ZoLan Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Driver å skal bygge PC. Trenger kabinett. Leste et sted her om at Chieftech-kabinetter støyer mye. Stemmer dette? Har tenkt på 340Watt, burde jeg gå for Chieftech? er støyen levelig, eller finnes det andre "bokser" som støyer mindre, og som man får mer "nytte" av? Trenger jo ikke betale penger i unøden heller!?! I samme sleng.... skjermkort!! Hva slags skjermkort er det forsvarlig å kjøpe nå, uten at det koster skjorta. Skal brukes til spilling og se film. Er vel på jakt etter et godt allround-kort. Må man da opp i 3000,- kroners klassen, eller får man like mye glede av kort i 1000 - 1500,- kroners klassen? En til.... lydkort!! Det bor en liten hobbymusikker i meg. Må jeg kjøpe Creative Audigy Platinum til over 3000,- eller finnes det rimeligere kort som vil gi meg samme nytte? Noen anbefalinger der ute? Skjerm.... Har en 5 år gammel skjerm, 17 tommer, type ADI MicroScan. Synes den fungerer bra. Må jeg kjøpe ny for å få utnytta nye spill / programmer, og eventuellt skjermkortet maksimalt? Vil en så gammel skjerm bli en "flaskehals", eller kan den fungere et år til? I så fall, hva slags skjerm anbefales av dere ringrever der ute? Mus/ tastatur.... Fikk trådløs Logitech til jul, men ikke optisk. Er det bare optisk som gjelder nå? Kan bytte inn julegaven, hva fungerer best, optisk eller vanlig, og hvorfor? Må man ha tastatur med en million taster som gjør alt for deg, nesten steker vaffler også? Foreløpige innkjøpte komponenter er AMD Athlon XP1600+ 1,4 GHz, EpoX EP-8KHA+, 256Mb DDR Ram Original, TaisolCGK760092 vifte, IBM Deskstar 60GXP 60 Gb 7200. Takk for hjelpen så langt, dette er morro dere ZoLan - som aldri har byggd PC før. _________________ Festina Lente - skynd deg langsomt! [ Denne Melding var redigert av: ZoLan på 2002-01-05 03:46 ] Lenke til kommentar
Nor-MAL Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Jeg skal bygge mitt eget kabinett, siden jeg har på datamaskinen min hele døgnet, og den kjøleren jeg har bestilt kommer sikkert til å bråke MYE. Da pc'ene (har to andre også) står inni skapet, kan jeg likevel høre dem, fordi det er ellers dønn stille her jeg bor. Da skal jeg faktisk bygge mitt nye kabinett støytett, av ett materiallet jeg er kjent med før, heter MDF, er av trevirke og greit å jobbe med, nesten alle respektable høytalere bruker dette eller noe lignende, kanskje begynt med noen flere også, men dette er lett å få tak i, Max Bo har det feks. Men kanskje du ikke er interessert i å bygge eget kabinett, siden du vil kjøpe ett, men det kan være en ide hvis du har tenkt å gjøre noe spesielt med data'n din =P (Mine ideer er ekstreme ja, du vet ikke halvparten hva jeg har tenkt å gjøre =P) Hvis du skal ha ett kabinett som er stille, kan du sjekke de som de har på http://www.microplex.no , ligger i kabinetter-støydempende =P Hvis du har litt lyst å ha vannkjøling, ett veldig stille alternativ, kan du kjøpe dette ferdig på microplex.no også, noe dyrt kabinett, men da er alt ferdig, koster 2766 kr, ligger i katogorien vannkjøling-koolance, morsomt å sjekke ut =) Skjermkort, som du har tenkt å se på video og spille med, Ati Radeon 8500 virker veldig lovende, siden den har fått bra kritikk for bra 2D bilde og video ut, og ytelsen til kortet er tilnærmet Geforce 3 ti 500, og hvis de forbedrer driverene sine (Ati), så sitter man med ett veldig godt kort som du kan koble to skjermer til, som er aktuelt for meg =) Og dette kortet kan du få for ca 2500 fra databutikken.com tror jeg, men siden jeg ikke bor langt unna oslo, tror jeg heller tar å henter ett på amraam.no som ligger i oslo, prisen der er 2699 kr, så slipper jeg å vente på posten. For meg som har tenkt å overklokke alt i pc'en min, så virker det lovende å overklokke dette kortet etter min mening, Siden den ikke trenger så mye kjøling som GF3ti familien, den har ikke engang kjøleribbe på ram'en...(Er høyere clocket ram også) Men det kan høres helt gresk ut for deg, men jeg syntes det er greit å nevne =) Lydkortet, hvis du virkelig har lyst å få noe som funker bra, så tenk heller hvilken Synthesizer du vil ha (må nesten ha pitch hjul etc), og med bruk av Cakewalk, så går dette forbausende bra, så lenge du har en game/midi port. Ett Creative live 5.1 dekker dette, koster rundt 300-400kr. Alt av perifiri utstyr er ikke en flaskekork for systemet, fordi dette er utstyret du bruker for å kommunisere med maskinen, isåfall er det deg som er flaskehalsen =P Skjermen din fungerer fint så lenge du er komfortabel med den =) Optisk er såklart mye bedre, mer nøyaktig og trenger ikke å renset den hele tiden som man trenger med ball mus (ved aktivt bruk), hvis du er hardcore spiller, så kan man ikke ha trådløs, siden da er det en minimal forsinkelse på responstid =P Blir du plaget av musledningen, kjøp noe som heter Mouse bungee (microplex.no har dette også) =P Du burde få en USB mus, som har en god refresh rate, nå husker jeg ikke alt, men tror det er 100 Xhz (X er seff ukjent faktor, sikkert Mega, ihvertfall ikke Giga =P) eller noe som usb tar, ikke ta en som bare går på 33.. Tastatur, der lurer jeg litt selv, har ikke sondert så mye på det enda, men ett med ett "surfehjul" på siden fra logitech hørtes ikke dumt ut (i spillsammenheng), men denne kan faktisk lage kaffe (bare kødder med kaffen =P) [ Denne Melding var redigert av: Nor-MAL på 2002-01-05 08:19 ] Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Når det gjelder skjermkort vil jeg anbefale et GeForce 3 Ti/200. Det koster +-2000kr og er ikke så veldig vanskelig å få klokket det opp til omtrent Ti/500 ytelse + at du sparer ca 2500 på det :smile: ) _________________ System temp på 22 grader ! CPU Temp på 26 grader (med luft) :eek: ! Athlon 1000 384MB RAM AOpen HQ08 ________________________________________ ({{Tha_FlakkMan}}) >>[email protected]<< [ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2002-01-05 13:48 ] Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Det er jo MSI som lager creative sine skjermkort... så hvorfor ikke gå for det? kjøp deg et chieftech kabinett med enermax psu på microplex. creative sb live 5.1 er et helt okey kort hvis du ikke er altfor kresen. tastatur er jo litt smak og behag egentlig. kan være greit med noen multimediataster, men skulle alltids overlevd uten.... optisk mus er virkelig å anbefale. har ikke vært så fornøyd med noen mus før Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Trenger du ikke ett sinnsykt 3d kort så klarer du deg sikkert med radeon 7500 som har utgang for 2 skjermer og til tv gjennom en svhs utgang. Veldig billig kort. Om du skal drive med musikk så kommer du sikkert til å bli glad for å ha to skjermer så om du kjøper en 17" til så koster det ikke sa mange gryn. Vil tro så lenge lydkortet har mulighet for å ta digital lyd inn og ut + mulighet for tilkobling av en synthiziser så klarer du deg. Om du har synthen da. Lyden fikser du på datamaskinen i et musikkprogram. bare å få den inn først. Lykke til Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Ser noen her har anbefalt deg SBLive 5.1 En av grunnene til at jeg liker Audigy (bortsett fra at det er nyere og kulere)..er en ting som folk som deg som skal lage musikk trenger...et "stille" lydkort. Høres kanskje teit ut..men med så mye elektronikk stappa inn i et kabinett..så kan ting og tang slå ut på korte..og "forurense" lyden..audigy er et MYE stillere kort en hele SBlive serien. Dette er også en av grunnene til at SBLive er ganske ubrukelig til profflydbruk..men seff..for hjemme mekking er det meste bra nok..tenkte jeg bare skulle si ifra. Audigy gamer kjøpte jeg for litt over 700 kr..samma korte som i topp pakka..bare uten alt det ekstra utstyret rundt. AKIRA Lenke til kommentar
findon Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 var jeg deg ville jeg tatt en titt på logitech dual optical som mus. Jeg syns den er herlig =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå