Gå til innhold

Dekkes min Acer av garantien?

ironduke

Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire 5613 laptop som ble kjøpt i juli 2007.

Det som har skjedd nå er at den plastdelen som skiller touchpaden fra touchpadknappene er knekt i ene siden slik at venstre musknapp henger seg opp. Merket fra begynnelsen av at det var noe rart med den, men det er først nå den har knekt og skaper problemer. Men dette er jo ikke mulig å bevise. De kan vel tro at jeg har knekt den med vilje? Noe jeg selvfølgelig ikke har. Det har heller ikke falt noe tungt ned på den, og maskinen har vel vært brukt mindre enn det som er normalbruk siden jeg fikk den.

Spørsmålet er jo da om dette vil bli dekket av garantien? Litt greit å vite på forhånd siden Acer skal ha 500kr. + mva + frakt bare for å vurdere det viss reparasjonen ikke går under garanti.

Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta et søk på google og se om andre har samme feil med den maskinen,da er det sansynligvis en svakhet(produksjons feil) på denne maskinen,da har du noe å slå i bordet med...

Hjelper litt på vei.

Endret av taz
Lenke til kommentar

I hht. forbrukerkjøpsloven så er det selger/produsent som skal påvise og begrunne at feilen skyldes feil/unormal bruk. Hvis du er helt sikker på at feilen skyldes en mangel (svakhet) ved produktet og at du ikke har utsatt den for unormale påkjenninger (falt i gulvet, slengt rundt i en ryggsekk e.l.) er det etter min mening en helt klar reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven.

Jeg gremmes :mad: over at det fortsatt er stor uvitenhet omkring temaet reklamasjonsrett og garanti. I de fleste tilfeller vil det være reklamasjonsretten du skal benytte deg av og ikke av en evt. garanti. Reklamasjonsretten er lovfestet og ufravikelig, mens garanti er noe produsent/selger gir frivillig. Det er dog ikke lov å operere med garantier som i realiteten ikke gir noen rettighter utover det du allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
I hht. forbrukerkjøpsloven så er det selger/produsent som skal påvise og begrunne at feilen skyldes feil/unormal bruk. Hvis du er helt sikker på at feilen skyldes en mangel (svakhet) ved produktet og at du ikke har utsatt den for unormale påkjenninger (falt i gulvet, slengt rundt i en ryggsekk e.l.) er det etter min mening en helt klar reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven.

Jeg gremmes :mad: over at det fortsatt er stor uvitenhet omkring temaet reklamasjonsrett og garanti. I de fleste tilfeller vil det være reklamasjonsretten du skal benytte deg av og ikke av en evt. garanti. Reklamasjonsretten er lovfestet og ufravikelig, mens garanti er noe produsent/selger gir frivillig. Det er dog ikke lov å operere med garantier som i realiteten ikke gir noen rettighter utover det du allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven.

Med påvise i denne sammenheng menes dog ikke type CSI tech bevis, men å sansynligjøre eller gjøre påstanden rimelig. Det er både urimelig og umulig å "bevise hva som har skjedd"; om det var en bok som falt på den, om en albue hvilte tungt der etc.

Derimot kan det lett gjøres sansynlig at det har vært en yttre påvirkning om man ikke direkte utifra plastens beskaffenhet (tykkelse/støpefeil, porøsitet (gass/luft-blærer) eller feil pigmentering (farging kan svekke plast) etc) kan se at det er produksjonsfeil. Altså "motbevise" produksjonsfeil kan være "påvise yttre påvirkning".

Nå er neppe delen dyr, så spørsmålet er om tekniker som håndterer saken kan noe om plast/matriale. Om ikke så bytter de sikkert delen, istedenfor å leie inn ekspert fra Veritas :)

At feilen er "uforklarlig" eller "ukjent" for kunden, har egentlig ikke noe å si. Sansynligheten for at man ikke har hatt produktet under konstant overvåkning er tilstede.

Men det er som sagt da selgers jobb å påvise/sansynliggjøre yttre påvirkning/feil bruk. Poenge er at det kan gjøres ved å "påvise" at det ikke er produksjonsfeil.

Knut H

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...