Gå til innhold

Dataelektroniker/Data og elektronikk - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har vore veldig mykje fram og tilbake til kva eg skal utdanne meg som. Eg tenker kanskje på å bli dataingeniør. Men det eg først og fremst lurer på om nokon har erfaringer med Data og elektronikk?

Er ganske interessert i IT.

Edit;

Vilbli.no om Data og Elektronikk: http://vilbli.no/4daction/WA_Kompetanse?AS...etanse=V.EL4002

Forresten, er det første året med Elektrofag kjekt? Kva går det ut på sånn generelt?

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Eg har vore veldig mykje fram og tilbake til kva eg skal utdanne meg som. Eg tenker kanskje på å bli dataingeniør. Men det eg først og fremst lurer på om nokon har erfaringer med Data og elektronikk?

Er ganske interessert i IT.

Edit;

Vilbli.no om Data og Elektronikk: http://vilbli.no/4daction/WA_Kompetanse?AS...etanse=V.EL4002

Forresten, er det første året med Elektrofag kjekt? Kva går det ut på sånn generelt?

Dette blir vel noe det samme som jeg gikk (litt mer framtidsretta navn?) :) men da het det gk elektro, vk1 elektronikk og vk2 serviceelektronikk.

Dette er ingen dum vei å gå hvis du har planer om å bli dataingeniør, men da må du ta forkurs etter 3. året ditt :) Første året med elektro får du en grei innføring i elektroteknikk, elektronikk, sterkstrøm innstallasjon, automatisering osv. Jeg er litt usikker på hvordan læreplanen ser ut nå. Regner med at du få en del praksiss i løpet av dette året.

Data og elektronikk, for min del var det meste elektronikk-rettet, men var veldig mye teori innen maskinvare, nettverk, kommunikasjon. Tredje året vil vel bygge på andre året :)

Du vil ha mange fordeler sammenlignet med en fra allmennfag når du begynner på dataingeniøren. Du vil tvilsomt få problemer på elektrolab, hvis du må ha det faget da selvsagt. Og du vil ikke slite så mye med elektrofysikk. Jeg ser egentlig ingen annen ulempe enn at du må gå et ekstra år for å ta forkurs.

Selv har jeg vært serviceelektroniker-lærling og går nå mitt andre år som dataingeniør-student :) Så det er bare å komme med spørsmål. Læreplanene som ligger ute på vilbli var veldig utydelige synes jeg.

*litt uheldig med noen uttrykk* :p

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Nå må jeg protestere litt. Å si generelt at elektro er beste veien å gå for å bli dataingeniør går jeg ikke med på. Kommer selvsagt litt an på hvilket studie man har på ingeniør, men de fleste har fokus på systemering, programmering og matematikk. Jeg har vanskelig å se at dette er noe som elektro gir et godt grunnlag for, spesielt hvis du setter det opp mot allmenne fag med fordypning i matematikk, fysikk og systemutvikling (eller hva disse IT-fagene heter nå til dags).

Snakker vi elektroingeniør eller bachelor i drift så er nok saken, litt, annerledes men ellers er jeg uenig. I tillegg må du bruke ett år ekstra på vgs som du kan bruke til mye annet.

Hvis du er motivert for å studere og vil bli ingeniør ville jeg absolutt tatt allmennfag. Hvis du derimot er mer usikker og kanskje vil jobbe noen år med fagbrev så er saken noe annet, og du bør vurdere elektro seriøst.

Lenke til kommentar

Erfaringene mine tilsvarer det helt motsatte, men med realfag har du jo rett, da sliter de fra yrkesfaglig mer ja. Virker som det er så mye fordommer mot å gå yrkesfaglig, men jeg vil påstå at du har det grunnleggende på plass etter yrkesfaglig.

Jeg hadde c++ og html når jeg gikk vk2 serviceelektrnikk, men noen av venna mine som gikk allmenn hadde visual basic. Så jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Og er ikke realfag det som de fleste sliter med på ingeniør?

Jeg sier ikke at det er dårlig å gå yrkesfag, men når kommer med så bastante påstander om at yrkesfag ifht. ingeniør så må jeg protestere.

Hvilket valg man gjør avhenger av motivasjon og hva man ønsker videre, men hvis man vet at man ønsker å gå rett på ingeniør så ser jeg ingen grunn til å gå elektro først for så å bruke ett ekstra år på videregående.

Lenke til kommentar

Det varierer jo. Noen sliter med "studieretta fag", mens andre realfag. Jeg vil også mene det å gå teknisk fagskole mellom yrkesfaglig og ingeniør er et meget klokt valg.

Selvsagt er du gjerrig på tiden din må du ta korteste vei, allmenn :p

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Ja, at det er et klokt valg for noen er jeg enig i. Men dette kommer også an på hva man ønsker å jobbe med videre og hva slags interesser man har. Ja, og selvsagt variere det hva folk sliter med. Men du kan ikke krange på at det de fleste sliter med er realfagene.

Poenget mitt er at dette er en individuell vurdering. Jeg kan f.eks. med hånda på hjertet si at på mine studier på bachelor/master så har stor nytte av de allmenne fagene både matematikk, fysikk, norsk, historie, samfunnsfag osv.

Men nå tror jeg vi må la trådstarter slippe til her. Ikke vår tråd :-) Blir du noe klokere Quote? Vet du at du vil bli ingeniør? Hva vil du jobbe med?

Lenke til kommentar
Ja, at det er et klokt valg for noen er jeg enig i. Men dette kommer også an på hva man ønsker å jobbe med videre og hva slags interesser man har. Ja, og selvsagt variere det hva folk sliter med. Men du kan ikke krange på at det de fleste sliter med er realfagene.

Poenget mitt er at dette er en individuell vurdering. Jeg kan f.eks. med hånda på hjertet si at på mine studier på bachelor/master så har stor nytte av de allmenne fagene både matematikk, fysikk, norsk, historie, samfunnsfag osv.

Men nå tror jeg vi må la trådstarter slippe til her. Ikke vår tråd :-) Blir du noe klokere Quote? Vet du at du vil bli ingeniør? Hva vil du jobbe med?

hehe, eg har blitt litt klokare :)

Eg er ikkje sikker på at eg vil bli ingeniør. Men at eg kan bli ingeniør i framtida ser eg ikkje vekk i frå. Eg har ikkje lyst til å gå allmenn.

Men har eg forstått det her riktig, så må eg først ta fagbrev som datalektronikar. Og så må eg ta eit påbyggings år med allmenn før eg kan hoppe på ingeniørskule?

Edit:

Eg har litt lyst til å jobbe teknisk med data. Eg har lyst å ha ei god lønn og at det er enkelt å få jobb.

Og kva er forkurs?

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ta fagbrev. Etter vg1 data og elektronikk kan du søke på forkurs og da har du brukt like lang tid sammenlignet med en som har gått allmenn :)

Forkurs er et år som du må igjennom en god del matte og fysikk. Blir vel som allmenn påbygg, men med mer realfag og du kan regne med at det blir ganske så mye tyngre og komme igjennom.

Endret av Godlike
Lenke til kommentar
Du trenger ikke å ta fagbrev. Etter vg1 data og elektronikk kan du søke på forkurs og da har du brukt like lang tid sammenlignet med en som har gått allmenn :)

Forkurs er et år som du må igjennom en god del matte og fysikk. Blir vel som allmenn påbygg, men med mer realfag og du kan regne med at det blir ganske så mye tyngre og komme igjennom.

Ok :]

Tusen takk for gode og fyldige svar stadskle og Godlike!

Men veit nokon akkurat kva ein datateknikar gjer både på skulen og i yrkeslivet. Syns ikkje det er så god informasjon om det på vilbli.no.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fælt å linke til andre hw-forum, men det blir diskutert dataelektroniker vs ikt-driftsfag, her.

Drifting, installasjon, reperasjon og nettverk vil det nok være mye av siste året på skolen og som lærling. Det avhenger jo litt hvor du får lærlingplass og evt hvor du får jobb igjen når du er ferdig som lærling :)

Lenke til kommentar
Fælt å linke til andre hw-forum, men det blir diskutert dataelektroniker vs ikt-driftsfag, her.

Drifting, installasjon, reperasjon og nettverk vil det nok være mye av siste året på skolen og som lærling. Det avhenger jo litt hvor du får lærlingplass og evt hvor du får jobb igjen når du er ferdig som lærling :)

Synst Data og Elektronikk høyrest spanande ut. :]

Men noko eg ikkje har funne noko særlig om: Veit du kva årslønna ligger på? Målet er å tene meir enn farmin ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
226 - 270 000 er jo ikke så ille?
Bra er det iallfall ikke, jeg tar prod.elektronikerfagbrev, får jeg jobb som fagarbeider i min bedrift begynner jeg på 310-320 k (og det gjelder nok også de ytterst få fagarbeiderne i andre fag som jobber der). Skal sies at det er en smule høyere enn gjennomsnittet ...
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dette blir vel noe det samme som jeg gikk (litt mer framtidsretta navn?) :) men da het det gk elektro, vk1 elektronikk og vk2 serviceelektronikk.

Dette er ingen dum vei å gå hvis du har planer om å bli dataingeniør, men da må du ta forkurs etter 3. året ditt :) Første året med elektro får du en grei innføring i elektroteknikk, elektronikk, sterkstrøm innstallasjon, automatisering osv. Jeg er litt usikker på hvordan læreplanen ser ut nå. Regner med at du få en del praksiss i løpet av dette året.

Data og elektronikk, for min del var det meste elektronikk-rettet, men var veldig mye teori innen maskinvare, nettverk, kommunikasjon. Tredje året vil vel bygge på andre året :)

Du vil ha mange fordeler sammenlignet med en fra allmennfag når du begynner på dataingeniøren. Du vil tvilsomt få problemer på elektrolab, hvis du må ha det faget da selvsagt. Og du vil ikke slite så mye med elektrofysikk. Jeg ser egentlig ingen annen ulempe enn at du må gå et ekstra år for å ta forkurs.

Selv har jeg vært serviceelektroniker-lærling og går nå mitt andre år som dataingeniør-student :) Så det er bare å komme med spørsmål. Læreplanene som ligger ute på vilbli var veldig utydelige synes jeg.

*litt uheldig med noen uttrykk* :p

Støtter det denne fyren sier. Vet ikke hvilke spm som er blitt besvart eller ikke så om du har noe konkret så kan jeg sikkert svare.

Jeg har gått:

GK elektro

VK1 elektronikk

VK2 serviceelektronikk

Lærling+fagbrev i 1,5 år

Jobb innenfor faget i noen år

forkurs

Dataningeniør første året.

Når det gjeldet om elektro er gøy så må jeg si at det var det absolutt. Det er veldig mye nytt du lærer og det er mye verkstedstimer. Noe som betyr mer frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...