Gå til innhold

Trenger noen tips til valg av støysvake(re) komponenter

Anbefalte innlegg

Tiden har kommet for en ny full oppgradering, og denne gangen hadde jeg tenkt å ikke ende opp med å gå i fellen og bli sittende med noe som bråker som en støvsuger. Er derfor på jakt etter tips om komponenter som kanskje er mer støysvake enn andre i samme klassen. Tenker ikke på å gå all out med vannkjøling og hele pakken, men jeg bruker gjerne noen hundrelapper ekstra på en komponent dersom den utvikler nevneverdig mindre støy.

Hvis man ser bort fra alle komponentene som ikke har noe med støybildet å gjøre så er jeg på jakt etter:

- Nvidia 8800 GTS, eller eventuelt GT

- CPU vifte til socket 775

- Fin og stillegående strømforsyning som kan drive alt (5-600 watt?)

- Eventuelt nytt kabinett hvis det er noen kabinetter som er spesielt lydisolert?

Kom gjerne også med innspill hvis det er andre ting jeg kunne ha handlet inn for å få ned bråket. Store kabinettvifter og vifteregulatorer kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert, men her er det jeg har snublet over i jakt på deler til ny PC.

Chill Inovation 520 watt er en PSU som har fått skryt (les bl.a. HW.no sin test) for å være både stabil og stille.

8800 GT er i singelslot-design og har derfor en litt liten vifte (i hvertfall i de testene jeg har lest), tror derfor den bråker litt mer enn GTS. Men det går sikkert ikke lenge før produsentene begynner å selge kort med bedre vifteløsninger. Ytelse vs. pris er det derimot ingen tvil om at GT er et mye bedre kjøp da den er billigere og tester viser at den yter opp mot GTX-nivå.

Var en CPU-vifte-test også på HW.no Denne er fra januar, men tror den dekker flere av de som pleier å bli anbefalt. Mener det er ThermalTake og Zalman som går for å være best.

Lenke til kommentar

Ellers tror jeg vifter som passer til 7900GT passer til 8800GT også (sikkert ikke umulig å få bekreftet dette) så tror GT med ny vifte er et bedre valg enn GTS, har lest at GT utvikler mindre varme også siden den er basert på nyere teknologi (65nm?), husker ikke riktig detaljene.

Lenke til kommentar

Hei, det du burde se etter er energigjerrige komponenter med massive kjøleløsninger. Store vifter på lavt turtall er å anbefale.

Når det kommer til vifteløse skjermkort og CPU kjølere så er jeg skeptisk (så langt en ikke fiffer dem opp med en stor vifte da).

Når det kommer til valg av kabinett så er dette en smakssak, tyngre stålkabinetter skrangler mindre enn lette alu-greier (sliter selv med et modifisert og lydisolert alu kabinett). Dempe plater kan redusere støy, men husk at luftbåren støy går tvers igjennom frontviftene. Så for å få et best mulig dempings resultat så er det muligens lurt å velge et kabinett med en lydfelle i front. Dersom jeg hadde vært i markedet for nytt kabinett i dag så hadde jeg overveid http://www.lian-li.com/product/product06.p...ex=5&type=b

En viftestyring for kabinettviftene er et must, den lille pyramide dingsen som hardware.no hadde en artikkel om for en uke siden virker interessant (har selv planer om å teste denne).

Jeg vil anbefale å ta for deg del for del, og tilslutt å sitte med komponenter som du selv har gjort veloverveide valg på.

Lenke til kommentar

Har selv gått i bresjen for å anskaffe meg en maskin som ikke bråker så mye. Har dratt stor nytte av siden: http://www.silentpcreview.com/. Har ikke fått alle delene enda, så jeg har ikke fått satt den sammen, men jeg har forhåpninger.

Til kabinett har jeg valgt Antec Solo til behagelige 600. Har et relativit minimalt design, med lyddemper materiale i veggene og "taket", elastiske oppheng for HD som minimerer vibrasjoner og gode dempere på selve kabinettet.

Strømforsyning er Corsair VX450W, som skal gi god strømkvalitet og lage minimalt med lyd.

HD er Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA, også fått veldig gode kritikker for å lage lite lyd.

DVD-brenner/leser har jeg fått inntrykk av at alle bråker, med mindre du setter ned lesehastigheten kraftig selv (det er simpelthen umulig å lage bråk når du spinner en CD X antall ganger rundt). Gikk for Nec AD-5170, som så grei ut.

Prosessoren ble en Intel Core 2 Duo E6850. Har tenkt å prøve å se hvordan stock kjølingen bråker først før jeg eventuelt kjøper ny kjøler. Vet det finnes gode løsninger som kjøler passivt (uten vifte) og bra.

Skjermkortet skal bli en 8800GT, så snart noen nettbutikker får inn på lager. Får se hvor mye den bråker også.

Øvrige komponenter jeg valgte (tror det spiller liten rolle angående støy her): Gigabyte GA-P35-DS3 Hovedkort, Creative X-Fi Lydkort, OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB (2x1024MB) KIT Minne.

Totalt så koster vel dette rundt 8-9000.

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar

Har kikket litt rundt, og kommet frem til følgende handleliste:

• Asus P5N32-E SLI - Billigste 680i hovedkortet jeg fant
  • Intel Core 2 Quad Q6600 - Fordi quad høres tøffere ut enn duo
  • 4x1GB GeIL DDR2 PC6400 Ultra 4cl - fordi de er billige
  • Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA - Billig, og jeg har vært fornøyd med samsung disker

Overnevnte deler har lite eller ingen ting med støy å gjøre, bare lister dem opp i tilfelle noen skulle kjenne til problemer med noen av delene, eller konflikter med ting som ikke passer sammen. Videre har jeg tenkt å gå for følgende:

• Zalman CNPS9700LED - Fordi den er stor og dyr og sikkert ganske stillegående
  • Thermaltake Toughpower 850W - Den er bare 16 dB og jeg er lei av å ha for lite strøm.
  • Asus GeForce 8800 GT - Billig, og kjent nok til at jeg kan få tak i et til om et års tid for SLI

Så langt så tror jeg at jeg har greid å holde meg i den støysvake enden av skalaen på det meste. Men når det kommer til kabinett, så falt jeg litt for Antec Nine Hundred. Jeg må innrømme at jeg er en sucker for opphorete kabinett med blå leds over alt. Men jeg trenkte som så at med to 14(?) cm vifter i front og en 20 cm (!!) på topp med 3 trinns hastighetsregulator skulle gjøre det mulig å få ganske bra luftgjennomstrømning uten for mye bråk. Nok til at termostatstyrte ting ikke kommer til å gå for fullt i alle fall. Eneste jeg er litt redd for er at det kanskje er litt for "åpent" slik at en del lyd slipper ut.

Nå er forsåvidt ikke absolutt stillhet et krav fra min side. Jeg vil bare ikke ha en ny "støvsuger". Så lenge jeg kan lukke døren og ikke høre maskinen i naborommet så er jeg fornøyd. :) Noen som har en formening om dette oppsettet kan klare det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gt kommer i vifteløs utgave åsså

Vet du hvilken produsent/modell?

Sparkle har kommet med et, men sist jeg sjekket lå det ikke noen priser på det skjermkortet i prisguiden,

@ Olarg: 8800gt deler samme festehull som feks. 7900gt, så en kan montere kjølere som har dette festet på 8800gt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...