Gå til innhold

Prisøkning på cannabis

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg har lurt på lenge, hasj/marihuana har i lang tid kostet 100/150 kroner for et gram.

Og spørsmålet mitt er hvorfor prisen ikke har økt siden det er et noenlunde fritt marked for det og.

Og er det ikke bra om vanlige røykerne faktisk betaler mer for cannabisen, siden da kan vi kanskje slippe å få urenheter og andre tillsetninger i stoffet?

lurte på om andre har meninger om dette :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har det jo ikke vært prisstigning på dette siden begynnelse av 80-tallet minst.

Prisen da var ca 100 kr pr gr. Hasj. og var man heldig? var innblandingen av såpe minimal.

Bøygen nå er nok de stive tobakkspriser og prisnivået på sigaretter især, men vi får gjøre som Sponheim, å dra til Sverige.

Lenke til kommentar

Den tiden jeg røyka aktivt så var det mange som skulle ha mer en hasjen egentlig var verdt.

Som fks 120 kroner ,150 kroner å noen så ekstreme som 200 kroner. Dette er bare et triks fra selgerne sin side for å tjene enda mer penger.

Unskyldinger som at prisen har vært det samme i 30 år holdt ikke for meg.

Jeg luka ut de som skulle svindle og holdt meg til folk som var snille :)

Lenke til kommentar
Den tiden jeg røyka aktivt så var det mange som skulle ha mer en hasjen egentlig var verdt. Som fks 120 kroner ,150 kroner å noen så ekstreme som 200 kroner. Dette er bare et triks fra selgerne sin side for å tjene enda mer penger. Unskyldinger som at prisen har vært det samme i 30 år holdt ikke for meg. Jeg luka ut de som skulle svindle og holdt meg til folk som var snille :)

Og jeg som trodde folk solgte hasj for å tjene penger... :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, kjøper en hasj for 150kr pr gram, har man blitt rundlurt.

Jeg er ikke av den type som røyker selv, men har mange gamle venner som de siste 20 årene har brukt det og aldri gitt mer enn 100kr pr gram.

De fleste som røyker hasj ofte kjøper aldri mindre enn brukerdosen 3 gram, og da er prisen ofte godt under 100 lappen.

Vel...bor en på ei lita øy utenfor Bodø, eller kanskje så langt på landet som gud glemte...så kan sikkert et ettertraktet gram koste 200 spenn :!:

Lenke til kommentar

Hvis man trenger 3g for å bli skev, da tror jeg det er på tide å slutte for en stund. Det hørtes da alvorlig mye ut. Da jeg røyka tjall mener jeg at det forsvant ca. 1 - 1,5g om dagen (underforstått at jeg faktisk fikk det jeg betalte for). Og da var jeg skev så og si hele tiden mens jeg var våken. Men nok OT.

Hvorfor prisen på hasj ikke har gått opp er ikke godt å si. Men det er etter min mening litt rart, på 70 og 80-tallet var vel en krone mer verdt enn den er i dag (hvis man ser på inflasjon, prisøkninger generelt osv.). Skal jeg komme med en _teori_ så må det vel være det at brukerene og tilbudet har sørget for at prisen har holdt seg så og si stille.

Det er mange som lar være å kjøpe hasj når selgerene skal ha 150,- kr grammet, og det er vel også vanskeligere å selge til en høyere pris enn det de andre tar. Så det går vel på en måte opp i opp.

Endret av Snorre.
Lenke til kommentar

Det er vistnok flere økonomer (bla. en svensk kvinne) som har skrevet oppgave om priser, omsetning og elastisitet på narkotiske stoffer.

Og spørsmålet mitt er hvorfor prisen ikke har økt siden det er et noenlunde fritt marked for det og.

Men skjønner egentlig ikke hvorfor dere synes det er rart at prisen har holdt seg på et gitt nivå, det er jo ikke slik at et fritt marked er et argument for pristigning. Jeg vil anta at markedet for cannabis er et marked hvor kjøper og selger har god informasjon, det er vel ubegrenset mengde selgere på det laveste nivå de som selger til kundene. Siden kundene vet hva prisen er, og de fleste kunder sikkert også kjenner til en lang rekke andre selger, vil prisen sansynligvis bli presset ned mot selgerens innkjøpspris pluss en liten risikopremie for selgeren. Stephen Levit har faktisk beskrevet dette i freakonomics og kapitelet om hvorfor selgere på bunnen i narkotika (missforstå meg rett) -pyramider tjener relativt lite på virksomheten sin.

Så er det sikkert også mulig å se på hva som har skjedd på tilbuds og etterspørselsiden, har mengden stoff inn i landet steget eller sunket. Hva med antallet kunder, mitt inntrykk er feks at alle i mine foreldres generasjon røkte hasj, mens det kanskje er mindre vanlig i dag? Hvordan har kundemassen forandret seg, er det mer eller mindre pengesterke kunder i dag enn hva det var for 30 år siden. Alt dette kan andre enn meg svare bedre på vil jeg tro, men at prisene ikke synker overasker meg vel egentlig ikke så veldig.

Lenke til kommentar

Men hvis gate pushere hadde fått 150 Kr gram, ville ikke da det blitt mer penger oppover til de som smugler det?

Jeg er for legalisering kun for renhetens og for at ungdom ikke skal bli trukket i iliegale miljøer (dere skjønner)

Sist uke så jeg en knust glassbit i bomen, er det så bra for en 18 åring da?

Lenke til kommentar
Men hvis gate pushere hadde fått 150 Kr gram, ville ikke da det blitt mer penger oppover til de som smugler det?

Egentlig ikke, da det ikke er snakk om hvor mye de får inn..bare at en viss sum skal tilbakebetales. En pusher er ofte en person som ikke har penger til å betale den kvantum han skal videreselge, og de blir begge enige om et lån hvor summen skal tilbake til de store gutta. Selger pusheren sakene dyrere, vil de ekstra pengene tillfalle pusheren selv. Det er på dette område at mange pushere blir kastet ut i en vanskelig situasjon, da de ofte roter bort kvantumet, bruker noe selv eller rett og slett bruker det til å betale annen gjeld fra forrige kvantum.

Jeg er for legalisering kun for renhetens og for at ungdom ikke skal bli trukket i iliegale miljøer (dere skjønner)

Sist uke så jeg en knust glassbit i bomen, er det så bra for en 18 åring da?

Jeg er også for fri legalisering, men bare av den grunn at jeg mener stoffet i se selv ikke er farligere enn feks alkoholen, da snakk om mengde og hvor ofte en bruker det.

Hasj sløver ned hjerneceller, hvor alkoholen dreper de...men bruker en hasj ofte så senkes også produksjonen av nye stamceller, og personen blir senere en synlig(snakker og ter seg) missbrukerbruker.

Jeg aner ikke hvordan de illegale miljøer ville tedd seg hvis det var fritt frem, trur nok kanskje de fleste ville gått over til noe annet for å tjene de store pengene igjen på ettertraktede stoffer.

Når det gjelder dypere stoffer som Heroin, så burde apotekene gitt disse stoffene gratis(brukerdose) i sprøyterommene deres. Da hadde kriminaliteten blitt senket, smuglingen stoppet opp og nye missbrukere ville ikke hatt den tillgang til å prøve sakene for første gang.

De store pengene tjenes på de som allerede er missbrukere, ikke de som vil prøve en gang i ny og ned, eller kanskje første gangen.

De harde missbrukere bruker ca 15-25.000 kr hver uke til seg selv! Og de pengene kommer fra ran, tyveri, heleri og lån ifølge av tjenester eller annet.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke, da det ikke er snakk om hvor mye de får inn..bare at en viss sum skal tilbakebetales. En pusher er ofte en person som ikke har penger til å betale den kvantum han skal videreselge, og de blir begge enige om et lån hvor summen skal tilbake til de store gutta. Selger pusheren sakene dyrere, vil de ekstra pengene tillfalle pusheren selv. Det er på dette område at mange pushere blir kastet ut i en vanskelig situasjon, da de ofte roter bort kvantumet, bruker noe selv eller rett og slett bruker det til å betale annen gjeld fra forrige kvantum.

Så enkelt er det ikke, hvis gateprisene stiger vil dette garantert forplante seg oppover i systemet, all teori om prisseting tyder på dette. Det er ikke slik at Pusheren bare kan øke prisen med 50 kroner å dermed tjene mer. For det første vil aldri alle pushere bli enig om å øke prisene med 50 kroner, fordi enhver aktør vet at han kan selge sin dop lettere hvis han bare selger den til 149 i stede for 150 osv. Sånn vil man underby hverandre til man er på laveste nivå hvor man fortsatt tjener penger. For det andre hvis alle pushere ble enige om å sette prisen til 150 kroner, vil også alle som solgte til dem vist dette og de kunne begynne å selge for den høyeste summen pushere var villig til å kjøpe, dvs. den summen som er så lite under 150 at den bare dekker utgiftene for pusheren + en marginal risiko premie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...