ferdig.

Vet ikke hva problemet er, men kan oppklare dette.

Vanlig formatering innebærer at hele disken først skal leses, sektor for sektor, for å finne eventuelle dårlige sektorer. Dette tar lang tid.

Når det er ferdig begynner den egentlige formateringen, som er det samme som hurtigformatering.

Det virker som du har problemer med å skrive til disken, mens lesing går fint.

Har du prøvd å bytte kabel?

Lenke til kommentar
Har du prøvd å bytte kabel?

Jeg testet med en annen IDE-kabel, og det var ikke den som var problemet. Fortsatt samme feil. Kabelen er også koblet til riktig vei med den rosa siden mot pin 1 både på kortet og HDen.

Det virker som du har problemer med å skrive til disken, mens lesing går fint.

Kanskje, men jeg klarer å initialisere disken og sette opp partisjon, problemet er bare når jeg prøver å formatere disken, så jeg tror at den klarer å skrive siden den får initialsert og laget partisjon.

Jeg prøvde å sette opp en mindre partisjon for å formatere med FAT32 for å se om det var NTFS formateringen det var noe gale med, men det fungerte heller ikke.

Jeg har også prøvd å laste ned nye drivere til kontrollerkortet.

Jeg tror kontrollerkortet er et RAID-kort, og jeg har forsøkt å installere både drivere for RAID-kort, og drivere for et lignende kort uten RAID. Samme problemet.

Men siden det er et RAID-kort, burde det vel være et sted dette kan konfigureres? Etter jeg installerte kortet i maskinen, fikk jeg opp litt ekstra tekst under oppstart av maskinen som har med kortet å gjøre, der den viser navnet på kortet og HDene som er koblet til (begge diskene vises i listen). Går det an å endre på noen innstillinger i BIOS? Kanskje kanal 2 har noen RAID-innstillinger som standard som må deaktiveres et sted?

Takker for svar sålangt.

Lenke til kommentar
Når den teksten for kontrolleren kommer så pleier det å stå hvilken tast man skal bruke for å komme inn i menyen. Det er i den menyen man gjør RAID oppsett, eller velger at det ikke er RAID.

Jeg mener det gjorde det før, men det står ikke noe nå lengre, står bare F1 for den vanlige BIOSen, og Alt+F2 for noe annet (flashe BIOS eller noe sånt). Etterpå kommer teksten for kontrolleren frem, men det står ingenting om noen knapp som jeg kan se. Men etter den er ferdig med en del av prosessen kommer det mye tekst på engang, så mye at den scroller forbi enkelte linjer, det kan være at det står noe der. Men jeg skal ta å teste alle knappene på tastaturet imorgen og se hva som skjer, er litt seint nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...