Gå til innhold

mus for CAD / Photoshop

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er en arkitektstudent på utkikk etter en ny mus, ettersom min forrige mus tok kvelden.

Det var en Logitech MX500. Jeg var godt fornøyd med denne, men har begrenset budsjett

for tiden... Noen gode alternativer på markedet (studerer i Storbritannia, så må finnes her)?

den skal ikke brukes til spilling, men presisjon er omtrent like viktig i CAD... (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den skal ikke brukes til spilling, men presisjon er omtrent like viktig i CAD... (?)
Minst like viktig. Det er ikke nøyaktighet det som er hovedproblemet med spillmus, men at sensorene ikke takler hastighet. Dette problemet slipper du :).

Ville sett på en mus i MX5**-serien (mulig du finner en billig MX500 eller MX510 brukt), disse er veldig presise og du slipper å venne deg til noe nytt :).

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Jeg jobber som arktitekt, og min erfaring med mus er at det egentlig ikke er så nøye lenger. Med kulemus så kunne manglende presisjon være et problem, men med moderne mus (les: optiske mus), så er presisjonen godt innenfor det man trenger i CAD-programmer.

Man mister selvsagt litt av presisjonen med en trådløs mus, men også det fungerer greit.

Det er faktisk viktigere med en god musematte enn en bra mus, i min erfaring. Det må gi god gli, og bra kontrast for den optiske leseren.

Lenke til kommentar

ser du har satt pris som et kriterium, jeg vil alikevel, til tross for litt høy pris fåreslå Logitech G5, som har god ergonomi (for høyrehendte) og dedikerte knapper for å endre sensitivitet, som i alle fall jeg syns at gjør den veldig behagelig i bruk med photoshop / cad osv.

Lenke til kommentar

Noe av poenget med CAD-programmer er at man hele tiden zoomer inn og ut, og at man dermed selv kan regulere kravet til presisjon. Derfor er ikke kravet til presisjon på selve musen så høyt.

Når det gjelder tegnebrett, så er det mer et spørsmål om preferanser. Jeg bruker selv tegnebrett til Photoshop, men til CAD så er det greiere med mus, fordi man kan holde musen roligere enn en penn.

Lenke til kommentar

takk for mange gode svar. tar en tur til butikken en dag jeg har tid for å prøve ut musene nevnt overfor. den viktigste faktoren for meg er ergonomi og kvalitetsfølelsen jeg føler blant annet mx500 hadde. regner med det er et spørsmål om prisen man er villig til å betale...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...