Snodre Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Har noen erfaringer med dette objektivet, for canon vel og merke. Japp, er det noe å satse på fremfor Sigma 150. Tenker å ta bilder av innsekter. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har det samme for Nikon og er kjempefornøyd. Kjøpte det før 150 mm varianten kom på markedet. Objektivet er sylskarpt og en drøm å bruke til insektsfotografering. I forhold til 150 mm så har det litt dårligere lysstyrke, men dette har ingen praktisk betydning ved makrofotografering da man uansett må blende ned for å få akseptabel dybdeskarphet. 150 mm objektivet er lettere, mindre og mer anvendelig til portrettbruk med sin lysstyrke. Ingen av objektivene er spesielt raske eller presise på autofokusen i forhold til originaloptikk med AF-S fokusmotor. Lenke til kommentar
Snodre Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Objektivet er bestilt Gleder meg! Mitt første macro. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Objektivet er bestilt Gleder meg! Mitt første macro. Jeg kjøpte meg et 100mm macro, men har til gode å faktisk ta makrobilder. Stort sett fordi det jeg har tenkt å ta bilder av (saker og ting i naturen) stort sett er dødt eller ikke synlig nå, men også fordi jeg innser at jeg trenger et egnet stativ til makrofoto. Hva har dere, eller hva har dere tenkt å bruke til dette? Sliter litt med å orientere meg her. Alle stativdebattene ser ut til å dreie seg om det mest høvding stativet man kan klare å dra med seg i bilen, mens det jeg trenger er et bra stativ jeg kan stappe i en lett liten tursekk. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Av meget god kvalitet. Canon sin er bedre, men koster til gjengjeld dobbelt så mye. Lenke til kommentar
Snodre Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Objektivet er bestilt Gleder meg! Mitt første macro. Jeg kjøpte meg et 100mm macro, men har til gode å faktisk ta makrobilder. Stort sett fordi det jeg har tenkt å ta bilder av (saker og ting i naturen) stort sett er dødt eller ikke synlig nå, men også fordi jeg innser at jeg trenger et egnet stativ til makrofoto. Hva har dere, eller hva har dere tenkt å bruke til dette? Sliter litt med å orientere meg her. Alle stativdebattene ser ut til å dreie seg om det mest høvding stativet man kan klare å dra med seg i bilen, mens det jeg trenger er et bra stativ jeg kan stappe i en lett liten tursekk. Er på stativjakt selv. Har tenkt å kjøpe et karbonstativ fra Benro med kulehode. Noe jeg mest sansynlig vil kjøpe fra Japan for å spare noen kroner. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Velbon Sherpa 600 Dette er i hvertfall anbefalt av noen andre folk her på forumet, og da særlig til macrofotografering, da det kan senkes meget lavt. Aldri prøvd det selv, men flere her som har anbefalt det, og fåes i tillegg til en billig penge. Utifra prisen tenker jeg meg at det er et helt fint semi-proft alternativ. Tenker selv på stativ i denne klassen, og foreløpig er dette kandidaten for meg Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Objektivet er bestilt Gleder meg! Mitt første macro. Jeg kjøpte meg et 100mm macro, men har til gode å faktisk ta makrobilder. Stort sett fordi det jeg har tenkt å ta bilder av (saker og ting i naturen) stort sett er dødt eller ikke synlig nå, men også fordi jeg innser at jeg trenger et egnet stativ til makrofoto. Hva har dere, eller hva har dere tenkt å bruke til dette? Sliter litt med å orientere meg her. Alle stativdebattene ser ut til å dreie seg om det mest høvding stativet man kan klare å dra med seg i bilen, mens det jeg trenger er et bra stativ jeg kan stappe i en lett liten tursekk. Jeg bruker nå 180 mm makro objektivet med et Burzynski kulehode, Arka-Swiss hurtigkobling montert på et Sachtler DA75L stativ. Løsningen er utrolig stabil og stativbeina med stålpigger kan senkes ned i alle medier uten at noe går i stykker eller blir vanskelig å operere i ekstremt vær. Jeg brukte tidligere Manfrotto 055Pro men det ble for pinglete (umulig å feste et kulehode 100% stabilt til stativet). Små lette billige stabile stativ finnes dessverre ikke. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Objektivet er bestilt Gleder meg! Mitt første macro. Jeg kjøpte meg et 100mm macro, men har til gode å faktisk ta makrobilder. Stort sett fordi det jeg har tenkt å ta bilder av (saker og ting i naturen) stort sett er dødt eller ikke synlig nå, men også fordi jeg innser at jeg trenger et egnet stativ til makrofoto. Hva har dere, eller hva har dere tenkt å bruke til dette? Sliter litt med å orientere meg her. Alle stativdebattene ser ut til å dreie seg om det mest høvding stativet man kan klare å dra med seg i bilen, mens det jeg trenger er et bra stativ jeg kan stappe i en lett liten tursekk. Jeg bruker nå 180 mm makro objektivet med et Burzynski kulehode, Arka-Swiss hurtigkobling montert på et Sachtler DA75L stativ. Løsningen er utrolig stabil og stativbeina med stålpigger kan senkes ned i alle medier uten at noe går i stykker eller blir vanskelig å operere i ekstremt vær. Jeg brukte tidligere Manfrotto 055Pro men det ble for pinglete (umulig å feste et kulehode 100% stabilt til stativet). Små lette billige stabile stativ finnes dessverre ikke. Der tror jeg du gikk over i det proffe segmentet, men jeg er bare en amatør og knapt nok det Ser for meg en makspris på kanskje 1500,-. Det Velbon stativet i meldingen over virker som om det kunne gjort susen for meg, i alle fall for makro. Når det gjelder "andre ting" kunne jeg godt tenkt meg et stativ med innebygget vater. Jeg har et veldig gammelt Canon aluminium stativ i dag. Jeg kjøpte det for 10+ år siden. Det veier rundt en kilo, og den delen jeg fester på kameraet til hurtiglåsen passer ikke helt til min 30D. Det holder i alle fall kameraet stødig, men er ikke godt å justere skikkelig. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Var på Japan Photo i dag, og ble anbefalt dette stativet. Har vater, isolering på noen steder av bena slik at det er behagelig å bære med seg på kalde vinterdager, og etter hva jeg så fint hode med lette justeringsmuligheter. Kan også senkes lavt, ettersom bena kan strekkes ut. Virket veldig stødig og fåes jo til en smaklig pris Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Var på Japan Photo i dag, og ble anbefalt dette stativet. Har vater, isolering på noen steder av bena slik at det er behagelig å bære med seg på kalde vinterdager, og etter hva jeg så fint hode med lette justeringsmuligheter. Kan også senkes lavt, ettersom bena kan strekkes ut. Virket veldig stødig og fåes jo til en smaklig pris Kan du fjerne midtsøylen?. Hvis ikke så kommer du ikke lavt nok til makrobruk langs bakken. Anbefaler å unngå bruk av midtsøyle da det blir som å montere en monopod oppå en tripod, (ikke særlig stabilt..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå