Simen1 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hva koster objektiver basert på reflektor? Jeg har ingen planer om å kjøpe et nå men lurer på det av ren nysgjerrighet. Prinsippskisse og bilde: Redigert: Jeg fant noen gode søkeord: "mirror lens" "reflex lens" http://photo.net/learn/optics/mirrors/ Glem det. Jeg fant svar på mitt eget spørsmål: Should you buy a mirror lens? Well I used to say no, it's not a good idea. I still don't think they are great, but based on this test I'd say that if you're shooting with a 10D and your budget is limited, a mirror lens might be worth considering. However note that a $60 "no-name" mirror lens may be significantly worse than a $400 Tamron 500/8 SP which does have a reputation of being one of the better mirror lenses. The Nikon 500/8 is reputed to be even better, but the gray version currently sells for $630 and the US version for $860, which makes it less attractive. I suspect the Contax Zeiss Mirotar T*500/8, which has a street price around $1800, is better still. Even in mirror lenses, you usually get what you pay for. For not all that much more than the price of these "better" mirror lenses (and significantly less than the Contax) there are a number of conventional 500mm lenses available, such as the Sigma 50-500 ($900) and 170-500 ($600), which not only give you zoom capability, but autofocus and aperture control as well, in addition to a stop or so of extra speed. Det var dyrere enn jeg hadde antatt. (Jeg hadde antatt ganske lite på grunn av lite glass, få slipte flater, lite bevegelig mekanikk og generelt en enkel konstruksjon i forhold til tradisjonelle objektiv) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 En kamerat har et gammelt beist av et slikt objektiv - de var populære på 80'tallet. Fordelen er at de blir kompakte, ulempen er at det er fast blender og middelmådig til elendig bildekvalitet. Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Du får en 600/8 til 6250. https://prisguiden.no/product.php?productId=36146 Eksempelbilder: http://www.pbase.com/cameras/sigma/600_8_mirror Litt generell snakk rundt objektivet: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=9353 Endret 1. november 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Takk for info. Det som var en vag tanke om et mulig innkjøp i en fjern fremtid er fullstendig utvisket etter at jeg har lest litt mer om svakhetene det innebærer. Det er morsomt å lese om spesielle tekniske løsninger som dette men det forblir med lesinga for min del. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Takk for info. Det som var en vag tanke om et mulig innkjøp i en fjern fremtid er fullstendig utvisket etter at jeg har lest litt mer om svakhetene det innebærer. Det er morsomt å lese om spesielle tekniske løsninger som dette men det forblir med lesinga for min del. Alltid gøy med erfaring. Etter min mening er du en av de med aller mest her på forumet. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Det er artige objektiver, men som du ser av f.eks dette bildet -> http://www.pbase.com/image/75714697 så får du veldig stygg bokeh, som er full av små "ringer". Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Det er artige objektiver, men som du ser av f.eks dette bildet -> http://www.pbase.com/image/75714697 så får du veldig stygg bokeh, som er full av små "ringer". Nei, f/8 er nok ikke optimalt i mange situasjoner. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg fant en flett ny 500mm på e-bay til en billig penge. 500mm f/8. De koster ca 100$ = 550NOK. Helt ok greier. Alle er M42, men leveres med adapter. http://cgi.ebay.com/Opteka-500mm-Mirror-Le...1QQcmdZViewItem Edit: Link. Endret 1. november 2007 av kiskogl Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg fant en flett ny 500mm på e-bay til en billig penge. 500mm f/8. Hvor billig? Red.: Woow! 550kroner.. Endret 1. november 2007 av Gissan Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hadde en slik en gang i tida... Syntes den ble litt vel uskarp da. ..., men det er veeeldig morro å ha 500mm (2x crop = 1000mm) med et objektiv som ikke er større enn en middels zoom... Lett å dra med seg og er faktisk brukbart hvis du ikke vil ha sylskarpe bilder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Oi! 550 kr. Til den prisen kan jeg svelge ganske mange kameler. Artikkelen jeg linker i starten av tråden tipser om ukjente billigmerker som dette og sier at man får hva man betaler for. Ellers så betyr jo 500mm * 1.6 crop faktor på kameraet mitt formidable 800mm. Det er jo rimelig heftig tele. Nå topper jeg ut på 200mm*1,6 = 320mm. Hvordan er muligheten for å filtrere bort ringene i ettertid? Finnes det noe mønstergjenkjennings-filter i Photoshop eller et annet program som klarer å detektere ringene og fjerne de? Evt. så kan jo en nødløsning være å blure bakgrunnen manuelt. Og huske på når man tar bilder at bakgrunnen bør være ekstremt langt unna der man fokuserer, slik som på dette bildet. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 har en en slik speiltele i baggen min, 500mm f8 Vivitar, og det einaste som er bra med den er byggekvaliteten, Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 har en en slik speiltele i baggen min, 500mm f8 Vivitar, og det einaste som er bra med den er byggekvaliteten, Hahaha! Kommer langt med god byggekvalitet, vettu. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hahaha! Kommer langt med god byggekvalitet, vettu. yessda!, om nokon som prøver å stjele 40d-en min, duger speiltela som slagvåpen, men det gjer for so vidt kameraet også. (huff, oppdaga i stad at den gamle sigma-telezoomen min ikkje fungerer på 40d, den har tilnærma L- byggekvalitet. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hahaha! Kommer langt med god byggekvalitet, vettu. yessda!, om nokon som prøver å stjele 40d-en min, duger speiltela som slagvåpen, men det gjer for so vidt kameraet også. (huff, oppdaga i stad at den gamle sigma-telezoomen min ikkje fungerer på 40d, den har tilnærma L- byggekvalitet. Synd. Igjen, man kommer langt med byggekvalitet.. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Photozone har testet en Tamron 500/F8 http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ta...500_8/index.htm Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det du heller ikke må glemme ved bruk av speiltele er kravet til stativ. Dette må være dønn stabilt for å få noe som ligner på skarpe bilder. Tviler på at du får skarpe bilder hånholdt ved lenger lukkertider enn ca 1/1000 s. Ved blender F8 krever det mye lys, evt. høy ISO. Et stativ til 1K fra en eller annen elektrokjede vil helt klart bli for dårlig. Tamronen er vel regnet for en av de bedre speiltelene. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hadde et slikt 500mm objektiv med fast blender 8 i de gode gamle analog-dagene på midten av 90-tallet. Fordelen er jo brennvidde kontra størrelse/vekt, men kvaliteten er ofte ikke all verden og blender 8 er rimelig ubrukelig unntatt i godt dagslys - og selv da bør man ha stativ. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Man kan jo bruke denne effekten til sin fordel og lage noe pent, selv om det langt fra alltid er mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå